Jeśli chodzi o koszty, to się nie znam; przedmówcy poradzili. Natomiast co ja bym między innymi poradził przy zakupie nowego sprzętu komputerowego:
Po pierwsze, wypisz wszystkie przypadki użycia sprzętu; inaczej mówiąc – co przewidujesz, że będziesz robić z tym sprzętem. Weź to za podstawę planu kupna. Czy będziesz programować? Może testować jakieś wymagające oprogramowanie? Testować niestandardowe urządzenia peryferyjne?
Po drugie, zwróć uwagę na robienie stacjonarnych kopii zapasowych. Powinno ono być:
1. łatwe – wszystko automatycznie i jak najprościej;
2. pewne – tak, byś nie stracił danych w przypadku aktualizacji systemu, wymiany dysków, strącenia dysku na podłogę z biurka, zgubienia wszystkich pendrive'ów naraz i tym podobnych;
3. odpowiednio częste – przy szacowaniu czasu opieraj się na przypadkach użycia sprzętu, o których wspomniałem wyżej.
Domyślam się, że to wiesz, ale dla przyszłych czytelników wątku podkreślę: kopie zapasowe są tym ważniejsze w przypadku działalności gospodarczej! Nie wiem, czy znasz regułę 3-2-1: https://en.wikipedia.org/wiki/Backup#3-2-1_rule A jeśli miałbym ubrać powyższe 3 punkty w jedno zdanie, to brzmiałoby ono: chroń dane tak, by w razie utraty móc powiedzieć sobie samemu, klientom oraz odpowiednim urzędom: zachowałem wszelkie standardy i najlepsze praktyki w ochronie danych.
Po trzecie – i trochę w temacie kosztów – zwróć uwagę na komunikację online z urzędami. Być może wolisz korzystać z nich stacjonarnie – tym niemniej polecam mieć w zapasie opcję online. Zauważ, że składanie niektórych rodzajów pism do niektórych urzędów i/lub zawieranie umów wymaga odpowiedniego podpisu elektronicznego. Być może powinieneś kupić jakieś urządzenie, które ułatwi Ci składanie takiego podpisu?
Po czwarte, zwróć uwagę na kompatybilność całego sprzętu ze sobą. Zastanów się, czy w przyszłości nie będziesz kupować nowego (nowe dofinansowanie? nowy klient? nowa miejsce prowadzenia działalności?).
Po piąte – i trochę w temacie kosztów – nie zapominaj o oprogramowaniu. Może jakieś droższe oprogramowanie Ci się przyda? Może jakieś będziesz zobligowany kupić z uwagi na umowę z jakimś klientem?
Po szóste, zwróć uwagę na gwaracje sprzętu. Akurat tutaj się w ogóle nie znam; musisz sam popatrzeć na obecny stan prawny w zakresie gwarancji w przypadku działalności gospodarczej (albo zapytać @cerrato ).
Na pewno jest jeszcze wiele spraw do przemyślenia, ale teraz nic konkretnego nie przychodzi mi do głowy.
(Jeśli to wszystko wiesz, co napisałem powyżej, to wybacz za nachalność porad).
PS A propos jeszcze "ochrony danych", o której wyżej wspomniałem. Niekoniecznie związane ze sprzętem, bardziej z oprogramowaniem: zwróć uwagę na bezpieczeństwo przechowywania danych w sensie "security".