Wysiadanie korków

0

Cześć. Od dłuższego czasu mam ten problem, że po włączeniu listwy zasilającej wysiadają mi korki (w 6/10 przypadków). Właściwie jedynym urządzeniem mogącym powodować te przepięcia wydaje mi się - jest zasilacz.. To 'be quiet!' 250vac. Czy też sądzicie, że to on jest głównym sprawcą przepięć i to jego trzeba wymienić? Czy może być tutaj jakaś inna przyczyna?

0

Co przy wlaczaniu listwy zasilajacej jeszcze dziala w domu? Pralka, elektryczny czajnik, podgrzewacz wody? Prawdopodobnie masz przeciazona instalacje i wlaczanie listwy powoduje przekroczenie pradu wyzwalajacego bezpieczniki. Swoja droga jakie to bezpieczniki? Jesli nie znasz typu to opisz wyglad :) I podaj jeszcze co masz do tej listwy wpiete.

Tak przy okazji - przy wlaczaniu nastepuje wyzszy skok napiecia niz wskazywala by moc pobierana przez zasilacz.

0

Moc zasilacza wynosi 450 W, jeszcze pomyślałem, że może tutaj być problem z płytą główną... ale czy płyta może powodować przepięcia?

0

Jesli plyta powodowala by takie przepiecia to raczej byloby to raz i skutecznie :P

0

Bezpieczniki są 10 amperowe , szybkie ( niestety zwłocznych - co być może by rozwiało problem ) nie mogę dostać do starej instalacji elektrycznej. Po spięciu działa światło pralka.. itp czyli wysiada ten odpowiedzialny za dolne kontakty. Co do przeciążonej instalacji chyba się nie zgodzę. Czasami jak wracam do domu dla testów nie włączam absolutnie nic przed komputerem i korki i tak wsiadają. Nie widzę żadnej analogii od ilości aktualnie włączonego sprzętu do wysiadania korków.

Opiszę jeszcze dokładniej sytuację z listwami bo tak na prawdę mam dwie.
Jedna - Listwa A - jest podłączona na stałe do dolnego kontaktu, do niej jest podłączonych kilka urządzeń oraz do listwy A podłączona jest listwa B której włączenie powoduje przepięcia. W listwie B jest TYLKO monitor, głośniki i zasilacz. Takie rozwiązanie wydaje mi się sensowe ale i tak nie zapobiega przepięciom. Stąd moja teoria o zasilaczu... Ale przed kupnem nowego chcę być pewien czy to na pewno jego sprawa.

0

Podlacz listwe B wprost do gniazdka, listwe A wylacz i sprawdz czy to samo wystepuje. Jesli to nie przeciazenie to cos powoduje zwarcie. Zasilacz? Czemu nie. Tylko dziwne, ze dosc losowo. Zwykle zwarcie jest raz i jest to ostatni raz tego urzadzenia, badz po jakims czasie (np. zagrzanie powoduje powstanie uplywu pradu).

Jesli bedzie wystepowalo nadal, sprobuj z inna listwa i innym gniazdem. Jesli nie bedzie sprawdz listwe A.

0

zasilacze impulsowe (szczególnie te tańsze) mają taki mały feler, że pobierają znaczny prąd w momencie startu (patrz włączanie, nawet niepodłączonego do laptopa, zasilacza).

0

Zamieniłem role między listwami - teraz B jest bezpośrednio podłączona do gniazdka i na pierwszy rzut oka sytuacja się polepszyła. Zobaczymy jak będzie się dalej sprawować, bo przepięcia nie występują zawsze.
Listwa A ( do której teraz jest podłączony zasilacz ) jest lepszą jakościowo listwą więc to też może mieć znaczenie i będzie tłumić skok napięcia. Zobaczymy.
Co mówi Misiekd też jest ciekawe, bo mój zasilacz dokładnie tak się zachowuje. Jeśli listwa nie będzie dawać rady to wymienię zasilacz.

Dzięki Wam za porady.

0

Jeszcze taka uwaga co do wspomnianej jakosci. Jesli gdzies jest uszkodzenie to nie ma znaczenia czy listwa jest dobra jakosciowo czy nie. Powodem moze byc zwarcie gdzies po drodze od wlacznika do bezpiecznika. Czyli wszystkie elementy instalacji wchodza w gre, tak listwy, jak gniazdo i chocby kable w scianach (choc to ostatnie na szczescie najmniej prawdopodobne). Co do impulsu, o ktorym wspomnial Misiekd, to ciekawi mnie, ze przy wylaczonych w wiekszosci normalnych urzadzeniach tez hipotetyczny impuls by wystarczal. Chociaz wiem, ze wartosc potrafi zaskoczyc ;)

Powodzenia.

0

Opiszę przypadek, który kiedyś mnie dotknął:
Za starych czasów mieszkania w internacie, listwa służyła nie tylko do zabezpieczenia kompa, ale również jako zwykły przedłużacz ^^ Był do niej podpięty między innymi czajnik elektryczny (około 2kW)... Przez długi okres czasu wszystko działało elegancko (parę miesięcy), ale po jakimś czasie zaczęło wybijać bezpieczniki podczas pracy kompa i po włączeniu czajnika (po jakimś czasie jego pracy) i to nie bezpieczniki w listwie, a w skrzynce (sieciowe). Dziwna sprawa, bo na logikę biorąc, jeśli coś było nie tak, to powinno wybijać bezpieczniki z listwy (tak zawsze było).
Po rozkręceniu listwy okazało się, że przewody pomiędzy bezpiecznikami w listwie a gniazdkiem w ścianie (tuż przy włączniku), były konkretnie przytopione (izolacja). Większe obciążenie powodowało większe ciepło, a co za tym idzie dalsze przytapianie przewodów, co doprowadzało do zwarcia...
Po 'nawinięciu' nowej izolacji i odseparowaniu od siebie przewodów, listwa działała jeszcze przez ładnych parę lat :)

0

w serwisach rtv czasem gdy nie uda im się dociec co powoduje problem stosują sztuczkę z wymianą bezpieczników na ekhm ... solidniejsze, potem załączają normalnie urządzenie i to co się po chwili spali to właśnie to co powodowało problem - proste :D

0

@up: znaczy sie odwieczna sztuczka z watowaniem bezpiecznikow ;)

0
Misiekd napisał(a)

zasilacze impulsowe (szczególnie te tańsze) mają taki mały feler, że pobierają znaczny prąd w momencie startu (patrz włączanie, nawet niepodłączonego do laptopa, zasilacza).

nie zgodzę się z tym, ponieważ znaczny prąd rozruchowy powodują duże pojemności kondensatorów filtrujących/wygładzających prąd wyjściowy, a takie nie występuję (w porównaniu z zasilaczami transformatorowymi) w zasilaczach impulsowych, ze względu na samą zasadę działania zasilaczy impulsowych. Chodzi o częstotliwość przełączania (od kilku kHz do kilkuset kHz). Poza tym każdy dzisiejszy zasilacz impulsowy ma układ załączania podczas przechodzenia sinusa przez 0.

@up stara sztuczka z watowaniem bezpieczników... chata się spaliła, a bezpiecznik zimny ;p

0

zasilacze impulsowe potrzebują ne wejściu napięcia stałego i coś musi zmienić 50Hz sieci na napięcie stałe - robi to właśnie mostek gretza i kondensator na wejściu.

BTW ostatnio przewinęło się przez moje łapki trochę zasilaczy do laptopów i żaden z nich nie miał układu startu przy przejściu napięcia przez 0

0
Misiekd napisał(a)

zasilacze impulsowe potrzebują ne wejściu napięcia stałego i coś musi zmienić 50Hz sieci na napięcie stałe - robi to właśnie mostek gretza i kondensator na wejściu.

BTW ostatnio przewinęło się przez moje łapki trochę zasilaczy do laptopów i żaden z nich nie miał układu startu przy przejściu napięcia przez 0

Zgadza się, ale jak wiesz, pojemność kondensatora zależy od pobieranego prądu. Po wyprostowaniu, napięcie na nim wnosi trochę ponad 300V, a więc zakładając moc zasilacza = const. prąd wejściowy jest niewielki, dlatego stosuje się zwykły kondensator elektrolityczny o pojemności rzędu 470uF (nie taki zwykły, bo musi mieć małą rezystancję ESR, ale to inna bajka). Taki kondensator nie spowoduje podczas ładowania tak dużego impulsu prądowego, aby zadziałały bezpieczniki. Udar będzie po prostu zbyt krótki (bardzo krótki, nie chce mi się liczyć).

Co do układu startu przy przejściu przez 0 to spotkałem się z nim wiele razy. Zasilacze do laptopów mają dużo mniejszą wydajność prądową od tych "stacjonarnych" więc pewnie taki układ startu w ogóle nie jest potrzebny, ponieważ udar prądowy nie jest duży. Mało miałem z nimi styczności. Możesz mi napisać na jakich kontrolerach są one budowane?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1