Zmienne

0

Chciałem zapytać czy :
jeżeli mam dużo zmiennych typu: [a1,a2,a3,a4,a5,a6]...[z1,z2,z3,z4,z5,z6] to czy moge dostac sie do ktorej kolwiek zmiennej przypuscmy z indeksem: x[indeks] albo [str]1 --budujac zmienna???

gdzie str to: string[1];
indeks:integer;

0

niewiem czy dobrze rozumiem twoje zamiary, ale sądze że najlepiej było by użyć tablicy.

//deklaracja tablicy:
var x: array[1..10] of integer; //tworzy zmienne x[1], x[2],...x[10]

//a teraz żeby wpisać jakąś wartość do tablicy to piszesz:
x[1]:=10; //pierwszy element tablicy bedzie miał wartość 10

//zresztą już hyba kumasz co nie ???

0

YYy koledze chyba nie o to chodziło. Pytał, czy może tablicy przyporządkować nazwę indexu.

NP. z[1], z[2], z3[3] to są elementy tablicy, ale o inedxie numerowanym.
a:

z[marcin], z[tomek], z[ktos tam] - o indexie "nazywanym".

Tak można robić w PHP, ale czy w Delphi - nie wiem. Zobacz w pomocy oraz w słynnej encyklopedii Delphi

0

To nie lepiej zrobić Array[Char] of Integer?

0

z[marcin], z[tomek], z[ktos tam] - o indexie "nazywanym".

Tak można robić w PHP, ale czy w Delphi - nie wiem. Zobacz w pomocy oraz w słynnej encyklopedii Delphi

Owszem można ale najpierw trzeba zrobic typ nazywany a wtedy tak to wyglada:

type
TNazywany = (naMarcin, naTomek, naKtosTam);

var
MojArray: array[tnazywany] of Integer;

lub zamiast tworzyc nowy typ co czasem jest przydatne spróbuj tak

var
MojArray: array[naMarcin, naTomek, naKtosTam] of Integer;

0

Owszem można ale najpierw trzeba zrobic typ nazywany

Po pierwsze to się nazywa typ wyliczeniowy.
Po drugie: jeżeli ma nazwy zmiennych umieszczone w stringu to niewiele mu to da.
Po trzecie: taka tablica jak w PHP nazywa się tablicą asocjacyjną. Można coś takiego zrobić w Delphi jednak należałoby użyć funkcji hashującej. Zadeklarować tablicę np. tak:
var
Tab: array [0..100] of Byte;

i odwołujesz się:

Tab[Hash('Ala ma kota')] := 10;

Tylko dopasować odpowiednio funkcję haszującą.

0

Spoko dzieki za wszystko!!! już wiem, chodziło o tablice, DZIEKI JESZCZE RAZ [cya] [cya] [cya]

0

<font color="green">var x: array[1..10] of integer; //tworzy zmienne x[1], x[2],...x[10]

//a teraz żeby wpisać jakąś wartość do tablicy to piszesz:
x[1]:=10; //pierwszy element tablicy bedzie miał wartość 10
</span>

a da się dodać do tablicy jeszcze jedną zmienną w czasie działania programu?

0

a da się dodać do tablicy jeszcze jedną zmienną w czasie działania programu?

Da, ale trzeba zadeklarować tablicę dynamiczną
array of integer
Więcej w pomocy (kursach, artykułach itp)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0