System operacyjny na telefon

0

Jaki z wyżej wymienionych systemów ma wg was największe szanse na zaistnienie w przyszłości? Bo zastanawiam się nad kupnem nowego telefonu i głównie mnie interesuje Android i Maemo, ew. Symbian.

0

Tylko i wylacznie iPhone OS!

0

iPhone u mnie odpada na starcie ze względu na to, że Apple jest za mocno IMHO monopolistyczna, a przynajmniej stara się być, oraz bije po łapach każdego kto chce coś im wyperswadować (np. http://theflashblog.com/?p=1888).

0

To byl sarkazm z mojej strony.
Ostatnio troche czutalem o nowym Androidzie 2.2 i wyglada bardzo ciekawie.

0

A gdzie Meego w ankiecie? Maemo nie będzie rozwijany, wersja 6 (harmattan) została połączona z moblinem intela i nazywa się Meego.

A maemo 5 można porównać ze stalkerem jeśli chodzi o błędy i brak funkcji w pierwszej wersji ;)

No i jeszcze Bada Samsunga, w czerwcu mają wydać Wave'a z tym systemem. Wedle znajomego, który był na prezentacji tej platformy wcale nie jest jakaś fajna, dużo jeszcze rzeczy brakuje, nie ma api do niektórych elementów itd. Ale wiadomo, teraz wydaje się wersje beta wszystkiego.

0

Symbian3 ma wsparcie Nokii, jest open-source, jest (chyba) przepisywany od nowa, z przeznaczeniem na telefony dotykowe. Dobrze, bo Symbian1 (czyli S60v5) jest wyraźną "konwersją" starego S60v3 na dotykowe, gdzie niezbyt dobrze im to wyszło miejscami. C++.

Android bardzo ładnie się wspina w górę, jest (w wiekszości) open-source, pisze się w Javie, ma wsparcie Google. Wada? Zróżnicowanie platformy. Dokładnie ten sam problem, który dotykał Windows Mobile - raz update jest, raz nie, raz aplikacja działa, raz nie. Z drugiej strony spore możliwości dostosowania, integracja z usługami Google.

iPhone OS ma wsparcie Apple, jest bardzo jednorodny, ale ma swoje wady - platforma jest bardzo zamknięta, ein Volk, ein Reich, ein Apple. Objective-C, developerka tylko na MacOSX.

Windows Mobile jest martwy.

Windows Phone 7 (tak, nie Mobile!) jest nowy. Silverlight + XNA jako platforma developerska, darmowe narzędzia do tworzenia aplikacji, sklep z aplikacjami... brak możliwości wgrywania własnych spoza sklepu, trochę ograniczeń, bardzo w stylu iPhone. Ale za to szeroka integracja z usługami społecznościowymi.

Bada jest takim smartphone dla nieco słabszych - bardziej wygląda na "lepsze J2ME", Samsung only, tylko C++, z tego co pokazywali - dziwne takie. Z jednej strony mówili, że to dla telefonów nieco słabszych, a z drugiej telefon pierwszy (Wave) ma te wszystkie akcelerometry, nawigacje i tym podobne.

0

Symbian3 ma wsparcie Nokii, jest open-source, jest (chyba) przepisywany od nowa, z przeznaczeniem na telefony dotykowe. Dobrze, bo Symbian1 (czyli S60v5) jest wyraźną "konwersją" starego S60v3 na dotykowe, gdzie niezbyt dobrze im to wyszło miejscami. C++.

Ja jakoś żadnych diametralnych różnic pomiędzy wersją ^3 a s60v5 nie widzę...

0

Ja właśnie niedawno rozważałem zmianę telefonu i najbardziej obstaję przy zostaniu na Symbianie, ale Windows Mobile (o którym mało wiem i nie wiedziałem, że generalnie "martwe" i nie polecane) ma jedną arcykuszącą rzecz.. Automapę

Z Androidem nie miałem styczności, obecnie chyba tylko w USA się pnie w górę mocno.

Apple.. yhh, no..

Inne? Nisze nie warte uwagi w tym momencie.

0

Eee tam garmin wcale nie gorszy od automapy

0

tak jak bardzo chcialem kiedys windows mobile tak teraz bardzo odradzam... straszna kaszana, to zwiechy to cos wolno dziala to sie nie chce uruchomic itp itd...

symbian jest ogolnie to kitu (po prostu nie przepadam).

gdybym teraz bral telefon to bez namyslu bylby to Android: szybko chodzi, masa udogodniien, marketplace ala ten windowsowy tylko ze masz tysiace gier, programow za free.

w sumie windows ma tylko jeden plus ... sa tam herosi :).

0

Heroes of Might and Magic? Ostatnio miałem na Symbianie, uruchamiał się w pół sekundy, szybciej, niż natywny program do pisania SMSów :D

Właśnie dostałem w łapki Nokię dotykową z Symbianem v5 (trzeba będzie opchnąć) - rzeczywiście, nie zachwyca. Nawet obrót ekranu to jakieś chwilowe artefakty, brak spójności graficznej.. ech, ciężka decyzja..

Sam system to pikuś - najważniejsze jest ile jest na niego oprogramowania - bo co mi po błyszącym interfejsie, jak programy płatne albo kiepskie i mało użyteczne..

0
Marooned napisał(a)

Windows Mobile [...] ma jedną arcykuszącą rzecz.. Automapę

Symbian ma TomToma.

najważniejsze jest ile jest na niego oprogramowania - bo co mi po błyszącym interfejsie, jak programy płatne albo kiepskie i mało użyteczne..

Łelkam tu ajfon, i jego „tysiące aplikacji” z czego większość to bzdety typu „chuchnij żeby zdmuchnąć świeczkę”…

0

Co do Androida, to znalazłem taki filmik:

Jak widać, na pierwszym miejscu pod względem szybkości jest C++, na drugim C# z Mono, a na końcu jest Java.

Na iPhone też istnieje wersja Mono, tylko, że ponoć jest ona płatna. Mono na iPhone jest tak skonstruowane, że nie łamie licencji Appla. Poza tym, Mono prawdopodobnie otwiera możliwość pisania aplikacji dla iPhone w MonoDevelop, który jest wieloplatformowy.

Ciekawe, czy istnieje biblioteka, framework, który umożliwia odpalanie aplikacji na wszystkich (lub przynajmniej tych najczęściej spotykanych) systemach mobilnych. Tak, jak dla PC jest JRE, Mono, QT, to coś takiego byłoby na komórki.

Bo jeżeli nie, to autor programu, jak chce mieć sprzedaż, to musi pisać osobno tyle wersji, ile jest systemów, co powoduje wydłużenie czasu pisania aplikacji i zwiększenie prawdopodobnieństwo istnienia błędu w jednej z wersji.

0
andrzejlisek napisał(a)

Ciekawe, czy istnieje biblioteka, framework, który umożliwia odpalanie aplikacji na wszystkich (lub przynajmniej tych najczęściej spotykanych) systemach mobilnych.

Przecież już je wymieniłeś: na większości jest Java, na niektórych .Net Compact Framework czy inne Mono.
Jakiś czas temu znalazłem implementację .Net na Symbiana (i to S60v2, bo taki mam telefon). Tyle że płatną.

0

Na Symbiana S60v5 jest Silverlight. Obecnie wersja CTP (taka wczesna beta), ale działa. I teraz dowcip - Silverlighta nie ma na Windows Mobile 6, ale będzie na Windows Phone 7. Na iPhone pewnie nie będzie, bo polityka Apple jest przeciw wieloplatformowości.

0
andrzejlisek napisał(a)

Na iPhone też istnieje wersja Mono, tylko, że ponoć jest ona płatna. Mono na iPhone jest tak skonstruowane, że nie łamie licencji Appla. Poza tym, Mono prawdopodobnie otwiera możliwość pisania aplikacji dla iPhone w MonoDevelop, który jest wieloplatformowy.

I tak musisz miec zainstalowane iPhone SDK, a to tylko na Mac OS: http://monotouch.net/, zjedzcie na sam dol i tam jest tekst:
"Please note that MonoTouch requires a Mac, Apple's iPhone SDK and you must be part of Apple's iPhone Developer Program to test and deploy your software on a device and to redistribute your code."

0

Ostatnio wydano iphone sdk na windowsa. Co do symbiana, ja nie moge narzekac, na mojej 5230 działa całkiem sprawnie i szybko.

0

Mozesz podzielic sie linkiem? To nowina dla mnie. Z tego co czytalem (fakt, dosc dawno) to mozna bylo tylko i wylacznie pod MacOS, pod winde byly jakies proby ale z wirtualizacja MacOS, nic wiecej.

0

Znalazlem tylko to: http://www.dragonfiresdk.com/index.htm.
Ani to oficjalne, a i wpisy na forach (chociazby to: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=832692) nie zachecaja) - mala funkcjonalnosc, i podobno zeby dostac paczke na iphone trzeba im wyslac kod i oni kompiluja - jakies BuildCenter czy cos).

0

Tutaj: http://www.telepolis.pl/news.php?id=18185 piszą, że można od razu skompilować i to w C++. Co do funkcjonalności to się nie wypowiadam bo nie zajmuję się programowaniem na iPhone.

0

iPhone to jest porażka. Jak można w licencji SDK zawrzeć paragraf, że aplikacja nie może być przenośna (kod jej) na inne platformy. Na takich to powinni nukę zrzucić!!!

0

Taki zapis jest prawdopodobnie pusty, ale to już prawnika by trzeba.

0

Pusty czy nie pusty, jest świeży. Ale ostatnio Apple trochę ukróciło swoje monopolistyczne zapędy i na AppStore puściło Operę. Może się trochę zmienią, w co wątpię. Pewne jest tylko, że na pewno nie wezmę iPhone'a.
Ale zaletą Maemo jest np. to że ma bezpośredni dostęp do konsoli, jest oparty na Debianie (korzysta z .deb). Nie wiem czy nie ma przypadkiem APT'a, a wtedy zewnętrzne repo to pikuś.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1