Prosta książka kontaktowa

0

Witam !

Jakiś czas temu, poza Javą, rozpocząłem również naukę programowania w języku C++. Kilka dni temu, napisałem prostą książkę kontaktową. Poprosiłbym o wytykanie błędów, niejasnego kodu czy najprostszych porad.

#include <set>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

enum MenuOptionSelection
{
    InsertContactsetEntry = 0,
    DisplayEntries = 1,
    FindNumber = 2,
    EraseEntry = 3,
    QuitApplication = 4
};

struct ContactItem
{
    string strContactsName;
    string strPhoneNumber;

    ContactItem (const string& strName, const string & strNumber)
    {
        strContactsName = strName;
        strPhoneNumber = strNumber;
    }

    bool operator == (const ContactItem& itemToCompare) const
    {
        return (itemToCompare.strContactsName == this->strContactsName);
    }

    bool operator < (const ContactItem& itemToCompare) const
    {
        return (this->strContactsName < itemToCompare.strContactsName);
    }
};

int ShowMenu ();
ContactItem GetContactInfo ();
void DisplayContactset (const set <ContactItem>& setContacts);
void FindContact (const set <ContactItem>& setContacts);
void EraseContact (set <ContactItem>& setContacts);

int main ()
{
    set <ContactItem> setContacts;
    int nUserSelection = InsertContactsetEntry;

    while ((nUserSelection = ShowMenu ()) != (int) QuitApplication)
    {
        switch (nUserSelection)
        {
        case InsertContactsetEntry:
            setContacts.insert (GetContactInfo());
            cout << "Lista kontaktow zostala uaktualniona!" << endl << endl;
            break;

        case DisplayEntries:
            DisplayContactset (setContacts);
            break;

        case FindNumber:
            FindContact (setContacts);
            break;

        case EraseEntry:
            EraseContact (setContacts);
            DisplayContactset (setContacts);
            break;

        default:
            cout << "Nieprawidlowe dane wejsciowe '" << nUserSelection;
            cout << ".' Wybierz opcje z zakresu od 0 do 4" << endl;
            break;
        }
    }

    cout << "Koniec! Zegnaj!" << endl;
    return 0;
}

void DisplayContactset (const set <ContactItem>& setContacts)
{
    cout << "*** Wyswietlanie informacji kontaktowych ***" << endl;
    cout << "W ksiazce znajduja sie " << setContacts.size () << " wpisy:" << endl;

    set <ContactItem>::const_iterator iContact;
    for ( iContact = setContacts.begin ()
        ; iContact != setContacts.end ()
        ; ++ iContact )
        cout << "Imie: '" << iContact->strContactsName << "'Numer telefonu: '"
        << iContact->strPhoneNumber << "'" << endl;

    cout << endl;

}

ContactItem GetContactInfo ()
{
    cout << "*** Podaj informacje kontaktowe ***" << endl;
    string strName;
    cout << "Prosze podac imie osoby" << endl;;
    cout << "> ";
    cin >> strName;

    string strPhoneNumber;
    cout << "Prosze podac numer telefonu do osoby " << strName << endl;
    cout << "> ";
    cin >> strPhoneNumber;

    return ContactItem (strName, strPhoneNumber);
}

int ShowMenu ()
{
    cout << "*** Co chcialbys teraz zrobic? ***" << endl << endl;
    cout << "Wybierz 0, aby podac imie i numer telefonu" << endl;
    cout << "Wybierz 1, aby wyswietlic wszystkie wpisy" << endl;
    cout << "Wybierz 2, aby znalezc wpis" << endl;
    cout << "Wybierz 3, aby usunac wpis" << endl;
    cout << "Wybierz 4, aby zakonczyc prace aplikacji" << endl << endl;
    cout << "> ";

    int nOptionSelected = 0;

    //Akceptacja danych wejsciowych uzytkownika
    cin >> nOptionSelected ;
    cout << endl;
    return nOptionSelected;
}

void FindContact (const set <ContactItem>& setContacts)
{
    cout << "*** Wyszukiwanie danych kontaktowych ***" << endl;
    cout << "Czyj numer telefonu chcialbys znalezc?" << endl;
    cout << "> ";
    string strName;
    cin >> strName;

    set <ContactItem>::const_iterator iContactFound
        = setContacts.find (ContactItem (strName, ""));

    if (iContactFound != setContacts.end())
    {
        cout << strName << " jest dostepny pod numerem telefonu: ";
        cout << iContactFound->strPhoneNumber << endl;
    }
    else
        cout << strName << " nie zostal znaleziony na liscie kontaktow" << endl;

    cout << endl;

    return;
}

void EraseContact (set <ContactItem>& setContacts)
{
    cout << "*** Usuniecie kontaktu ***" << endl;
    cout << "Czyj numer telefonu chcialbys usunac?" << endl;
    cout << "> ";
    string strName;
    cin >> strName;

    size_t nErased = setContacts.erase (ContactItem (strName, ""));
    if (nErased > 0)
        cout << "Usunieto informacje kontaktowe osoby " << strName << endl;
    else
        cout << "Nie znaleziono osoby " << strName << "!" << endl;

    cout << endl;

}
0

Program wpada w nieskończoną pętlę, jeśli zamiast cyfry podasz literę w menu głównym.

1
  1. Wrzuciłeś do jednego pliku kod odpowiedzialny za obsługę UI oraz samej listy kontaktów, niedobrze. Klasa odpowiedzialna za zarządzanie kontaktami powinna być wydzielona (i nie powinno być w niej żadnej interakcji z użytkownikiem, tylko same metody w stylu add, delete etc.).
  2. Prosze podac imie osoby za długie, Imie: wystarczy. Tak samo reszta komunikatów.
  3. Czyj numer telefonu chcialbys znalezc? nie jest do końca jednoznaczne, po czym będzie następowało szukanie. Wybór filtra byłby pożyteczny. Tutaj akurat mówię generalnie, ponieważ u Ciebie można podać tylko imię oraz numer telefonu, ale gdyby doszła np. firma/kategoria (znajomi/rodzina) i tak dalej, to komunikat byłby niejasny, a szukanie po wszystkim naraz nie zawsze się sprawdza.
  4. Nie znaleziono osoby xxx! - dlaczego krzyczysz na użytkownika? Jedną z podstawowych zasad tworzenia sensownego UI jest praktycznie niewykorzystywanie wykrzykników, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Nie odnaleziono osoby - ok, to komunikat, jasny, wszyscy wiedzą o co chodzi... więc w jakim celu krzyczysz?
  5. Akceptacja danych wejsciowych uzytkownika naprawdę bez tego komentarza nie wiedziałbyś, co robią te trzy linijki kodu? Komentarze powinny być pisane tylko tam, gdzie kod jest niejasny (np. z powodu wykorzystanego jakiegoś zagmatwanego algorytmu).

Edit: tak, wiem, bardziej oceniam interfejs niż sam kod, ale wynika to bezpośrednio z punktu pierwszego. Gdy go poprawisz, porozmawiamy o kodzie :P

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1