Biblioteki DLL - czy warto pisać

0

Witam,

Mam napisany program który cały czas rozwijam skompilowany plik exe zajmuje 5 mb. Czy warto poświęcić czas i poprzenosić niektóre funkcje i procedury z których się mniej korzysta do biblioteki dll i ładować je dynamicznie?

Jakie funkcje i procedury warto umieszczać w bibliotece dll?

1

Ja powiem ze swojego doświadczenia. Własne dllki stosuje tylko jeżeli jest to konieczne. Na przykład przy globalnym hooku na funkcje API. Ewentualnie jak pisałem dllke a'la wrapper na d3d9.dll dla celów projektu na thecompany.pl i tworzenia uniwersalnego trainera do gier dla użytego przez nas emulatora, tak aby uniknąć inwazyjnej techniki injektowania dllki w proces emulatora i powodować false positive alarmy na virustotal oraz ryzykować, że u kogoś jego av nie pozwoli na prawidłowe zainjectowanie w proces. Zaś sam emulator nie pozwala na obsługę pluginów, a więc własna d3d9.dll stała się takim pluginem. No i tutaj docieramy do sedna. Otóż dllki opłaca się tworzyć, jeżeli Twój program ma obsługiwać pluginy albo masz umożliwić jego rozwój zewnętrznym programistom bez udostępniania całego kodu. Natomiast sama idea dllek jest taka, że stosujemy je docelowo po to aby albo w przyszłości umożliwić ich użycie w innych własnych projektach lub udostępnić własne rozwiązania innym bez możliwości wglądu w kod źródłowy. Myslę, że dla celów jednego programu, którego części funkcjonalności nie będziesz potrzebował w innych swoich programach nie ma sensu jej tworzyć. A zajmujący aż 5 MB sam exek to sporo, nawet bardzo dużo. I chyba nawet na skonfigurowanego Lazarusa. Zawsze exek można spakować. A jeśli chcesz wykorzystać później część kodu w innych swoich projektach to można pomyśleć nad dobrze zaprojektowanym osobnym modułem lub komponentem/komponentami z żądaną funkcjonalnością. Zrobisz oczywiście jak będziesz uważał, ale wątpie czy przeniesienie części kodu do dllki lub kilku zmniejszy sumaryczny rozmiar projektu i exeka, a wywnioskowałem że na tym chyba Tobie też zależy. Podsumowując dllki - tak, ale dla celów pluginu albo konieczności przenośności części kodu do wykorzystania w innych językach programowania. Taka o ile się nie mylę jest przede wszystkim idea dllek.

0

O przeznaczeniu bibliotek napisał już @olesio, więc nie będę o tym już pisać, jednak biblioteki można wykorzystać także, jeśli potrzebujesz udostępnić pewne funkcjonalności (jak procedury/funkcje, formularze czy zasoby graficzne) dla kilku modułów własnej aplikacji - podobnie, jak skonstruowany jest program Glary Utilities (jeśli chodzi o ilość "modułów");

Sam kiedyś tworzyłem projekt, w skład którego wchodziły trzy moduły (osobne pliki wykonywalne), które korzystały z kilku jednakowych procedur/funkcji, oraz wykorzystywały po części te same zasoby graficzne, a także wykorzystywały bodajże dwa lub trzy jednakowe formularze (w tym własny MessageBox); Opłacało się je wykorzystać, bo nie musiałem trzy razy implementować dokładnie tych samych procedur/funkcji, kopiować te same grafiki i tworzyć identyczne formularze; Na samym kodzie nie zaoszczędziłem zbyt wiele miejsca, jednak na formularzach i grafikach owszem; Tak więc głównym powodem wykorzystania bibliotek było współdzielenie zasobów (nie dzielenie kodu) i w tym przypadku uważam, że biblioteki sprawdziły się;

0
  1. 5 MB to jest „nic”.
  2. w jaki sposób podzielenie programu na exe i kilka dllek miałoby pomóc? łączny rozmiar programu raczej wzrośnie niż zmaleje. czas ładowania i uruchamiania też raczej wzrośnie, jeśli te biblioteki będą i tak ładowane za każdym uruchomieniem...
0

Dziękuje za odpowiedzi, to że łączny program będzie zajmował wiecej to jest mało istotne dla mnie.

Program który napisałem jest programem bazowo danowym. Opiera się o kilka głównych zakładek

  • Magazyn
  • Kontrahenci
  • Towary uszkodzone
  • Serwis
  • Strona WWW / Sklep
  • Obsługa Allegro
  • Sprzedaż
  • Zamówienia
  • Logi każdej operacji dla kazdego użytkownika
  • Raporty
  • Drukowanie listów i obsługa firm kurierskich UPS i DPD

Dlatego po waszych wypowiedziach stwierdzam że u mnie sprawdziły by się dll bo sporą cześć kodu zajmuje sam moduł do obsługi allegro i wiem że działa poprawnie.
Powiedzmy ze bedą to takie właśnie pluginy. I od razu mam pytanie czy jest możliwe np.

Zaprojektowałem w dll komponent TPanel na którym są buttony i one wykonują określone funkcje. Teraz w programie mam formę na której jest powiedzmy tylko button po jego kliknięciu ładuje sie dll-ka i na formie wyświetlany jest "Panel" zawarty w dll? Jeśli tak to gdzie szukać informacji no temat jak to wykonać?

0

Bibliotek DLL nie tworzy się, aby EXE był chudszy, tylko po to, aby:

  • łatwo modyfikować fragmenty kodu, a nie całą aplikację,
  • móc wykorzystać jeden kod z DLL w wielu aplikacjach,
  • korzystać z rzadziej wywoływanych funkcji, aby uzyskać mniejsze zapotrzebowanie w pamięć RAM,
    itp

Możesz też pobawić się "wyrzuceniem" modułów z EXE z poziomu kompilatora. Chodzi o pliki BPL, które dołączysz oddzielnie do projektu, ale w ten sposób objętościowo folder z aplikacją będzie znacznie więcej zajmował niż skompilowany z modułami. Za to EXE będzie zajmował kilkadziesiąt kB.

Podsumowując: Jeśli zależy ci tylko na wielkości pliku wynikowego, spakuj go dowolnym kompresorem, a zyskasz kilka MB.

0

ja uzywam dll w projekcie w kotym exe jest tylko hostem (ma w sobie zaszyta bardzo mala liczbe funkcjonalnosci).
Z dll exportuje interface, formularze sa tworzone w opcji CreateParented, w dll jest podmieniany Application.Handle na ten z exe.
Musisz pamietac o koniecznosci napisania bypass dla obslugi keydown (TAB, strzalki left, right, top, down).
Wszystko smiga bez najmniejszych problemow.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1