Odtwarzanie pojedynczej próbki wav

0

Witam. Właśnie chciałem napisać program do odtwarzania dźwięku typu wave. Strukturę tego formatu już znam oraz umiem odczytywać dane z plików, generować własne i modyfikować już istniejące pliki tego formatu, chociaż będę miał potem jedno pytanie odnośnie jego struktury. Co prawda na forum poruszonych zostało wiele wątków na temat tworzenia programu do odtwarzania plików wav, jednakże nie znalazłem wskazówki dla swojego problemu (a jeśli takowa już istnieje, to być może dlatego, że wątki te przeglądałem przekrojowo i szybko, za co ewentualnie przepraszam :P i proszę wówczas jedynie o przekierowanie mnie do niej jakimś linkiem). Mianowicie chodzi o napisanie odtwarzacza, w którym mógłbym sterować aktualnym położeniem w czasie trwania odtwarzania, a także regulować szybkość i kierunek odtwarzania. W tym celu potrzebuję zdefiniować funkcję play jako pewną pętlę, w której odtwarzana jest pojedyncza próbka, po czym stosuje się odpowiednie opóźnienie, zależne od częstotliwości próbkowania i szybkości odtwarzania. Miałaby ona wyglądać mniej więcej tak:

while( /* nie osiągnięto jeszcze końca danych */ ) {
// czytaj próbkę
// odtwórz próbkę
// zaczekaj odpowiednią porcję czasu
}

lub:

for(t = 0; t < ilosc_probek; t++) {
// odtwórz próbkę o indeksie t
// zaczekaj odpowiednią porcję czasu
}

Jeśli chodzi o strukturę plików typu wave, to utworzyłem sobie kiedyś pusty plik wav za pomocą rejestratora dźwięku w windows xp i przeanalizowałem jego strukturę. Znalazłem w niej coś, o czym nie udało mi się znaleźć w Internecie, mianowicie tzw. fact chunk. Czy ktoś wie, co on może oznaczać? I ostatnie pytanie: w pewnej chwili zacząłem się zastanawiać, jaką wielkość fizyczną reprezentuje wartość próbki. W Internecie znalazłem odpowiedź, że jest to porcja danych składająca się na wartość natężenia sygnału (jeszcze nie dźwięku). A czy nie jest to jednocześnie po prostu amplituda drgań? Bo jeśli chcę wygenerować np. ton prosty sinusoidalny, to generuje próbki, których wartości układają się w sinusoidę, czyli właśnie kształt drgań.

Z góry dziękuję za pomoc. :)
Pozdrawiam. :)

0

Znalazłem w niej coś, o czym nie udało mi się znaleźć w Internecie, mianowicie tzw. fact chunk. Czy ktoś wie, co on może oznaczać?

Nie wiem, ale pewnie jakieś dodatkowe informacje, np. tytuł utworu albo coś. Każdy nieznany chunk należy przeskoczyć i zignorować.

I ostatnie pytanie: w pewnej chwili zacząłem się zastanawiać, jaką wielkość fizyczną reprezentuje wartość próbki.

Chwilowe wychylenie membrany głośnika, a zatem chwilowe ciśnienie akustyczne.

jednocześnie po prostu amplituda drgań?

Nie może być mowy o drganiach jeśli mamy tylko jedną próbkę.

Bo jeśli chcę wygenerować np. ton prosty sinusoidalny, to generuje próbki, których wartości układają się w sinusoidę, czyli właśnie kształt drgań.

No tak.

W tym celu potrzebuję zdefiniować funkcję play jako pewną pętlę, w której odtwarzana jest pojedyncza próbka

Nie da się odegrać pojedynczej próbki w tym sensie, że przedłużyć ją w nieskończoność. Karta dźwiękowa i tak odgrywa w kółko pewien bufor.
Możesz zwielokrotnić próbkę i odegrać tę samą wartość kilka tysięcy razy pod rząd.
Oczywiście nic nie usłyszysz — poza ewentualnie głośnym PYKnięciem na początku i na końcu, jeśli nie zastosujesz funkcji okna.

0

Dziękuję Azarien za zainteresowanie moim wątkiem. ;) Co do tego, jaką wielkość fizyczną reprezentuje próbka:

Chwilowe wychylenie membrany głośnika, a zatem chwilowe ciśnienie akustyczne.

I właśnie dokładnie o to mi chodziło, tylko może źle się wyraziłem. :) Czyli wynikałoby z tego, że wartość natężenia sygnału jest wprost proporcjonalna do wartości odchylenia membrany. Jeśli zaś chodzi o mój problem z programem odtwarzającym dźwięki typu wave, to źle mnie zrozumiałeś albo znowu źle się wyraziłem. :P Oczywiście nie chodzi mi o pętlę, w której to odtwarzana byłaby cały czas jedna i ta sama próbka, gdyż wówczas byłoby dokładnie tak, jak napisałeś, czyli nie byłoby żadnego dźwięku, ponieważ membrana byłaby przez cały czas odchylona w takim samym stanie, czyli byłaby nieruchoma i nie drgałaby, co jest podstawą do wygenerowania dźwięku. Chodzi mi raczej o to, że dla każdego kroku takiej pętli odtwarzane byłyby kolejne wczytane próbki. Po prostu nie wiem, jakiej biblioteki do tego użyć, która posiadałaby tak elementarną funkcję, jak odtwarzanie pojedynczej próbki, jak się taka funkcja nazywa i jakie posiada parametry. Mam nadzieję, że już mnie zrozumiałeś i będziesz w stanie pomóc. :) Pozdrawiam

0

Pod windowsem możesz użyć funkcji waveOutXXX. Stare API, ale dobre na początek. Jeśli ma być bardziej przenośnie, to np. biblioteka BASS lub PortAudio.

0

0x666, a czy mógłbyś zaprezentować jakiś kod z użyciem wymienionych przez Ciebie narzędzi, który definiuje funkcję play we wspomniany przeze mnie w pierwszym poście sposób?

0

Bez przesady, to Ty piszesz ten program, nie ja. To nie są narzędzia, tylko przykłady biblioteki audio. BASS jest dość prosta, w dokumentacji są przykłady. Zajrzyj tam i zobacz, czy to jest to, co Cię interesuje.

0

Chodzi mi raczej o to, że dla każdego kroku takiej pętli odtwarzane byłyby kolejne wczytane próbki. Po prostu nie wiem, jakiej biblioteki do tego użyć, która posiadałaby tak elementarną funkcję, jak odtwarzanie pojedynczej próbki, jak się taka funkcja nazywa i jakie posiada parametry.

Ja bym to pewnie zrobił w DirectSound, bo mam „temat przećwiczony”, ale tak naprawdę to może być dowolna biblioteka do odtwarzania dźwięku, choćby ten BASS.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1