Składanie kompa od zera - jakie części wybrać?

0

Przez ostatnie ~7 miesięcy nie miałem kompa - totalna masakra. Na szczęście był tablet - do czasu, aż brat rozbił i wylał ekran. W związku z tym postanowiłem zaopatrzyć się we własnego kompa. jako, że "za dużo pieniędzy" jest pojęciem czysto abstrakcyjnym, chcąc zaoszczędzić, mam zamiar samemu złożyć "składaka".

Po wpisaniu w google "Jak złożyć komputer" (;p) wyskoczyło mi kilka przydatnych poradników i kursów. I pojawił się problem - z czego złożyć tego kompa? Z tym pytaniem zwracam się do was drodzy forumowicze. Zanim mnie ktoś odeśle do googli, niech wpisze np. "Jaki kupić zasilacz do PC?" itp. Dziesiątki sprzecznych, drobiazgowych i ogólnie nieprzydatnych recenzji porównań itp. A więc do rzeczy.

Interesują mnie tanie części do programowania, internetu, majsterkowania elektronicznego (AVRy i te sprawy), i tak właściwie to tylko tyle. NIE interesują mnie wydumane części dla graczy. Najbardziej interesuje mnie standard ATX i części Intela, ale jestem otwarty na rady i propozycje. Opcjonalnie, to fajnie by było, gdyby zawierał też niektóre przestarzałe wejścia itp. jak LPT. Nie wiem jakie jeszcze mógłbym podać parametry.

Oto lista potrzebnych mi części:
-obudowa (dziurki od dołu ;p)
-dysk/i (nie wiem, czy HDD, czy SSD)
-karty rozszerzeń: graficzna (słaba), dźwiękowa (nie wiem, czy potrzebna, jak tak to słaba), WLAN (do Wi-Fi), Ethernet, SSD (jeśli), kontrola portów (maybe) + może coś do łączności radiowej, bluetooth, podczerwień, itp. bajery.
-procesor + radiator + wiatrak/płynowe chłodzenie (ważne, żeby miał od razu zainstalowanego BIOSa.)
-płyta główna (fajnie by było, jakby było dużo wejść (w tym starych, ale żeby była kompatybilna z nowymi częściami), dużo złącz (szczególnie na karty rozszerzeń), trochę slotów RAM, prądu może żreć. Płyta może być droga, byle miała dużo wszystkiego co napisałem, żeby nie trzeba było za 2 lata wymieniać.)
-kości RAM (na pewno na początek 2GB łącznie wystarczą, ale nie wiem jakiej firmy.)
-napęd/nagrywarka CD/DVD
-zasilacz (parametry zależą, od innych części.)

Łączna cena: do 500zł.

Wybrałem na razie (może jeszcze zmienię, ceny z allegro razme z przesyłką):
-procesor Intel Celeron G1840 LGA 1150 (163zł)
-płyta główna ASRock H81M-HDS 1150 (163zł)
-obudowa Midi Tower Acer mATX (dokładniejszych danych nie było, dopytam się) (47zł)
-zasilacz FSP Fortron 350W (47zł)
-WLAN
-HDD
-RAM 2x1GB Goodram PC3-10600 (1333MHz)

1

weź coś na platformie 1150 (lub nawet starszej 1155), nawet najtańszy celeron ma zintegrowaną kartę graficzną, każda płyta ma sata3 pod ssd, więc też nie trzeba szaleć wystarczy ASRock H81M albo pokrewne, ramu najlepiej 4GB bo dwójki już wychodzą z obiegu, nie warto kupować, ssd to Transcend SSD370 128GB, mniejszych nie warto kupować bo cena minimalnie mniejsza ...
do twojego zastosowania to starczy nawet używka jakaś pod s775 za grosze 300-400zł, no chyba że musisz mieć nowe z gwarancją

0

To mam jeszcze problem z procesorem. Chyba wezmę jakiegoś Intela. Czy Celeron G1840 LGA 1150 by wystarczył? I czy tanie core 2 duo/quad w ogóle do czegoś się nadają?

EDIT: I jeszcze jakiś zasilacz, tylko żeby miał jeszcze trochę luzu..

1

Mam Core 2 Quad, powoli staje się wiekowy i brakuje mu SSE4 i którejś-tam generacji wirtualizacji (podstawowa jest) ale wydajnościowo nic nie mam mu do zarzucenia.
Płyta główna na chipsecie P31, ma stare porty i dwa PS/2 a nie jeden jak teraz montują. tylko ograniczenie do 4 giga RAMu jest niestety, ale na razie nie narzekam.
Komp kupiony w 2007 albo 8.

1

Celeron G1840 LGA 1150 jest podstawowym procesorem ze zintegrowaną grafiką, czyli nie musisz dokupywać zewnętrznej, starczy to do internetu, filmów, czy jakiś podstawowych gierek (czyli twoje klimaty)
z zasilacza polecam "Antec VP 400 400W" solidny z aktywnym PFC, Obciążalność linii 12V: 336W, aż nadto na twoje potrzeby
podsumowując ta płyta (ASRock H81M) z zasilaczem pozwoliłaby nawet na złożenie całkiem mocnego konfigu w przyszłości (wystarczyłoby wrzucić jakiegoś procka i5+mocniejsza grafika)

0

Może trochę ględzę, ale ,czy taki zasilacz by wystarczył? Czytałem, że "Fortron" to polecana firma.
Wygląda dobrze, ale nie wiem, nie znam się ;p
Trochę podejrzana gwarancja - 1mc, był używany.

Zasilacz o mocy 350 Watt zgodny ze specyfikacją ATX 12V. Wyposażony w 80 mm wentylator. Posiada możliwość ustawienia wyłączania zasilania.

Informacje ogólne:
Model: Fortron FSP350-60HLC 350W
Producent: Fortron
Seria: Fortron HLC

Specyfikacja techniczna:
Moc maksymalna: 350W
Obciążalność linii +3.3V i +5V: 177,6W
Obciążalność linii +12V: 300W
Łączna obciążalność linii +3.3V & +5V, +12V: 350W
Łączna obciążalność linii -12V: 9,6W
Łączna obciążalność linii +5Vsb: 10W
Standard wykonania: ATX12V v2.0
Podświetlanie zasilacza: Brak
Typ PFC: Aktywne
Zakres napięcia: ~210-240V

Chłodzenie zasilacza:
Ilość wentylatorów: 1
Automatyczna kontrola wentylatorów: Tak
Typ chłodzenia: aktywne
Marka wentylatora: ADDA
Model wentylatora: AD0812HS-A71GL
Wymiary [mm]: 80 x 80 x 25
Napięcie znamionowe: DC12V
Szacowany prąd: 0.25A
Typ łożyska: Kulkowe

Charakterystyka prądowo-napięciowa:
+3.3V: 22A
+5V: 21A
+12V1: 10A
+12V2: 15A
-12V - 0.8A
+5Vsb - 2.0A

Zabezpieczania Fortron FSP350-60HLC 350W:
OCP (Over Current Protection) - zabezpieczenie nad-prądowe
SCP (Short Circuit Protection) - zabezpieczenie przeciwzwarciowe
OVP (Over Voltage Protection) - zabezpieczenie nadnapięciowe
OPP (Over Power Protection) - zabezpieczenie przeciw przeciążeniowe
SIP (Surge & Inrush Protection) - zabezpieczenie przed prądami udarowymi
NLO (No Load Operation) - zabezpieczenie przed brakiem obciążenia

Cechy fizyczne:
Wymiary zasilacza (sz x wys x dł): 150 x 86 x 140 mm
Kolor obudowy: Stalowy
Wykończenie obudowy: Gładkie
Waga zasilacza: 1.44 kg

Wykonanie przewodów zasilających:
Do wykonania przewodów wykorzystano kable 18-22AWG
Wiązki przewodów są bardzo wytrzymałe i giętkie
Wszystkie wiązki przewodów nie są w oplocie
Zasilacz posiada jedną wtyczkę PCI-E 6-pin
Wtyczka ATX 24-pin nie jest rozłączana
Zasilacz posiada wtyczkę ATX12V 4-pin

Rozplanowanie wiązek zasilających:
Podane wartości są odległościami wiązek przewodów, bez uwzględnienia samego złącza.
ATX12V 24-pin [31cm]
ATX12V 4-pin [37cm]
PCI-E 6-pin [36cm]
Serial-ATA [50cm] - Serial-ATA [60cm]
Molex 4-pin [25cm] - Molex 4-pin [35cm] - Floppy 4-pin [50cm]
Molex 4-pin [30cm] - Floppy 4-pin [45cm]

Ilość poszczególnych wtyczek:
1 x ATX12V 24-pin
1 x ATX12V 4-pin
1 x PCI-E 6-pin
3 x Molex 4-pin
2 x Serial-ATA
2 x Floppy 4-pin

W komplecie znajdziesz:
1 x Zasilacz Fortron FSP350-60HLC 350W

0

Mam pytanie, czy pomiędzy różnymi dyskami HDD można bezproblemowo przerzucać pliki?
I, czy miałoby sens kupowanie kilku mniejszych dysków zamiast jednego większego?

EDIT: Ile powinien mniej więcej kosztować dysk 80, 160, 240 GB?
I jakie firmy polecacie?

0
Laurefinwe napisał(a):

Mam pytanie, czy pomiędzy różnymi dyskami HDD można bezproblemowo przerzucać pliki?

A czemu nie? Tylko weź pod uwagę, że przenoszenie w ten sposób będzie wolne, bo wymaga zmiany fizycznego położenia danych.

I, czy miałoby sens kupowanie kilku mniejszych dysków zamiast jednego większego?

Nigdy chyba takie coś nie było opłacalne.

1
Laurefinwe napisał(a):

Mam pytanie, czy pomiędzy różnymi dyskami HDD można bezproblemowo przerzucać pliki?

Nie, można przerzucać pliki tylko z identycznych dysków i identycznej firmy
Przykładowo jeżeli masz pendrive kingstona to możesz tylko kopiować na inne pendrive'y kingstona - dlatego z torrentów tak słabo ciągnie czasem bo mało osób ma identyczny dysk jak Ty

I, czy miałoby sens kupowanie kilku mniejszych dysków zamiast jednego większego

Ma sens, większą ilość dysków łączy się w macierze dzięki czemu uzyskuje się większą prędkość lub bezpieczeństwo danych
Trzeba mieć tylko gdzie je podłączyć i więcej płacić za prąd - no i większa ilość małych dysków kosztuje dużo więcej niż jeden większy

0

tak sobie myślę, jak masz małe doświadczenie w sprzęcie, to może kup sobie laptopa, na te twoje potrzeby to nawet tańszy starczy, tutaj masz w twoich okolicach:

http://allegro.pl/laptop-acer-15-6-ati-hd4570-idealny-do-internetu-i5311365013.html

gościu ma same pozytywne, tylko sie spytaj czy by ci fakturę wypisał jak sprzedaje na firmę, w razie coś masz dowód zakupu i niedaleko w razie problemów, trochę kasy ci jeszcze zostanie to najwyżej coś wymienisz jak będzie trzeba i tyle w zasadzie ...

0

@czysteskarpety - nie bardzo, bo:
-komputer ma być przeznaczony do rozbudowy, jak będę miał więcej kasy
-ostatnio zacząłem się interesować elektroniką i po prostu muszę złożyć tego kompa ;p
-właśnie chcę zdobyć doświadczenie w sprzęcie
-już znalazłem większość części na początek
-ważna jest dla mnie dobra płyta główna, a na to rzadko w laptopach można liczyć
-mam już fajny, duży monitor i bezprzewodowe myszkę i klawiaturę
-nienawidzę laptopów

@somekind, @upsssss - pytałem się, bo na allegro znalazłem bardziej opłacające się mniejsze dyski, niż większe.

0

@Laurefinwe Który niby ma:
-chyba wszystkie zabezpieczenia
-duża ilość wtyczek
-obciążalność linii 12V 300W i kosztuje 47 z dowozem 0.0

No ale dobra pomijając to wybrałeś resztę, że już wiesz jaki zasilacz kupić?

1
  1. zasilacze 300..350 W ostatni raz widziałem jakieś 7 lat temu jak mi się przegrzał latem. Aktualnie chyba żaden sprzęt na tym nie zadziała, ale może starszy owszem. Zależy od tego jaki CPU+GPU.
    Jeśli będziesz miał problem ze startem sprzętu to może być właśnie wina za słabego zasilacza.

  2. kilka takich samych dysków ma sens jeśli chcesz mieć zabezpieczenie (np. RAID-1). Jeśli chcesz tylko wydajność to szybszy będzie SSD.

  3. napęd/nagrywarkę DVD najlepiej kup nową, używane zwykle są ...zużyte

  4. to wszystko możesz mieć w jednej płycie głównej (lub na CPU):

//-karty rozszerzeń: graficzna (słaba), dźwiękowa (nie wiem, czy potrzebna, jak tak to słaba), WLAN (do Wi-Fi), Ethernet, SSD (jeśli), kontrola portów (maybe)
//

  1. Ważne żeby wybrać płytę z dużą ilością USB, wtedy możesz sobie dostawić różne dodatkowe złącza (typu podczerwień, LPT itp)
0

Wydajność mnie mało obchodzi - jestem dosyć cierpliwy ;p
Zasilacz może rzeczywiście wybiorę droższy.
W procesorze będę już miał jednak podstawowe karty graficzną i dźwiękową, WLAN muszę dokupić.
Płyta ma łącznie po 4 USB 2.0 i 3.0, LPT i dużo innych przydatnych złącz również.

Update głównego posta.

0

Możesz użyć jakiegoś konfiguratora w sieci, poniżej taki co obsługuje podobny sprzęt:

http://www.pcspecialist.co.uk/view/Editing-v700-pc/

Wg konfiguratora to 481 EUR = ok. 1938 zł (za nówkę)

(podpowiada 450 W, ale może z zapasem)

0

podsumowując
proc - Celeron G1840 LGA
płyta - ASRock H81M
pamięć - 4GB HyperX Savage 1600 MHz CL9
dysk - WD 250GB SATA 3,5 (allegro)
zasiłka - Antec VP 400W

na takie minimum sensowne i tak jakieś 700zł musisz wydać, poniżej nie warto kupować niczego

0

2x1GB Goodram PC3-10600 (1333MHz)

Wiem, że starczy. Kiedyś na 1GB taktowanie chyba 1066MHz odpalałem spokojnie nowe gierki, więc 2GB pewnie przez długi czas nie wykorzystam.

0

Wszystkich wypowiadających się przepraszam za zamieszanie - nastąpił nagły przypływ gotówki, więc mogę przeznaczyć ok. 1600zł.
Na wszelki wypadek, jakby się coś jeszcze zmieniło, poza tym może się komuś jeszcze przyda: ile procentowo należałoby przeznaczyć pieniędzy na poszczególne części?

0

Zależy, jak ja kupowałem to na procesor i grafe przeznaczyłem po +- 30% całej kwoty.

0

@Laurefinwe
wersja do rozbudowy wymiana procka w późniejszym czasie na coś mocniejszego z ssd: http://techplanet.pl/przechowalnia/zapisana/?s=92902&s=73528&s=90868&s=89635&s=66509&s=78632
tańsza płyta mATX także z ssd: http://techplanet.pl/przechowalnia/zapisana/?s=62075&s=92864&s=92902&s=90868&s=66509&s=78632

kod rabatowy na darmową przesyłkę: darkwarez

w jednym i drugim zestawie możesz potem wymienić procesor np na xeon e3-1230v3 ale to jeśli nie planujesz robić OC nigdy ale jeśli nie planujesz robić OC nigdy to w 1 zestawie ta płyta jest bez sensu i można kupić inną płytę np PRO 3 B87 albo coś innego.

A jeśli chodzi o procenty to tak nie działa np w zestawie najważniejsze jest zasilacz ,monitor, klawiatura ;p, czyli to na co prawie nikt nie zwraca uwagi a najtańszy monitor biurowy na który można patrzeć kosztuje odpowiednio za 24' 16:9 - 1400zł i za 24' 16:10 - 1900zł seria EV od Eizo lub NEC ale w 244wmi częstotliwość podświetlenia wchodzi w reakcje z modułem FRC i trochę migocze ( i tak parokrotnie słabiej niż migoczą marketowe monitory ale da się zauważyć). Więc jak mówić o procentach XD. Wszystko zależy ile masz kasy, czy szanujesz wzrok, do czego potrzebny jest ci komputer, oświetlenie pokoju też jest bardzo ważne itd itd itd...

U mnie klawiatura jest droższa niż płyta główna + procesor czemu? Bo tak naprawdę nie mielisz w domu nie wiadomo czego a w klawiaturę stuka się czasami i po 8-10h i tyle samo patrzy w ten ekran.

0

Ekran i klawiaturkę mam, a mi to szczerze bez różnicy w co klepię, a przed czym siedzę ;p
Zasilacz rzeczywiście jest e rzeczą najważniejszą, bo jak się rypnie zasilacz, to często połowa sprzętu na złom :/
Dzięki za te zestawy, na pewno się przydadzą.
A obudowa też jakaś tania, w sumie to nawet nie wiem, czy mi potrzebna.

0

Już niemal postanowione:

Zasilacz - Chieftec GPS-700A8 80% (229zł)
Płyta główna - GA-Z97X-Gaming 5 (580/595zł)
Procesor - Intel Core i5-4670K 2.9-3.6GHZ (800/818zł)
Dysk - SSD Intel 530 MLC 80 GB mSATA 6 Gb/s SSDMCEAW (139/154zł)
RAM - DDR3 Goodram Pro (160/178zł)

0

zamierzasz kupić dysk pod mSATA a ta płyta ma takie wejście, bo prócz M.2 port nie kojarzę tego ?

0

I cały misterny plan w p.....
Dzięki, nie zauważyłem, myślałem, że ma i to i to, ale mi się z jakąś inną musiało pomylić.
no to dysk muszę szukać inny.

BTW ostatnio wpadłem na pseudo-genialny pomysł na wykorzystanie nieużywanej szafki jako obudowy.
Ale chyba to nie jest dobry pomysł ;p

0

budżetowo:

GoodRam SSD C50 60GB

system+inne

Transcend SSD370 128GB (akurat jest promo na morele)
http://www.morele.net/dysk-ssd-transcend-ssd370-128gb-sata3-550-170mb-s-ts128gssd370s-732386/

dyski osobiście sprawdzałem i polecam

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1