Problem z pętlą do..while

0

Cześć, jestem jeszcze dość świeży w temacie C++. Miałem za zadanie napisać program zawierający menu, który przy wyborze nieistniejącej opcji, wyświetla menu od nowa. Przy użyciu pętli for lub while wszystko działało bez problemu. Natomiast podczas używania pętli do..while, program działa tylko dla opcji 2 lub 4, podczas gdy 1 i 2 traktuje jako nieistniejącą. Jakieś pomysły dlaczego tak może się dziać?

Poniżej umieszczam swój kod:

#include <iostream>
#include <stdio.h>
#include <cstdlib>
#include <conio.h>
#include <windows.h>

using namespace std;

int main()

{
    char wybor;

    cout<<endl;
    cout << "MENU GLOWNE" << endl;
    cout << "1. Danie 1" << endl;
    cout << "2. Danie 2" << endl;
    cout << "3. Danie 3" << endl;
    cout << "4. Danie 4" << endl;

    cout<< "Wybierz danie z listy: ";
    cin >> wybor;

    do
    {
        cout<<"Nie ma takiej opcji w menu!";
        Sleep(1000);
        system("cls");

    cout<<endl;
    cout << "MENU GLOWNE" << endl;
    cout << "1. Danie 1" << endl;
    cout << "2. Danie 2" << endl;
    cout << "3. Danie 3" << endl;
    cout << "4. Danie 4" << endl;

    cout<< "Wybierz danie z listy: ";
    cin >> wybor;

    {

    if(wybor=='1')
                cout <<"Wybrane danie to Kotlet schabowy z ziemniakami i mizeria";
    else if (wybor=='2')
                cout<<"Wybrane danie to Rosol z makaronem";
    else if (wybor=='3')
                cout<<"Wybrane danie to Pizza Neapolitana";
    else if (wybor=='4')
                cout<<"Wybrane danie to Piers z kurczaka z frytkami i surowka";
    }
}
while(wybor!='1'&&wybor!='2'&&wybor!='3'&&wybor!='4');

    return 0;
    }
1

U mnie program działa dokładnie tak jak jest to wyrażone w kodzie.
Dostaję piękne menu przed oczy, wybieram sobie co chcę, zostaje mi wyświetlone

Nie ma takiej opcji w menu

Ja się lekko dziwię, wybieram ponownie to samo danie i okazuje się, że jednak już jest, a potem program się kończy.

Według mnie działa świetnie.

2

Dziwne, u mnie początkowo działał. Teraz działanie jest takie jak opisałem w poście. No nic, dzięki za sprawdzenie. Jeśli to nie wina pomyłki to chyba jest akceptowalne.

Ale takie masz działanie kodu.

cout<<endl;
cout << "MENU GLOWNE" << endl;
cout << "1. Danie 1" << endl;
cout << "2. Danie 2" << endl;
cout << "3. Danie 3" << endl;
cout << "4. Danie 4" << endl;

najpierw wyświetlasz mi ładne menu

cout<< "Wybierz danie z listy: ";
cin >> wybor;

ja sobie wprowadzam co sobie wybrałem

do
{
    cout<<"Nie ma takiej opcji w menu!";
    Sleep(1000);
    system("cls")

...
}
while(wybor!='1'&&wybor!='2'&&wybor!='3'&&wybor!='4');

Weszliśmy do pętli w której od razu informujesz mnie, że nie ma takiej opcji w menu

do
{
...
cout<<endl;
cout << "MENU GLOWNE" << endl;
cout << "1. Danie 1" << endl;
cout << "2. Danie 2" << endl;
cout << "3. Danie 3" << endl;
cout << "4. Danie 4" << endl;

cout<< "Wybierz danie z listy: ";
cin >> wybor;
...
}
while(wybor!='1'&&wybor!='2'&&wybor!='3'&&wybor!='4');

Na nowo każesz mi wybrać co bym chciał sobie zjeść

do
{
if(wybor=='1')
            cout <<"Wybrane danie to Kotlet schabowy z ziemniakami i mizeria";
else if (wybor=='2')
            cout<<"Wybrane danie to Rosol z makaronem";
else if (wybor=='3')
            cout<<"Wybrane danie to Pizza Neapolitana";
else if (wybor=='4')
            cout<<"Wybrane danie to Piers z kurczaka z frytkami i surowka";
}
while(wybor!='1'&&wybor!='2'&&wybor!='3'&&wybor!='4');

Tutaj dopiero sprawdzasz, czy mój wybór jest faktycznie poprawny. Jeśli wpisałem 1, 2, 3 lub 4, to dostanę odpowiedź, że wybrane danie to X, a potem pęla się zakończy (bo pętla trwa dopóki prawdą jest, że wybór nie jest równy 1,2,3 lub 4, a jest. Jeśli podam inną wartość, to pętla się powtorzy i znowu spyta o wybór (czyli jak zgaduję zamierzone działanie)

(tak btw. to masz w kodzie jedną bibliotekę, która uzależniaj Ci kod od kompilatora, jedna, która uzależnia od systemu, dwie, które nie są Ci potrzebne [m.in ta która uzależnia kod od kompilatora] i dwie linijkji uzależniające kod od systemu [jedna pośrednio poprzez korzystanie z biblioteki])

2

Wczytuje za pomocą cin >> wybor wartość z której później ** nie korzystasz**. W pętli do..while po odczekaniu jednej sekundy podczas której **zawsze **( niezależnie od tego co wpiszesz z klawiatury ) wyświetlane jest

Nie ma takiej opcji w menu

Następnie pokazuje się menu i wczytujesz wartość jeszcze raz.

Możesz to napisać o wiele prościej

#include <iostream>
#include <windows.h>

using namespace std;

bool print_error()
{
     cout << "Nie ma takiej opcji w menu!";
     Sleep(1000);
     system("cls");
     return true;
}

void print_menu()
{
    cout << endl;
    cout << "MENU GLOWNE" << endl;
    cout << "1. Danie 1" << endl;
    cout << "2. Danie 2" << endl;
    cout << "3. Danie 3" << endl;
    cout << "4. Danie 4" << endl;
    cout << "Wybierz danie z listy: ";
}

int main()
{
    int wybor {0};

    do
    {
        print_menu();
        cin >> wybor;

        switch( wybor )
        {
            case 1 : cout << "Wybrane danie to Kotlet schabowy z ziemniakami i mizeria"; break ;
            case 2 : cout << "Wybrane danie to Rosol z makaronem"; break ;
            case 3 : cout << "Wybrane danie to Pizza Neapolitana"; break ;
            case 4 : cout << "Wybrane danie to Piers z kurczaka z frytkami i surowka"; break ;
        }
     }
     while( [&](){ return wybor<1 || wybor>4 ? print_error() : false; }() );

    return 0;
}

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1