XNA Game Studio

0

Witam

Szukam osób, które miały do czynienia z XNA Game Studio (najlepiej z wersją 3.0 lub 3.1). Chciałbym poznać ich opinię na temat tego dodatku.
Przymierzam się do napisania gry za jego pomocą i zastanawiam się czy jako osoba, która nie miała do tej pory do czynienia z C# oraz jakimkolwiek programowaniem gier, nie porywam się z motyką na słońce.

Chciałbym poznać wasze opinie na temat złożoności i skomplikowania kodu jakiejś mniej wymagającej gierki w 3D. Programować w C++ potrafię, jakieś pomniejsze gry w jak statki czy kółko i krzyżyk już pisałem, a i nieco literatury na temat tworzenia takich gier jak choćby worms czy tank też czytałem.
Nie jestem jednak pewien czy ten dodatek i środowisko VS 2008 daje możliwość stworzenia jakiejś sensownej gry takiemu laikowi jak ja.

Będę również bardzo wdzięczny za polecenie jakiejś lektury dotyczącej wyżej wymienionego zagadnienia.

Pozdrawiam

0

Ściągnij to sobie, znajdziesz tam kilka przykładów gierek (albo trzeba ja dociągnąć... w każdym razie darmowe) - m.in. samochodówka w 3D. Zerknij na kod i sam sobie odpowiedz, czy to kod jak kod, czy może czarna magia :)

0

Ja próbowałem zacząć pisać (bo wyczytałem że to zamiennik/następca Managed DX - wersji DX dla .NET, już przestarzałej).

Sam się od tego niestety szybko odbiłem. Dla mnie to co proponuje XNA jest... zbyt wysokopoziomowe. Abstrakcyjne znaczy się.
Skoro programujesz w C++ to dla ciebie to wrażenie będzie pewnie jeszcze silniejsze. Albo po prostu ci się to spodoba i to polubisz ;) .

edit: a o co mi właściwie chodzi z tą abstrakcyjnością? Że np. XNA robi większość roboty za ciebie (mi to przeszkadza ;) ). Albo że MUSISZ stworzyś klasę główną dziedziczącą po klasie Game.
Ogólnie ciekawe podejście, ale do mnie jakoś nie może trafić.

0
MSM napisał(a)

Albo że MUSISZ stworzyś klasę główną dziedziczącą po klasie Game.

Uch. No ciekawe masz kryteria, na prawdę.

0
Kunai napisał(a)
MSM napisał(a)

Albo że MUSISZ stworzyś klasę główną dziedziczącą po klasie Game.

Uch. No ciekawe masz kryteria, na prawdę.

Naprawdę! Poprawcie, bo wstyd :<

0

Moim zdaniem warto sprobowac. Tutoriali w necie jest duzo. Pisze sie bardzo przyjemnie. Xna jest dobrym frameworkiem, jesli wymyslisz fajna gre to mozesz ja umiescic w usludze xbox live i dotrzec do znacznego grona odbiorcow.

0

To zależy co cię bardziej kręci i ile masz samozaparcia. Jeśli design i gameplay to zacznij sobie w XNA. Mało to wydajne, ale za to dużo niskopoziomowych rzeczy zrobi za ciebie. Na start w sam raz. Jeśli natomiast interesują cię bardziej techniczne szczegóły i koncepcyjne podejście do mechaniki nie gameplay'u, ale gry jako programu, to radzę zacząć niżej(c++ + DirectX byłyby idealne, ale im mniej masz doświadczenia, tym większe prawdopodobieństwo, że porzucisz temat). Wtedy potrzeba dużo więcej czasu i chęci do nauki, bo nauczyć się trzeba wiele.

Zawsze coś, za coś.
Jeżeli zaczynasz, to nie bierz sobie od razu za cel stworzenia gry(przynajmniej nie w tej formie o jakiej myślisz).

  1. Naucz się wyświetlać coś statycznego.
  2. Naucz się poruszać po scenie.
  3. Naucz się dodatkowo poruszać obiektami, zarówno przy użyciu klawy/myszy, jak i napisać jakiś algo wg. którego te rzeczy będą mogły się poruszać autonomicznie.
  4. Animacja (dla mnie jak na razie najgorsza część związana z tematem w 3D, w 2D dużo prościej, ale mniej elastycznie)
  5. Stwórz scenę z kilkoma obiektami statycznymi, dynamicznymi, z których część jest niezależna od użytkownika, a reszta w jakiś sposób reaguje na jego poczynania oraz obiektem reprezentującym właśnie gracza.

Jak już ci się to uda, to będziesz mógł zacząć myśleć o jakiejś prostej grze.

I na koniec jeszcze powiem, że kółko i krzyżyk, statki czy szachy to faktycznie są gry, ale:

  1. są turowe, więc najczęściej pomijana jest w nich koncepcja głównej pętli gry
  2. animacje są bardzo rzadko spotykane wśród początkujących.

Czytaj o gamedevie, o ewolucji jaką przeszedł na przestrzeni lat w grach komputerowych, ale nie tylko. Projektowanie gier w ogóle, w tym także planszowych uczy dużo o designie, o tym, że fajne nie jest to co wydaje ci się fajne, ale to co wciąga potencjalnego gracza. Jak zapewnić ciągłość rozgrywki, czego unikać a co jest zawsze(no prawie) dobre.

0

Skoro umiesz C++ nie fajniej byłoby zacząć zabawę biorąc na warsztat jakiś gotowy silnik? OGRE jest całkowicie darmowy, Twoje prace które na nim wykonasz również komercyjnie należą tylko i wyłącznie do Ciebie. Jedyne co musiałbyś ujawnić to własne zmiany w silniku.
W dodatku OGRE jest piekielnie potężny jak na takie amatorskie tworzenie :)

0

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Pokrótce nawiążę do każdej :)

Zacznijmy od tego, dlaczego nie coś innego. Dlatego, że to jest temat pracy i użycie XNA + C# jest wymogiem.

To, że większość rzeczy robi się "za mnie", jest w tym przypadku plusem.

Jestem już po wstępnych testach całości i chyba zrezygnuję. Biorąc pod uwagę podejście programistyczne, nie jest to jakiś wielki problem, po 3h mniej więcej wiedziałem co za co odpowiada.
Niemniej modelowanie obiektów i całe podejście "plastyczne" do kwestii projektowania jest dla mnie ścianą. Takim czymś powinien się zając grafik, a nie ja :)

Jeszcze raz dzięki za wypowiedzenie się Panowie.

0
Robster napisał(a)

Szukam osób, które miały do czynienia z XNA Game Studio (najlepiej z wersją 3.0 lub 3.1). Chciałbym poznać ich opinię na temat tego dodatku.

Krótko (bardzo krótko): wymaga Pixel Shaderów 2.0. Choćby „gra” miała tylko odtwarzać mp3, to i tak będzie wymagać PS2.0. Dla mnie to spory minus, bo jeśli chodzi o komputery, ostatnio poszło mi się w ilość a nie jakość – mam 7 pecetów [nie pytajcie] z czego tylko jeden nadający się do nowych gier.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1