Program Klient - Serwer (Sieci komputerowe)

0

Zadanie polega na napisaniu dwóch oddzielnych programów w języku C - kolejka1k.c oraz kolejka2k.c, spełniających warunki:

  • Oba programy używają identycznych(!) funkcji - klient i serwer. Opcjonalnie (lub żeby się nie powtarzać) obie funkcje mogą być zadeklarowane w oddzielnej bibliotece, dodanej w nagłówkach obu programów.

  • Wymagane jest użycie funkcji fork. Funkcja klienta (zwana dalej klientem) uruchamiana jest w procesie macierzystym, zaś funkcja serwera (zwana dalej serwerem) w procesie potomnym.

  • Do komunikacji między klientem i serwerem program kolejka1k.c używa dwóch łączy jednokierunkowych, zaś program kolejka2k.c używa jednego łącza dwukierunkowego.

  • Klient czyta pierwszy element listy słów argv będący (w domyśle) pełną ścieżką dostępu do pliku. W razie niepowodzenia proces macierzysty zamyka odpowiednie łącze. W przeciwnym razie klient wysyła do serwera przeczytane słowo odpowiednim łączem. Dodatkowo, w przypadku gdy komunikacja opiera się na dwóch łączach jednokierunkowych, proces macierzysty zamyka odpowiednie łącze.

  • Serwer po otrzymaniu danych od klienta próbuje otworzyć do czytania plik o podanej ścieżce dostępu. W razie niepowodzenia proces potomny zamyka odpowiednie łącze, w przeciwnym razie serwer odpowiednim łączem wysyła zawartość pliku do klienta, a następnie proces potomny zamyka odpowiednie łącze.

  • Proces macierzysty czeka na zamknięcie odpowiedniego łącza, w międzyczasie klient wysyła wszystkie otrzymane dane na standardowe wyjście.

Dopiero zaczynam swoją naukę, jeśli chodzi o Sieci komputerowe i mam do napisania właśnie taki program/programy w języku C. Nie wiem jednak jak się za to zabrać. Dlatego z góry dziękuję za wszelkie wskazówki lub jakąkolwiek pomoc. Może ktoś mógłby podać jakiś ogólny schemat lub fragment kodu, który naprowadziłby mnie na napisanie tych programów, albo na początek jednego z nich - załóżmy tego w wersji z dwoma łączami jednokierunkowymi?

0

Ok, udało mi się napisać coś takiego:

#include<stdio.h>
#include<unistd.h>
#include<stdlib.h>
#include<string.h>
#define MAXBUFF 1024

void err_sys(const char* x){
    perror(x);
    exit(1);
}

void client(readfd, writefd)
int readfd;
int writefd;
{
    char buff[MAXBUFF];
    int n;

    if(fgets(buff, MAXBUFF, stdin)==NULL)
        err_sys("client: filename read error");
    n=strlen(buff);
    if(buff[n-1]=='\n')
        n--;
    if(write(writefd, buff, n)!=n)
        err_sys("client: filename write error");
    while((n=read(readfd, buff, MAXBUFF))>0)
        if(write(1, buff, n)!=n)
            err_sys("client: data write error");
    if(n<0)
        err_sys("client: data read error");
}

void server(readfd, writefd)
int readfd;
int writefd;
{
    char buff[MAXBUFF];
    char errmesg[256];
    int n, fd;

    if((n=read(readfd, buff, MAXBUFF))<=0)
        err_sys("server: filename read error");
    buff[n]='\0';
    if((fd=open(buff, 0))<0){
        if(write(writefd, "error", 5)!=5)
            err_sys("server: errmesg write error");
    }
    else {
        while((n=read(fd, buff, MAXBUFF))>0)
            if(write(writefd, buff, n)!=n)
                err_sys("server: data write error");
        if(n<0)
        err_sys("server: read error");
    }
}

main(){
    int childpid, pipe1[2], pipe2[2];
    if(pipe(pipe1)<0 || pipe(pipe2)<0)
        err_sys("can't create  pipes");
    if((childpid=fork())<0){
        err_sys("can't fork");
    }
    else if (childpid>0){
        close(pipe1[0]);
        close(pipe2[1]);

        client(pipe2[0], pipe1[1]);
        while(wait((int *) 0) != childpid);
        close(pipe1[1]);
        close(pipe2[0]);
        exit(0);
    }
    else{
        close(pipe1[1]);
        close(pipe2[0]);

        server(pipe1[0], pipe2[1]);

        close(pipe1[0]);
        close(pipe2[1]);
        exit(0);
    }
}

Wie ktoś może w jaki sposób zmodyfikować ten kod, aby używać tylko jednego łącza dwukierunkowego, zamiast dwóch jednokierunkowych. Czyli rozumiem, że musimy tylko raz wywołać funkcję pipe(), która tworzy łącze komunikacyjne, wtedy zapewne utworzyć proces potomny (za pomocą fork()) i teraz nasze łącze obsłużyć w taki sposób aby działało w dwie strony, tj. klient -serwer oraz serwer-klient. W jaki sposób to zrobić?

0

Zmodyfikowałem nieco funkcję main, tj.:

main(){
int childpid, pipedes[2];
if(pipe(pipedes)<0)
    err_sys("can't create  pipes");
if((childpid=fork())<0){
    err_sys("can't fork");
}
else if (childpid>0){
    client(pipedes[0], pipedes[1]);
    close(pipedes[0]);
    close(pipedes[1]);
    exit(0);
}
else{
    wait(childpid);
    server(pipedes[0], pipedes[1]);
    close(pipedes[1]);
    close(pipedes[0]);
    exit(0);
}
}

Teraz program generalnie robi co trzeba, tzn. czyta nazwę bądź ścieżkę do pliku, przekazuje do funkcji serwer, serwer czyta zawartość pliku, przekazuje z powrotem do klienta, klient wypisuje otrzymaną treść na standardowe wyjście, jednak potem nadal jest możliwość wpisywania z klawiatury. Tzn. po wypisaniu zawartości podanego pliku na ekran, program się nie kończy, tylko nadal miga kursor i można pisać, wygląda to tak jakby łącze nadal było otwarte. Ktoś wie jak to poprawić, aby wszystko działało ok, tzn. aby po wypisaniu na ekran program się kończył (oczywiście funkcje client i server są dokładnie takie same jak w poprzednim poście, zmieniłem wyłącznie ciało funkcji main, tab aby wykorzystywać tylko jedno łącze - jeden pipe())?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1