Coś innego niż aplikacje webowe

0

cześć wszystkim
Pisze w javie troche aplikacje webowe i troche też w pythonie. Zastanawiam się jednak co takiego liczącego się w tych czasach możemy pisać zamiast aplikacji webowych? Pytanie dość ogólnikowe, wiem, ale trochę mnie to zastanawia. Teoretycznie x lat temu, kiedy to internet mieli nieliczni pisało się programy desktopowe - wszystko było "na komputer". Teraz z tego co zauważam każdy język (prawie) dąży do wkroczenia na drogę web: Python - django, flask, pylons; Ruby - RoR; Java - ogromna ilość frameworków; C# - .NET i ASP i tak dalej

Zastanawiam się czy pisanie aplikacji typowo pod windowsa, linuxa itd ma jeszcze sens? Czy to przyszłościowe? :P
W czym innym niż aplikacje webowe można się dziś "specjalizować"?

pytanie troche ogólnikowe jak pisałem i może trochę dziwne, ale postanowiłem zaspokoić swoją ciekawość, pisząc posta z myślą, że ktoś się udzieli :D

dzieki za zainteresowanie pozdrawiam

0

W czym innym? Aplikacje mobilne, systemy wbudowane, biblioteki i frameworki, zabawki typu silniki bazodanowe, serwery etc.

0
azalut napisał(a):

Zastanawiam się jednak co takiego liczącego się w tych czasach możemy pisać zamiast aplikacji webowych?

Niektórzy całkiem dobrze radzą sobie tworząc gry w Javie ;)
http://puppygames.net/

Żeby zaprogramować coś "liczącego się w tych czasach" trzeba mieć dobry pomysł, zaprojektować go solidnie i dobrze wykonać. Języki i biblioteki to sprawa drugorzędna, jednak wybór technologii odbija się trochę na jakości aplikacji. Tak więc dobrze jest skorzystać z technologii sprawdzonych w boju. Do tworzenia gier w Javie, Puppy Games używa lwjgl - http://lwjgl.org/

W Pythonie również można stworzyć grę, jednak ja bym go nie użył do produkcji komercyjnej gry - chyba, że do pomocniczych narzędzi dla developerów, ew. skryptów wykonywanych w gotowej aplikacji.

0

Ostatnio w Polsce z roku na roku coraz więcej firm tworzących gry komputerowe powstaje, z tego co wiem to nawet są braki jeśli chodzi o dobrych programistów. Dużo firm robi gry w Unity, więc tutaj najlepiej się sprawdza C# i oskryptowanie całej gry. Niektórzy korzystają z UDK, ze swoich silników, etc. Najłatwiej chyba ćwiczyć w Unity, bo jest masa tutoriali, a potem nie powinno być trudno w znalezieniu pracy w okolicy. Bo tak na prawdę polski świat gier to nie tylko CDProjekt, Techland i CI. Sam byłem zaskoczony ile jest firm (i to niezłych) w mojej okolicy.

0

@Shalom hm.. gdybym chciał spróbować się w "czymś innym" niż web, to co wybrać i jaki język/technologie do tego? ;) możesz coś polecić? (może uda się coś wykrzesać jeszcze z pythona lub javy :D?)
I do systemów wbudowanych to pewnie C, assembler? Idzie się w to bawić w warunkach domowych?

Co do programowania gier @Mossar @Spine myślałem właśnie czy w Polsce ten rynek ma jakąś przyszłość, bo zbyt głośno o firmach/korporacjach które robią gry to nie jest. Może uważam tak dlatego, że za bardzo w tym nie siedzę?
Java jest negowana przez prędkość. Jak gra - to C++. Jednak C++ wiele osób uważa za język bardzo trudny i "jeśli nie musisz to się za niego nie bierz". Minecraft z tego co mi wiadomo napisano w javie.

Zastanawiam się co można robić jeszcze oprócz webówki, programowania gier itd - i najlepiej gdyby później reprezentowało się jakiś poziom i miało szanse na jakąś prace :P

0

Hmm, nie wiem jak to wygląda w innych rejonach Polski ale przykładowo u mnie. Mieszkam w okolicach Katowic, studiuje też blisko w Gliwicach. W samych Gliwicach są twórcy Painkillera i Deadfall Adventures - Farm51 się nazywa firma. W Gliwicach jest też IDreams, głównie gry mobilne z tego co wiem. Idąc dalej, zaraz obok Gliwic jest Zabrze gdzie jest firma Artifex Mundi. Gry średnio znane w Polsce, ale firma liczy się z tego co wiem w setkach ludzi i gry są bardzo popularne w Stanach. Katowice - Tabasco Interactive, Jujubee oraz Incuvo, które wyszło ostatnio z dosyć popularną grą Createrria. To są te firmy, które ja kojarze, a na pewno jest tego więcej w okolicy i to wcale nie kilkuosobowych firemek.

Czy C++ jest trudny? Ciężko mi oceniać, bo zaczynałem sam od C++ i trochę w nim pisałem, m.in. dwie gry w oparciu o bibliotekę SFML. Mi osobiście dużo dała Symfonia C++ Grębosza, wiem, że dużo osób uważa, że jest dużo lania wody, nie ma wielu współczesnych kwestii C++ (np. C++11), ale mi się czytało bardzo przyjemnie i dużo się nauczyłem. Ale mogę powiedzieć, że dużo ciężej mi się teraz na studiach uczyć Javy niż wtedy kiedy uczyłem się C++. Może to wynika z tego, że nie chce mi się znowu od nowa języka poznawać, ale raczej nie rozsiewałbym takiej aury wokół C++, że to jest bardzo ciężki język.

0
azalut napisał(a):

Java jest negowana przez prędkość. Jak gra - to C++. Jednak C++ wiele osób uważa za język bardzo trudny i "jeśli nie musisz to się za niego nie bierz".

Współczesne komputery spokojnie łykną dzieła niezależnych developerów napisane w mniej wydajnej technologii. Te gry nie muszą wyciskać z komputera 100% wydajności. Język C++ jako tako jest łatwy, ale na programistę czeka trochę pułapek. Trzeba solidnie zaimplementować aplikację, żeby ustrzec się chociażby przed wyciekami pamięci. W Javie mamy garbage collector. Ładuję nowy level, i pamięć po starym jest automatycznie zwalniana ;) To naprawdę spore udogodnienie. Java i tak jest bardzo wydajna w porównaniu do języków wyższego poziomu (Python itp.).

0

@Spine mówisz, że wydajność pythona jest niższa niż javy? hmm ciekawe :) myślałem, że zdecydowanie jest na odwrót
Generalnie wymyśliłem tak, że chętnie poznałbym 2 "rodzaje technologii" - jedną do pisania web (java) i jedną do pisania programow typowo "na komputer" czyli dekstopowe(jakies systemy obslugi bazy, komunikatory, jakies drobne pomocne mi programy, wszystko, wszystko czego dusza zapragnie). Tylko pytanie czego użyc do tego pisania pod dekstop.. wziąłem niedawno pythona za fraki, nie wiem dlaczego jakos mnie ciekawił. Nada sie? jesli nie to co brać?

ostatnio pewna osoba podpowiedziała mi, żeby web pisać w javie i desktopowe programy również pisać w javie - w koncu mamy pare bilbiotek typu Swing czy JavaFX 2, co o tym sądzisz?/sądzicie?

0

http://benchmarksgame.alioth.debian.org/u64q/python.php - podpunkt trzeci ;)

Programista robiący w Pythonie może być bardziej wydajny, ale działanie jego tworów już nie. Jednak architektura Javy robi swoje - statyczne typowanie. Zrób sobie kilka testów.

W Pythonie rozwija się kilka projektów aplikacji desktopowych:

  • komunikator napisany w Pythonie: Gajim;
  • program do odtwarzania muzyki: Exaile.

Do wielu bibliotek znajdziesz wrappery, wszystko zrobisz w Pythonie, kwestia przy jakiego typu aplikacjach nie będziesz odczuwał ograniczonej wydajności. Przy małych zadaniach raczej wszystko udźwigniesz na Pythonie. Jednak jak będzie trzeba zrobić coś co potrzebuje większej mocy obliczeniowej, to lepiej sięgnąć po coś wydajniejszego ;)

0

http://benchmarksgame.alioth.debian.org/u64q/python.php - podpunkt trzeci ;)

Trzeba jeszcze zaznaczyć, że niektóre testy w małym stopniu odzwierciedlają szybkość czysto Pythonowego kodu. Np w przypadku regex-dna testowane są głównie funkcje z biblioteki standardowej, które z Pythonie są raczej zaklepane w czystym C, a w Javie są chyba w czystej Javie. Benchmark pidigits testuje za to szybkość wywoływania funkcji z natywnej biblioteki gmplib.

Swego czasu zrobiłem implementacje własnego algorytmu kompresji w różnych językach i wyszło mi na to (że w tym specyficznym przypadku) Java 7 Update 15 jest 90x szybsza od CPythona 2.7.3. Program jest tutaj: https://github.com/tarsa/TarsaLZP

0

Zgadzam się z @Endrju ciekawa strona :) faktycznie, java jest ZNACZNIE szybsza od pythona z tego co tam piszą
@Spine piszesz ze w Pythonie rozwija się kilka aplikacji desktopowych, to znaczy, że są, ale niezbyt dużo? Raczej niszowa sprawa?

Python posiada wxPythona, pyQt - bilbioteke z C++ - więc teoretycznie wybór jest, jednak porównując to do Javy która posiada min. Swinga i JaveFX 2 (co prawda wachlarz bibliotek jest mniejszy niż pythona) zastanawiam się czy warto pisać aplikacje w pythonie skoro możnaby było dalej w javie. Jednak nurtuje mnie świadomość, że warto znać więcej niz 1 jezyk/technologie. Rozwój i te sprawy.. :P

lepiej sięgnąć po coś wydajniejszego ;)

Kontynuując to co napisałem wyżej, co na przykład ;)?

0
azalut napisał(a):

@Spine piszesz ze w Pythonie rozwija się kilka aplikacji desktopowych, to znaczy, że są, ale niezbyt dużo? Raczej niszowa sprawa?

http://www.pygame.org/ - pooglądaj sobie projekty utworzone w pygame.

Pewne gry powstają w Pandzie 3D (silniku do gier, dedykowanym dla Pythona) - http://www.panda3d.org/

Jakiś czas temu trafiłem na kompletny keylogger napisany w Pythonie, wraz z funkcją pobierania zrzutów ekranu co określony czas, bez problemu uruchomiłem go pod Linuksem - http://sourceforge.net/apps/mediawiki/pykeylogger/

W Pythonie powstają też poważne projekty, gdzie repozytoria osiągają rozmiary rzędu TB. Pracowałem w firmie zajmującej się takim projektem ;)
Ale to aplikacja desktopowa dla inżynierów obsługujących wyspecjalizowaną maszynę.

azalut napisał(a):

Python posiada wxPythona, pyQt - bilbioteke z C++ - więc teoretycznie wybór jest, jednak porównując to do Javy która posiada min. Swinga i JaveFX 2 (co prawda wachlarz bibliotek jest mniejszy niż pythona) zastanawiam się czy warto pisać aplikacje w pythonie skoro możnaby było dalej w javie. Jednak nurtuje mnie świadomość, że warto znać więcej niz 1 jezyk/technologie. Rozwój i te sprawy.. :P

Dobre podejście. Dobrze mieć biegłość w technologiach różnego kalibru. Dzięki nawet niewielkiej znajomości Javy, trochę większej znajomości C++ i Pythona byłem w stanie w jedno popołudnie machnąć koledze projekt w C#, chociaż wcześniej nic w nim nie robiłem ;) Jak poznasz kilka technologii to już jako takie obycie masz.

azalut napisał(a):

lepiej sięgnąć po coś wydajniejszego ;)

Kontynuując to co napisałem wyżej, co na przykład ;)?

Pisałem to w odniesieniu do Pythona. Obojętnie co wybierzesz, czy to Javę, czy C++, to i tak zyskasz większą wydajność (o ile kodujesz z głową). Ale do prototypów np. jakiejś funkcjonalności gry, możesz dużo ułatwić sobie w Pythonie, a potem to przepisać do właściwej technologii/odpowiedniego języka ;) Pythona możesz też stosować do skryptów wspomagających Twoją codzienną pracę z komputerem, masowa zmiana nazw plików, napisanie jakiegoś web crawlera z wyrażeniami regularnymi/odczytem DOM, który ściąga z danej strony internetowej pożądane dane (obrazki itp.). Możesz pisać wszelkie parsery i konwertery małych danych. Dopóki czas wykonania jest znośny, to nie ma nic złego w używaniu Pythona. Sam napisałem w nim wiele minigierek. Ale teraz zbieram wszystkie pomysły z nich w jedną grę i piszę ją w C++. Głównie dlatego, że kod Pythona bardzo łatwo wyciągnąć. Nie ma jakiegoś wspieranego sposobu na zabezpieczenie kodu. A grę chciałbym w przyszłości sprzedawać z jakieś groszowe sumy. Do pisania i testowania wyrażeń regularnych dla Pythona polecam Kiki ;)

0

@Spine Hmm ciekawa ta strona, która podesłałeś z projektami Pythona. Faktycznie jest tego cała masa - jednak z tego co widzę w większości to różnej maści mniejsze gry.
Co do poznawania różnych technologii - też to zauważyłem. Na początku trudno mi było ogarnąć kod niektorych języków. Jak już się chwile (bo stosunkowo nie długo "powazniej" programuje) posiedzi to daje się czytać język który się widzi pierwszy raz na oczy :)

Co do ostatniej części twojego postu:
Z tego co piszesz wnioskuje, ze python przydaje się po to, by zrobić coś małego, drobnego, lub też jakiś kawałek kodu napisany szybko, żeby zobaczyć jak działa, a potem zmienić go na właściwy język. Więc generalnie Python jako-taki nie ma takiego na prawdę dużego przebicia, że "coś konkretnego się w nim robi"?
Dlatego właśnie zastanawiam się czy warto do GUI na dekstopy stosować pythona, skoro mógłbym od razu użyć Javy - osiągając większą wydajność. Może argument to to, że w Pythonie pisze się po prostu szybciej?

Sprawa polega na tym, że chciałbym oprócz javy znać jakiś język w którym napisze GUI pod desktop albo pisać je również w Javie.

Jeśli chodzi o prace w dalszej przyszłości - warto jest znać w niej języki takie jak wlasnie Python, Ruby, Perl itd. - tzn języki nie tak bardzo popularne jak np C++ Java czy C#?

Kumpel w C# pisze aplikacje desktopowe i ogólnie pozytywne wrażenia i mówi, że dobrze idzie z pomocą Visual Studio. Jednak Java + C# to połączenie dwóch bardzo potężnych języków, więc ogarnięcie ich obu w dobrym stopniu troche by zajęło, a z perspektywy pracy myślę, że raczej wątpliwe, by pisało się coś w javie i c# w tym samym momencie, na tym samym stanowisku :P

0

U mnie w firmie jest polityka by zastępować skrypty Basha skryptami w Pythonie, co jest generalnie dobre moim zdaniem, bo Bash jest po prostu okropny (przy pisaniu czegoś większego niż kilka linijek).

Java to duża platforma, a sam JVM jest dostosowywany do obsługi języków innych niż Java (chodzi mi głównie o języki dynamicznie typowane). Oprócz języka Java, dość popularne są np JRuby (czyli praktycznie klon Ruby'ego), Groovy (jeden ze starszych języków dynamicznie typowanych na JVM) czy Scala (statyczie typowany język obiektowo-funkcyjny, dość ciężki do ogarnięcia, ale też mający dużą siłę ekspresji). Ja lubię Scalę, bo zachowuje statyczne typowanie (dzięki czemu wydajność nie spada drastycznie), a pozwala na dużo bardziej zwięzły kod, co przyspiesza prototypowanie. Elementy funkcyjne w Scali wyglądają jednak trochę obco i np nauka Haskella czyni te elementy mniej obcymi (chodzi mi tutaj głównie o fora w Scali, który jest mniej więcej odpowiednikiem notacji do w Haskellu; do tego dochodzą różne foldy, mapy, lifty, etc).

Jeśli piszesz w języku kompilowanym do bajtkodu Javy (czyli każdy z tych co wymieniłem, czyli Java, JRuby, Groovy, Scala, ale też wiele innych) to masz dostęp do wbudowanych w Javę technologii, czyli np JavyFX 2+ i to jest spoko bajer :) Języki na platformę Java inne niż język Java mają różny stopień łatwości integracji z kodem napisanym w języku Java. Dla przykładu Scala jest projektowana tak, by ta współpraca z językiem Java była w miarę komfortowa.

Groovy jak i Scala mają jednak raczej małą popularność, zwłaszcza w Polsce. (JRuby to jest prawie to samo co Ruby, a Ruby chyba nie jest znowu jakąś tam wąską niszą.) Mimo wszystko pozwolą na poznanie innych paradygmatów programowania.

0

@Wibowit hmm racja pod JVM można używać wielu innych języków, jednak chciałbym dokształcić się w czymś innym niż języki kompilowane do JVM. Znając życie składnia i semantyka jezyków tj. Scala czy Groovy jest całkiem inna, ale jakoś nie mam do nich pociągu. (mojego taty kolega powiadał, że jak jesteś w sklepie i cie bluzka coś-tam-tego, to nie kupuj bo na pewno rzucisz do szafy - myśle, że przesłanie zostało zrozumiane :D)

Po dłuższym zastanowieniu myślę o:
kontynuacji nauki Javy enterprise edition - do duzych aplikacji webowych, do tego jakiś drugi język: i tutaj rywalizują Python i C#. Do C# zapaliła mnie troche moja nauczycielka od programowania w szkole. Jednak zastanawiam się czy jest sens. Generalnie gdzieś tam (tak mnie sie przynajmniej zdaje) utarły się takie ścieżki - albo jestes programistą który pisze w: C, C++, C#, ASP.NET, albo drugi typ: JavaEE, RoR, Python, Perl, jezyki pod JVM.
Stąd myśle czy sens jest szlaki łączyć. W końcu dużo osób C# porównuje z Javą. Wiem, że jest to język dobry, a nawet bardzo dobry do pisania aplikacji okienkowych. Jednak styl pisania, pojedyncze dziedziczenie itd. - generalnie wszystko to jest podobne do javy.
Postawić na łatwość pisania w C# czy to programow okienkowych czy w ogóle czego kolwiek, czy raczej na Pythona, który pokaże mi troche programowanie od innej strony, mimo obiektowości język składniowo inny niż java.

Jakieś porady? jeszcze chwile mam na zastanowienie bo aktualnie i tak mało czasu na kodowanie, szkoła i te sprawy.. :)

0

Zależy jaki masz cel. Np u mnie w korpo uniwersalny klepacz zna 3 języki (w kolejności ważności):

  • Java, główny język do klepania ciężkich serwerów i grubych klientów,
  • Python, jako zastępca Basha (którego też trzeba znać chociaż trochę) i ogólnie niby to do tworzenia małych programów,
  • JavaScript, jako że ogólnie obecnie jest trend na HTML5, AJAXy itd co najlepiej wykorzystują frameworki przenoszące generowanie UI na klienta (np ExtJS),

No ale to jest jedno pojedyncze korpo. U innych mogą być inne zestawy.

0
azalut napisał(a):

Generalnie gdzieś tam (tak mnie sie przynajmniej zdaje) utarły się takie ścieżki - albo jestes programistą który pisze w: C, C++, C#, ASP.NET, albo drugi typ: JavaEE, RoR, Python, Perl, jezyki pod JVM.

No chyba bardzo Ci się zdaje. Skąd wziąłeś taki podział? Wsadzanie do jednego worka programistów C++ i ASP.NET, albo Javy i Ruby to grube nieporozumienie.

Stąd myśle czy sens jest szlaki łączyć. W końcu dużo osób C# porównuje z Javą. Wiem, że jest to język dobry, a nawet bardzo dobry do pisania aplikacji okienkowych. Jednak styl pisania, pojedyncze dziedziczenie itd. - generalnie wszystko to jest podobne do javy.

Tak było 8 lat temu. Od tamtej pory C# składniowo się mocno rozwinął, a Java nie.

0

Wiesz co jest przyszłościowe? Piekarstwo.

0

Tak myślałem, że tym dzieleniem na te "grupy" wywołam szum @somekind ;) Może troche za krótko siedzie w temacie, żeby miec jakieś dobre spostrzeżenia, ale póki co jak spoglądam na znajomych i mniej znajomych, jak ktoś zaczynał od C++ to do Javy ma taki średni pociąg, za to do asemblera bądź C# juz tak. Natomiast jak ktoś pisał w Javie to bardziej przychodzi mu na myśl nauka Pythona, Scali, Groovyiego. Nie mówie, że tak na pewno jest, ale że tak zauważyłem :)
@Wibowit możesz być poniekąd dowodem na moje przypuszczenia, korzystasz z Javy, Pythona i JS. Co nie zmienia faktu, że to może być firma 1 na 100, a ja się moge mylić ;)

Tak było 8 lat temu. Od tamtej pory C# składniowo się mocno rozwinął, a Java nie.

Chcesz powiedzieć, że Java zostaje w tyle wobec C#?

Wiesz co jest przyszłościowe? Piekarstwo.

Nie wiem czy odpowiadać czy Od razu iść piec

Wybaczcie za takie "kontrowersyjne" moje myśli :P chce jakoś zestawić wady i zalety C# i Pythona i coś wybrać

0

Chcesz powiedzieć, że Java zostaje w tyle wobec C#?

Obecnie nadal tak, ale wraz z Javą 8, która wychodzi w tym kwartale, różnica się znacząco zmniejszy.

0
azalut napisał(a):

póki co jak spoglądam na znajomych i mniej znajomych, jak ktoś zaczynał od C++ to do Javy ma taki średni pociąg, za to do asemblera bądź C# juz tak. Natomiast jak ktoś pisał w Javie to bardziej przychodzi mu na myśl nauka Pythona, Scali, Groovyiego. Nie mówie, że tak na pewno jest, ale że tak zauważyłem :)

Widocznie masz małą próbkę badań. ;) Chyba mało który programista C#/Javy interesuje się Asemblerem.
I mam nadzieję, że nie uważasz przypadkiem, że C, C++ i C# to jedna rodzina.

Chcesz powiedzieć, że Java zostaje w tyle wobec C#?

Składniowo tak. Czy technologicznie, to nie wiem. Java jest starsza, więc bardziej dojrzała, zapewne ma np. nieco lepiej zoptymalizowaną maszynę wirtualną, postało dla niej też więcej bibliotek i frameworków.

chce jakoś zestawić wady i zalety C# i Pythona i coś wybrać

C#/.NET to technologia konkurencyjna dla Javy, nie dla Pythona. Mam tu na myśli, że powstają w nim duże systemy, i w tym się pracuje. Python to raczej pomocniczy język.

Wibowit napisał(a):

Obecnie nadal tak, ale wraz z Javą 8, która wychodzi w tym kwartale, różnica się znacząco zmniejszy.

To tak jak z komunizmem. W PRLu przez 50 lat powtarzano, że komunizm nadejdzie w następnej pięciolatce. ;P

0

@somekind Nie, spokojnie. Wiem, że te 3 języki są podobne generalnie tylko z tego, że w nazwie mają litere "C" :)

Składniowo tak. Czy technologicznie, to nie wiem.

Racja, Java ma bardzo dużo bilbiotek i frameworków sieciowych - wręcz od groma, sam mam problem z wyborem odpowiedniej. Jednak z tego co wiem, C# nie jest "wyspecjalizowany" pod aplikacje sieciowe. Okienka windowsowe moza robic bardzo przyjemne z tego co mnie słuch doszedł. Wiem, że zaraz powiecie, że java przeciez nie jest tylko od web - ale bądźmy szczerzy, do tego spisuje się najlepiej, a reszta pozostaje troche(bardzo) w tyle.

C#/.NET to technologia konkurencyjna dla Javy, nie dla Pythona. Mam tu na myśli, że powstają w nim duże systemy, i w tym się pracuje. Python to raczej pomocniczy język.

Otóż to! I tu mam problem. Chce kontynukować naukę Javy i do tego wybrać jakiś język, w którym mógłbym popisac jakies programy okienkowe, ale zarazem pogłębic swoja wiedze z programowania. Stąd stoje przed wyborem - potęzny C# który defakto jak mowisz - jest konkurencją dla Javy, czy Python jako język pomocniczy? (jeszcze nie wiem w czym on pomaga, ale pewnie kiedys sie dowiem jak się zagłębie ;)) Aplikacje okienkowe łatwiej pisałoby sie znajać zycie w C#, ale czy warto poznawać 2 konkurencyjne technologie?
@n0name_l
Mam nadzieje, że nie jest tak, że Java robi się be i fuj i że teraz C# ją wyprze i odejdzie w zapomnienie? :P (pomijając oczywiście już stworzone systemy które trzebaby było rozwijać dalej)

0
azalut napisał(a):

Racja, Java ma bardzo dużo bilbiotek i frameworków sieciowych - wręcz od groma, sam mam problem z wyborem odpowiedniej. Jednak z tego co wiem, C# nie jest "wyspecjalizowany" pod aplikacje sieciowe.

No nie, ja zresztą nic o aplikacjach sieciowych nie pisałem. O webowych tym bardziej nie, a pewno te masz na myśli.

Okienka windowsowe moza robic bardzo przyjemne z tego co mnie słuch doszedł.

W ramach .NET są dwie technologie tworzenia aplikacji okienkowych, (jedna prostsza, druga bardziej bajerancka), do tego Visual Studio ma wygodne designery do projektowania GUI.

Aplikacje okienkowe łatwiej pisałoby sie znajać zycie w C#, ale czy warto poznawać 2 konkurencyjne technologie?

Nie wiem, spróbuj.

Albo nie próbuj, bo jeszcze Ci się C# za bardzo spodoba i do Javy nie wrócisz. :P

0

@somekind racja, mam na myśli webowe ;)

Albo nie próbuj, bo jeszcze Ci się C# za bardzo spodoba i do Javy nie wrócisz. :P

To ironia czy mówisz poważnie? :D

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1