Ja mam 3K@60Hz przy 27" i muszę skalować, choć jak ktoś ma supersokoli wzrok to może próbować tak pracować (przy 100%). Przy 4K by to jeszcze gorzej wyglądało.
60 Hz jest oczywiście wystarczające do płynnego przewijania tekstu, bez przesady z jakimś mi tu 144 Hz. Np. macOS na MBP 15" ma "smoothness" przy 60 Hz rewelacyjne w porównaniu do Windows na 60Hz i to w sytuacji, gdy Windows ma do dyspozycji znacznie lepsze GPU - w ogóle nie wiem jak Apple to robi, ale polecam sobie to porównać.
Także 60 Hz jest absolutnie wystarczające do pracy programisty.
Oczywiście, 3K i 4K będą ostrzejsze niż FullHD, ale to kwestia tego, czy programiście przeszkadza, że z odległości 10 cm będzie w stanie z (cholernym) trudem próbować dojrzeć jakieś zalążki pikseli (FullHD) czy może o tym bez lupy zapomnieć (3K i 4K). Sprawa gier - przy 3K i 4K więcej niż 1500 zł zazwyczaj kosztują karty, które są w miarę nowe tytuły dźwignąć bez utraty klatek w takich rozdzielczościach.
3K i 4K to lepiej do prac związanych z obróbką filmów, grafiki, tam to ma rzeczywiście znaczenie, przy czym jakość matrycy, też jest ważna. 3K dobrej jakości (kontrast, kolory) to cena powyżej 2k tak na "dzień dobry", o 4k nie wspominam.