100% zużycie dysku.

0

Cześć, mam problem z laptopem. System uruchamia się aż około 40 sekund. Zaraz po uruchomieniu systemu zużycie dysku jest na poziomie 100% i utrzymuje sie przez około minutę, potem powoli spada. Zużycie pamięci też jest wysokie, często na poziomie 70-90%. Robiłem już sporo rzeczy, m.in. wyłączyłem usługę Windows Search, Windows Update, usługę inteligentnego transferu w tle BITS, automatyczną defragmentacje dysku, wstępne ładowanie do pamięci (enablePrefetcher w rejestrze ustawilem na wartość 0), zaktualizowałem wszystkie programy i sterowniki, pobrałem AdwCleaner oraz Malwarebytes, żeby sprawdzić czy nie ma żadnego szkodliwego oprogramowania, sprawdziłem HD Tune czy z dyskiem jest wszystko okej - jest wszystko okej. Na końcu zrobiłem czysty rozruch systemu i nawet po tym nic się nie poprawiło, dalej laptop długo się uruchamiał i użycie dysku w ogóle nie zmalało. Jakakolwiek czynność powoduje że użycie dysku wzrasta często do 100%.
Informacje o urządzeniu:
Nazwa systemu operacyjnego Microsoft Windows 10 Home
Producent systemu LENOVO
Model systemu 80LM
Typ systemu x64-based PC
Procesor Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz, 2601 MHz, Rdzenie: 2, Procesory logiczne: 4
Zainstalowana pamięć fizyczna (RAM) 4,00 GB
Całkowita pamięć fizyczna 3,86 GB
Dostępna pamięć fizyczna 1,15 GB
Całkowity rozmiar pamięci wirtualnej 5,24 GB
Dostępna pamięć wirtualna 2,05 GB
Obszar pliku stronicowania 1,38 GB
Dysk WDC WD10JPCX-24UE4T0

1

HDDki tak mają - przeinstaluj system od zera albo przerzuć się na SSD (istnieją SSD z interfejsem SATA i naprawdę tego warte).

0
Patryk27 napisał(a):

HDDki tak mają - przeinstaluj system od zera albo przerzuć się na SSD (istnieją SSD z interfejsem SATA i naprawdę tego warte).

Na innym laptopie tez mam HDD i nie występuje taki problem. Na początku używania laptopa wszystko działało idealnie. Nie jest to mój laptop, dlatego nie wiem od jakiego momentu wszystko zaczęło się psuć, ale co to oznacza? Coś jest nie tak z oprogramowaniem czy ze sprzętem? Jeśli przeinstaluje system od zera i problem dalej będzie występować to czy to oznacza, że na pewno problem leży po stronie dysku?

1

jeszcze odpal cmd jako admin i tam uruchom chkdsk /r/f

1

Na innym laptopie tez mam HDD i nie występuje taki problem.

Wszystko zależy od tego, jak dysk jest wykorzystywany, jak często defragmentowany itd.

Coś jest nie tak z oprogramowaniem czy ze sprzętem?

Prawdopodobnie dysk jest pofragmentowany.

Jeśli przeinstaluje system od zera i problem dalej będzie występować to czy to oznacza, że na pewno problem leży po stronie dysku?

Najpierw uruchom krótki test SMART i zobacz czy nie masz tam nigdzie badsektorów etc.

Jeśli wyjdzie Ci, że dysk jest zdrowy, no to prawdopodobnie jest zwyczajnie pofragmentowany i wtedy pozostaje defragmentacja albo przeinstalowanie systemu. Przy czym to są tylko rozwiązania tymczasowe, ponieważ z czasem dysk znowu się zacznie fragmentować.

2

Tl;dr
Problem na 99% lezy w dysku.

Tyle ze moze to byc problem roznego rodzaju:

  • zgubione sektory
  • dogorywajacy SMART
  • problem hardwarowy (np przegrzany talerz)
  • jakis uzyteczny inaczej update
  • jakis soft w autostarcie (1 lub wiecej)
  • wirus
  • malware
  • jeszcze nieaktywny ransomware

Najprosciej to wywal HDD i wstaw czyste SSD (Windows wymaga dostepu do starego hdd przy reinstalacji AFAIK).

Mozesz tez sprobowac z nowym kontem uzytkownika. Jesli ladnie sie laduje to skasujesz stare konto i po klopocie.

1

To jest dysk WD 5400 obr. odczyt losowy 40-65MB/s, zakładając, że ładuje ci się przy starcie 1-1,2GB pofragmetowanych plików to sobie policz ile sekund wychodzi.

Jeśli masz możliwość montażu 2 dysków to kup za kilka dyszek nawet jakiś 64GB SSD Intela używkę na system i styknie.

0
mr_jaro napisał(a):

jeszcze odpal cmd jako admin i tam uruchom chkdsk /r/f

Niestety w ogóle nie pomogło.
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Pójdę za Waszą radą i kupię dysk SSD, nie są to duże pieniądze a przynajmniej będzie spokój z wolnym działaniem systemu.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1