Problem ze wskaźnikami C

0

Witam,
Potrzebuję pomocy przy tym zadaniu:

Zadanie 1.
Napisz funkcję, która przyjmie automatycznie zaalokowaną tablicę liczb całkowitych, jej rozmiar oraz dwa wskaźniki na wskaźniki na liczby całkowite. Funkcja powinna dynamicznie utworzyć dwie tablice liczb całkowitch oraz zapisać ich adresy we wskaźnikowych argumentach funkcji. Funkcja powinna dla każdej wartości tablicy wejściowej policzyć odchylenie standardowe. Funkcja powinna w pierwszej z utworzonych tablic zapisać wartości, których odchylenie standardowe jest mniejsze lub równe 1, a w drugiej, wartości dla których jest ono większe niż 1. Funkcja powinna zwrócić rozmiar pierwszej z tablic. Jeżeli okazałoby się, że jedna z tablic będzie pusta, nie nalezy jej alokować, a zmiennej o adresie wskazywanym wskaźnikiem przekazanym w argumencie należy przypisać NULL.

Poniżej zamieszczam mój kod. Dlaczego nie mogę odwołać się w mainie do tablicy arr1 i arr2, której adresy ustawiam w funkcji do zmiennych **wsk1, **wsk2.

To mój pierwszy temat, więc z góry przepraszam za ewentualne błędy.

#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>
#include<math.h>


double odchylenieStandardowe(int *arr, int arrSize, int val)
{
    double X, a;
    int sum=0;
    int i;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
        sum+=arr[i];
    X = (double)sum/arrSize;
    a = sqrt(pow(val-X,2));

    return a;


}

int zadanie3(int *arr, int arrSize, int **pp1, int **pp2)
{
    int *arr1, *arr2;
    int i, j=0, k=0, size1=0, size2=0;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            size1++;
        else
            size2++;
    }

    if(size1>0)
    {
        arr1 = malloc(sizeof(int)*size1);
        pp1 = &arr1;
    }
    else
        pp1 = NULL;

    if(size2>0)
    {
        arr2 = malloc(sizeof(int)*size1);
        pp2 = &arr2;
    }
    else
        pp2 = NULL;

    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            arr1[j++]=arr[i];
        else
            arr2[k++]=arr[i];
    }

    return size1;

}

int main()
{
    int *tab;
    tab = malloc(sizeof(int)*4);
    tab[0]=100;tab[1]=13;tab[2]=12;tab[3]=11;

    int **wsk1, **wsk2;
    //wsk1 = NULL;

    zadanie3(tab, 4, wsk1, wsk2);
    printf("%p", wsk2);

    return 0;
}

1
  1. nie zwalniasz pamięci
  2. zle zrozumiales przydzielanie pamięci, tu masz wskazówkę: http://kaczus.ppa.pl/art/Skrzynia_porad,18.html#argpointer
0

Dzięki za odpowiedź.
Nie wiem czy ja to dobrze zrozumiałem.... Mam w main nie tworzyć podwójnych wskazników tylko zwykłe i przekazywać je do funkcji za pomocą referencji?
I dodatkowo zwalniac pamięć arr1 i arr2 w funkcji?
Słabo ogarniam te wskazniki\

#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>
#include<math.h>


double odchylenieStandardowe(int *arr, int arrSize, int val)
{
    double X, a;
    int sum=0;
    int i;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
        sum+=arr[i];
    X = (double)sum/arrSize;
    a = sqrt(pow(val-X,2));

    return a;


}

int zadanie3(int *arr, int arrSize, int **pp1, int **pp2)
{
    int *arr1, *arr2;
    int i, j=0, k=0, size1=0, size2=0;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            size1++;
        else
            size2++;
    }

    if(size1>0)
    {
        arr1 = malloc(sizeof(int)*size1);
        *pp1 = arr1;
    }
    else
        *pp1 = NULL;

    if(size2>0)
    {
        arr2 = malloc(sizeof(int)*size1);
        *pp2 = arr2;
    }
    else
        *pp2 = NULL;

    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            arr1[j++]=arr[i];
        else
            arr2[k++]=arr[i];
    }

    free(arr1);
    //free(arr2);

    return size1;

}

int main()
{
    int *tab;
    tab = malloc(sizeof(int)*4);
    tab[0]=100;tab[1]=13;tab[2]=12;tab[3]=11;

    int *wsk1, *wsk2;
    //wsk1 = NULL;

    zadanie3(tab, 4, &wsk1, &wsk2);

    printf("%d", wsk2[2]);

    return 0;
}


Kiedy odkomentuję linijkę od zwalniania pamięci z arr2 to mi daje dziwny wynik dla wsk2[2], a kiedy nie zwalniam pamięci jest ok. Gdzie powinienem zwalniac pamięć i którą? Tak duzo poradników jak się zwalnia pamięć, ale o tym co należy uwolnić to juz mniej informacji

2

wsk2 po wyjściu z funkcji zadanie3 wskazuje na zwolniony (przez free(arr2)) obszar pamięci. Zaraz po wyjściu z zadanie3 wywołujesz funkcję printf, która może skorzystać z alokacji pamięci i dostać pamięć, którą właśnie zwolniłeś. Co może skutkować wypisaniem bzdur z pod adresu wsk2 + 2.

Pamięć zwalniasz, gdy już nie jest potrzebna i wiesz, że nic nie będzie z niej korzystać (nie będzie się do niej odwoływać). W Twoim przypadku to jest nieprawda, bo po zwolnieniu pamięci nadal próbujesz się do niej odwołać.

0

Czy mógłby mi ktoś teraz powiedzieć czy program jest napisany prawidłowo i spełnia warunki zadania?


#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>
#include<math.h>


double odchylenieStandardowe(int *arr, int arrSize, int val)
{
    double X, a;
    int sum=0;
    int i;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
        sum+=arr[i];
    X = (double)sum/arrSize;
    a = sqrt(pow(val-X,2));

    return a;


}

int zadanie3(int *arr, int arrSize, int **pp1, int **pp2)
{
    int *arr1, *arr2;
    int i, j=0, k=0, size1=0, size2=0;
    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            size1++;
        else
            size2++;
    }

    if(size1>0)
    {
        arr1 = malloc(sizeof(int)*size1);
        *pp1 = arr1;
    }
    else
        *pp1 = NULL;

    if(size2>0)
    {
        arr2 = malloc(sizeof(int)*size1);
        *pp2 = arr2;
    }
    else
        *pp2 = NULL;

    for(i=0; i<arrSize; ++i)
    {
        if(odchylenieStandardowe(arr, arrSize, arr[i])<=1)
            arr1[j++]=arr[i];
        else
            arr2[k++]=arr[i];
    }

    return size1;

}

int main()
{
    int *tab;
    tab = malloc(sizeof(int)*4);
    tab[0]=100;tab[1]=13;tab[2]=12;tab[3]=11;

    int *wsk1, *wsk2; //czy wskazniki powinny być podwójne czy pojedyncze

    zadanie3(tab, 4, &wsk1, &wsk2);

    printf("%d", wsk2[2]);
    free(wsk1);
    free(wsk2);
    free(tab);

    return 0;
}


Ewentualnie czy mozna cos zoptymalizować, napisać bardziej przejrzyście, prawidłowo?

0

zoptymalizować można, choćby policzyc raz część wartości liczonych w funkcji odchylenie standardowe...

0

Czy chodzi Ci o to żeby wrzucać odchylenia dla konretnych wartości do tablicy w funkcji odchylenie standardowe i pierwszą rzeczą, którą wykonuje ta funkcja to sprawdzenie czy w tablicy istnieje już odchylenie dla zadanej wartości, jeśli nie to obliczenie jej i wrzucenie do tablicy?

1
for(i=0; i<arrSize; ++i)
        sum+=arr[i];
    X = (double)sum/arrSize;

to mozna policzyc raz...
W poprawność wzorów nie wnikam.

0
kaczus napisał(a):
for(i=0; i<arrSize; ++i)
        sum+=arr[i];
    X = (double)sum/arrSize;

to mozna policzyc raz...
W poprawność wzorów nie wnikam.

Dzięki za odpowiedzi.
Co byś powiedział na taki kod? To ma sens?


double odchylenieStandardowe(int *arr, int arrSize, int val)
{

    static int *last_arr;
    static double last_X;

    if(last_arr != arr)
    {
        int sum=0;
        int i;
        for(i=0; i<arrSize; ++i)
            sum+=arr[i];
        double X = (double)sum/arrSize;

        last_arr = arr;
        last_X = X;
        printf("\nLicze srednia....");
    }
    else
        printf("\nNie licze tego drugi raz bo znam srednia: %lf", last_X);

    return sqrt(pow(val-last_X,2));

}

0

Dzięki za rady, faktycznie można użyć fabs i do funkcji przekazywać średnią, która będzie liczona tylko raz. Mam jeszcze nieco inne pytania, tylko nie wiem czy mogę je zadawać w tym temacie.
Chodzi mi o tablice znaków w C.
Miałem zadanie polegające na usunięciu napisu z tablicy znaków.

"Napisz funkcj¦ wyczysc, która usuwa z tablicy przechowywany w niej napis (w sensie:
umieszcza w niej poprawny napis o dlugosci 0).

"

void clearString(char *str)
{
    str[0]=0;
}

Takie rozwiązanie znalazłem w odpowiedziach i szczerze mówiąc jest ono dla mnie nieco niezrozumiałe. Czy faktycznie zajmowana wczesniej pamięć zostanie zwolniona? Jak prawidłowo usuwać coś z tablicy znaków bez korzystania z funkcji bibliotecznych?

2 pytanie:
Czy wprowadzając napis z klawiatury gdy nie znam jego długości mogę sobie zrobić to w taki sposób?

void zadanie5()
{
    char *str = malloc(sizeof(char));
    char znak;
    int i = 0;
    bool warunek = false;
    do
    {
        str = realloc(str, sizeof(char)*(i+1));
        znak = getchar();
        str[i] = znak;
        ++i;

    } while(znak != '\n');

    str[i-1] = '\0';
}

0
  1. tak w ten sposób najszybciej wyczyścisz c-string. On jest tak skonstruowany, że jest to tablica bajtów zakończona bajtem o wartości 0. Więc jeśli 0 ustawisz na pierwszym elemencie, to string będzie pusty.
  2. to co napisałeś jest niefektywne... ja zrobiłbuym to uzywając pewnej tablicy znakowej o znanej długości, wczytał za pomocą fgets, sprawdził, czy wczytane zostało wszystko (czy ostatni znak w tablicy to '\n'), Tą tablicę kopiowałbym do innej, którą utworzył i reallokował w miarę potrzeb. Zmniejszy to ilość realokacji, więc mniej poszatkuje pamięć i powinno działać szybciej.
0

A czy przypadkiem stringi nie konczą się znakiem '\0' ? 0 a '\0' to chyba co innego?

0

Ale wstawienie '\0' w 1 komórce nie da tego samego efektu?

0

#include<stdio.h>
#include<string.h>
#include<stdlib.h>

int main()
{
char str[] = "Hello";
printf("PRZED USUNIECIEM:\n");
printf("%s ma dlugosc %d\n", str, strlen(str));
printf("napis zajmuje w pamieci %d\n", sizeof(str));

str[0]='\0';

printf("PO USUNIECIU:\n");
printf("%s ma dlugosc %d\n", str, strlen(str));
printf("napis zajmuje w pamieci %d\n", sizeof(str));
printf("%c%c%c%c...\n", str[0], str[1], str[2], str[3]); //nadal moge wydobyc wartosci napisu;

//Napis NIEMODYFIKOWALNY ??
char *str2 = malloc(sizeof(char)*6);
str2 = "Hello";
printf("%s", str2);
free(str2);
str2 = NULL;

return 0;

}
Ok, str[0] = 0 i str[0] = '\0' to jest to samo. Tylko dlaczego po "usunięciu" napisu tak naprawdę usunięty mam tylko 1 znak z tablicy, a reszta wciąż istnieje i zajmuje pamięć?

0

tak zajmuje pamięć, bo to nie jest alokacja i zwalnianie pamięci. Zresztą tu nie masz dynamicznej alokacji, więc i dynamicznie nie zwolnisz.
w str2 robisz nieladna rzecz, zmieniasz wskaźnik, tam powinno być przynajmniej ostrezżenie powinieneś to zrobić za pomocą strcpy, gdyż proste przypisanie gubi wskaźnik i przy `free(str2) program może iść w krzaki...

0

Dzięki, już rozumiem.

  1. to co napisałeś jest niefektywne... ja zrobiłbuym to uzywając pewnej tablicy znakowej o znanej długości, wczytał za pomocą fgets, sprawdził, czy wczytane zostało wszystko (czy ostatni znak w tablicy to '\n'), Tą tablicę kopiowałbym do innej, którą utworzył i reallokował w miarę potrzeb. Zmniejszy to ilość realokacji, więc mniej poszatkuje pamięć i powinno działać szybciej>

A co do tego wczytywania i realokowania pamięci. Co sądzisz o takim kodzie?

void zadanie5()
{
    char buff[16];
    int len, sLen=0, i;
    char *str = NULL;
    bool wystapilaMala = false;

    do
    {
        fgets(buff, 16, stdin);
        len = strlen(buff);

        if(str == NULL)
        {
            str = malloc(sizeof(char)*len);
            strcpy(str, buff);
        }
        else
        {
            sLen = strlen(str);
            str = realloc(str, sizeof(char)*(sLen+len));
            strcat(str, buff);
        }

    }while(buff[len-1] != '\n');

    sLen += len;
    str[sLen]='\0';

    printf("\"Wczytalem napis %s o dlugosci\" %d\n", str, strlen(str));

    //Usuwanie 1 malej litery 

    for(i = 0; *(str+i) != '\0'; ++i)
        if(!wystapilaMala)
        {
            if(*(str+i) >= 'a' && *(str+i) <= 'z')
            {
                wystapilaMala = true;
                --i;
            }

        }
        else
            *(str+i) = *(str+i+1);

    printf("Po usunieciu 1 malej litery napis to %s o dlugosci %d", str, strlen(str));

    free(str);
    str = NULL;
}

0

Nie chcę zakładać nowego tematu, a pomyślałem, że pytanie, które chcę zadać jest związane ze wskaznikami, więc...



void print2DArray(int **arr, int n, int m)
{
    int i, j;
    for(i = 0; i < n; ++i){
        for(j = 0; j < m; ++j)
            printf("(%d, %d) %d", i, j, *(arr+m*i+j));
        printf("\n");
    }
}

int main()
{
    //statystykaWystapien("Ala ma kota");
    int arr[4][5] = {};
    int i, j;
    for(i = 0; i < 4; ++i)
        for(j = 0; j < 5; ++j)
            arr[i][j] = i*j;
    print2DArray((int**)arr, 4, 5);
    return 0;
}


Czy takie wywołanie funkcji dla statycznej tablicy dwuwymiarowej jest prawidłowe? Wiem w jaki sposób utworzyć funkcję pod tablicę statyczną i jak ją wtedy przekazać, ale co w przypadku gdy mam do dyspozycji funkcję do obsługi tablic dynamicznych? Bez castowania (int**) kompilator wyrzuca ostrzezenie, chociaz wszystko wyswietla sie jak powinno.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.