Witam!
Muszę napisać program wyznaczający drogę robota, którego zadaniem jest dotarcie z pkt A do B na mapie z 8x4 losowo wybieranyach segmentów (mogą się powtarzać).
Segmenty są 5x5, zbudowane z czarnych i białych pól.
Robot może poruszać się po białych polach.
Pkt A i B są rozmieszczane losowo.
Muszę zastosować algorytm Dijkstry, tylko nie wiem jak miałby wyglądać graf i realizacja programu na tym algorytmie, bo o ile ogólne zastosowanie rozumiem, tak tutaj nic nie mogę wymyślić. Co więcej program ma być na zmiennych dynamicznych i wskaźnikach oraz nie można stosować szablonów stl.
Proszę o pomoc.
Ale gdzie masz problem? Przecież masz jasno podaną strukturę grafu - tam gdzie są białe pola masz krawędzie po których możesz się poruszać.
Nie czaję jak dobrać te wagi.
Nie rozumiem jak mam dobrać wagi, aby droga była najkrótsza.
Grafem jest ta twoja tablica, Stwórz tablicę wynikową bool tb[8*5][4*5];
wypełnij aby tam gdzie ma być białe pole było true - wyjdzie ci mapa przejść.
Listę Q stwórz jako tablice punktów z podaną odległością (x,y,distance)
rozmiarem 8*5*4*5
- czyli na maksa.
Obsługujesz ją jako kopiec lub na mniejszą ocenę (wyszukujesz min przy pobraniu lub wstawiasz element przy dodawaniu).
Nie rozumiem drugiego pytania. Po prostu wyobraź sobie, że masz dwie drogi z punktu A do B, jedną taką która prowadzi przez 10 białych pól a drugą taką, która prowadzi przez 4 pola. Jeżeli założysz, że te pola są tej samej wielkości i koszt przechodzenia między dwoma dowolnymi jest taki sam (a takie założenie chyba jest) to logiczne, że koszt pierwszej ścieżki jest większy niż tej drugiej. Przyjmując wagę = 1 będziesz miał 10 i 4.
Jakoś mam problem to sobie zwizualizować, proszę o jakieś sugestie, naprowadzenie mnie.
bool tile[TILE_COUNT][TILE_Y][TILE_X]=
{
{ // to jest segment A
{0,0,1,0,0},
{0,1,1,0,0},
{1,1,0,1,1},
{0,1,1,1,0},
{0,0,1,0,0},
},
{ // to jest segment B
{0,0,1,1,0},
{1,0,0,1,0},
{1,1,1,1,1},
{0,1,1,1,0},
{0,0,1,1,0},
},
...
};
bool map[BASE_Y*TILE_Y][BASE_X*TILE_X];
for(size_t Y=0;Y<BASE_Y;++Y)
{
for(size_t X=0;X<BASE_X;++X)
{
size_t rnd=rand()%TILE_COUNT;
for(size_t y=0;y<TILE_Y;++y)
{
for(size_t x=0;x<TILE_X;++x)
{
map[Y*TILE_Y+y][X*TILE_X+x]=tile[rnd][y][x];
}
}
}
}
size_t ax,ay;
do
{
ay=rand()%(BASE_Y*TILE_Y);
ax=rand()%(BASE_X*TILE_X);
} while(!map[y][x]);
mapa z wylosowanych segmentów oraz wylosowany punkt A(ax,ay);
#include <iostream>
#include <ctime>
#include <cstdlib>
#include <iomanip>
using namespace std;
struct start_meta
{
int wiersz_polozenia;
int kolumna_polozenia;
};
const char segmentA[5][5]={255,255,254,255,255,255,254,254,255,255,254,254,255,254,254,255,254,254,254,255,255,255,254,255,255};
const char segmentB[5][5]={255,255,254,254,255,254,255,255,254,255,254,254,254,254,254,255,254,254,254,255,255,255,254,254,255};
const char segmentC[5][5]={254,254,254,254,254,254,254,255,254,254,254,254,255,255,254,255,254,255,255,255,255,254,254,254,254};
const char segmentD[5][5]={255,255,254,254,254,255,254,254,255,254,254,254,255,254,254,254,255,254,254,255,255,254,254,255,255};
const char segmentE[5][5]={254,254,254,255,255,255,254,254,254,255,254,254,255,254,254,254,254,255,254,254,254,254,254,254,255};
const char segmentF[5][5]={255,255,254,255,255,255,255,254,255,255,254,254,254,254,254,255,255,254,255,255,255,255,254,255,255};
const int ilosc_wierszy_w_segmencie=5;
const int ilosc_kolumn_w_segmencie=5;
const int wierszy=42;
const int kolumn=22;
void losowanie_segmentow(char plansza[wierszy][kolumn], int do_losowania_segmentow, int pomoc_z_wierszami, int pomoc_z_kolumnami);
void tworzenie_planszy(char plansza[wierszy][kolumn]);
void losowanie_obiektu(char plansza[wierszy][kolumn], start_meta &obiekt);
void losowanie_robota(char plansza[wierszy][kolumn], start_meta &robot);
void tworzenie_tablicy_przejsc(int tablica_przejsc[4][(wierszy-2)*(kolumn-2)], char plansza[wierszy][kolumn]);
int main()
{
char plansza[wierszy][kolumn];
start_meta robot,obiekt;
int tablica_przejsc[4][(wierszy-2)*(kolumn-2)];
srand(time(NULL));
tworzenie_planszy(plansza);
losowanie_robota(plansza, robot);
losowanie_obiektu(plansza, obiekt);
for(int i=0 ; i<wierszy ; i++)
for(int j=0 ; j<kolumn ; j++)
{
cout<<plansza[i][j];
if(j==kolumn-1)
cout<<endl;
}
system("pause");
return 0;
}
void tworzenie_planszy(char plansza[wierszy][kolumn])
{
int do_losowania_segmentow;
int pomoc_z_wierszami;
int pomoc_z_kolumnami;
pomoc_z_wierszami=0;
pomoc_z_kolumnami=0;
for(int i=0 ; i<wierszy ; i++)
for(int j=0 ; j<kolumn ; j++)
plansza[i][j]=65;
for(int i=0 ; i<wierszy ; i++)
for(int j=0 ; j<kolumn ; j++)
{
if(i==0 && j==0) plansza[i][j]=218; //dla elementow skrajnych program przypisuje znak ktory bedzie odzwierciedlal barierke
else if(i==wierszy-1 && j==0) plansza[i][j]=192;
else if(i==0 && j==kolumn-1) plansza[i][j]=191;
else if(i==wierszy-1 && j==kolumn-1) plansza[i][j]=217;
else if((i==0 || i==wierszy-1) && (j>0 && j<kolumn-1)) plansza[i][j]=196;
else if((i>0 && i<wierszy-1) && (j==0 || j==kolumn-1)) plansza[i][j]=179;
}
for(int i=0 ; i<8 ; i++)
{
for(int j=0 ; j<4 ; j++)
{
do_losowania_segmentow=rand()%6;
losowanie_segmentow(plansza, do_losowania_segmentow, pomoc_z_wierszami, pomoc_z_kolumnami);
pomoc_z_kolumnami+=5;
}
pomoc_z_wierszami+=5;
pomoc_z_kolumnami=0;
}
}
void losowanie_segmentow(char plansza[wierszy][kolumn], int do_losowania_segmentow, int pomoc_z_wierszami, int pomoc_z_kolumnami)
{
int a,b;
for(int i=pomoc_z_wierszami+1 ; i<pomoc_z_wierszami+6 ; i++)
for(int j=pomoc_z_kolumnami+1 ; j<pomoc_z_kolumnami+6 ; j++)
{
a=i-pomoc_z_wierszami-1;
b=j-pomoc_z_kolumnami-1;
if(do_losowania_segmentow==0)
plansza[i][j]=segmentA[a][b];
else if(do_losowania_segmentow==1)
plansza[i][j]=segmentB[a][b];
else if(do_losowania_segmentow==2)
plansza[i][j]=segmentC[a][b];
else if(do_losowania_segmentow==3)
plansza[i][j]=segmentD[a][b];
else if(do_losowania_segmentow==4)
plansza[i][j]=segmentE[a][b];
else if(do_losowania_segmentow==5)
plansza[i][j]=segmentF[a][b];
}
}
void losowanie_obiektu(char plansza[wierszy][kolumn], start_meta &obiekt)
{
do{
obiekt.wiersz_polozenia=rand()%(wierszy-1)+1;
obiekt.kolumna_polozenia=rand()%(kolumn-1)+1;
}while(plansza[obiekt.wiersz_polozenia][obiekt.kolumna_polozenia]==255);
plansza[obiekt.wiersz_polozenia][obiekt.kolumna_polozenia]='B';
}
void losowanie_robota(char plansza[wierszy][kolumn], start_meta &robot)
{
do{
robot.wiersz_polozenia=rand()%(wierszy-1)+1;
robot.kolumna_polozenia=rand()%(kolumn-1)+1;
}while(plansza[robot.wiersz_polozenia][robot.kolumna_polozenia]==255);
plansza[robot.wiersz_polozenia][robot.kolumna_polozenia]='A';
}
Na tą chwilę mam tyle tylko nie wiem jak to dalej popchnąć.
- zapoznaj się z pojęciem formatowania kodu: http://4programmers.net/Forum/998482
- zapoznaj się z inkrementacją: http://4programmers.net/Forum/1101404
- z całą pewnością nie potrzebujesz tablicy przejść - to jednoznacznie wynika z mapy
- użycie char zamiast bool da jeszcze z magicznymi liczbami 255/254 - to jakiś chory pomysł
- nie używaj magicznych liczb:
segmentA[5][5]
,wierszy=42;
,i<pomoc_z_wierszami+6
- zadeklaruj te podstawowe wymiary 8x4 oraz 5x5 i wszędzie używaj tych stałych - pokazałem jak zbudować mapę w bardzo prosty sposób, 7 wierszy prostego kodu, przerobiłeś to na 21 wierszy z drabinką ifów i dodatkową funkcją - WTF?
Jak poprawisz to, będzie kolejna paczka.
#include <iostream>
#include <ctime>
#include <cstdlib>
#include <iomanip>
using namespace std;
int main()
{
bool tile[6][5][5]=
{
{ // to jest segment A
{0,0,1,0,0},
{0,1,1,0,0},
{1,1,0,1,1},
{0,1,1,1,0},
{0,0,1,0,0},
},
{ // to jest segment B
{0,0,1,1,0},
{1,0,0,1,0},
{1,1,1,1,1},
{0,1,1,1,0},
{0,0,1,1,0},
},
{ // to jest segment C
{1,1,1,1,1},
{1,1,0,1,1},
{1,1,0,0,1},
{0,1,0,0,0},
{0,1,1,1,1},
},
{ // to jest segment D
{0,0,1,1,1},
{0,1,1,0,1},
{1,1,0,1,1},
{1,0,1,1,0},
{0,1,1,0,0},
},
{ // to jest segment E
{1,1,1,0,0},
{0,1,1,1,0},
{1,1,0,1,1},
{1,1,0,1,1},
{1,1,1,1,0},
},
{ // to jest segment F
{0,0,1,0,0},
{0,0,1,0,0},
{1,1,1,1,1},
{0,0,1,0,0},
{0,0,1,0,0},
},
};
bool map[4*5][8*5];
for(int Y=0;Y<4;++Y)
{
for(int X=0;X<8;++X)
{
int rnd=rand()%6;
for(int y=0;y<5;++y)
{
for(int x=0;x<5;++x)
{
map[Y*5+y][X*5+x]=tile[rnd][y][x];
}
}
}
}
int ax,ay;
do
{
ay=rand()%(4*5);
ax=rand()%(8*5);
} while(!map[ay][ax]);
system("pause");
return 0;
}
- nie używaj magicznych liczb: segmentA[5][5], wierszy=42;, i<pomoc_z_wierszami+6 - zadeklaruj te podstawowe wymiary 8x4 oraz 5x5 i wszędzie używaj tych stałych
- wylosowanie punktu docelowego to już powyżej twoich zdolności?
Wylosowanie to żaden problem.
To z czym masz teraz problem?
Z zastosowaniem algorytmu dijkstry
- Potrzebujesz zbiór
Q
w którym będą zapisane punkty, na początek wybierz zwykła tablice struktur lub wskaźników, rozmiar w połowę planszy będzie na 100% wystarczający. - Potrzebujesz dla każdego białego punktu na mapie zmienną oznaczająca aktualną odległość od początkowego punktu
- Jeżeli będziesz musiał wypisać/narysować optymalną drogę (a nie tylko podać jej długość) to również potrzebujesz dla każdego białego punktu informacje skąd do tego punktu trafiliśmy, czyli wskaźnik lub struktura ze współrzędnymi.
Najlepiej Q zrobić listą wskaźników,
zaś tablice zrobić strukturą:
struct node
{
size_t y,x; /*własne współrzędne*/
unsigned distance; /*odległość*/
node *from; /* skąd przychodzimy aby uzyskać taka odległość */
bool isRoad; /*możemy tu wejść = białe pole*/
} map[BASE_Y*TILE_Y][BASE_X*TILE_X];