Qt - pytania o licencję

0

Jak dotąd pisałem soft (z większym lub mniejszym powodzeniem) w VS oraz VB6 korzystając z licencji komercyjnej. Teraz przyszedł czas na naukę C++, najlepiej z wykorzystaniem Qt i Qt Creatora (ze względu na łatwość przenoszenia projektów Win-Lin).
Niestety, pewne aspekty licencyjne są dla mnie nie do końca zrozumiałe:

  1. Biblioteki Qt są dostępne na licencji LGPL (pomijam licencję Developer ze względu na koszt). Jak rozumiem, mogę pisać programy zamknięte jednak muszę wszystkie biblioteki Qt linkować dynamicznie, czy to prawda?
  2. Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to w jaki sposób ustawić Qt Creatora (kompiler, linker?) aby domyślnie w ten sposób linkował biblioteki?
  3. Zauważyłem, że wykorzystanie MySQL w Qt jest... trudne (to delikatne sformułowanie) i wymaga kompilacji sterowników. Czy w takim wypadku dołączanie takiego sterownika do programu także narzuca licencję GPL (ze względu na licencję drivera MySQL)?
  4. Jeśli odpowiedź na powyższe również jest twierdząca, to czy ten sam problem dotyczy PostgreSQL'a?

Z góry dziękuję za odpowiedzi :)

1
  1. Tak, jedyny kod jaki musisz udostępnić to Twoje zmiany w samej bibliotece Qt. (np. gdybyś usprawnił klasę QString)
  2. Nie zmieniaj domyślnych ustawień, nie kompiluj Qt statycznie od zera.
  3. Nie jest trudne, sprowadza się do instalacji zależności i wywołania qmake w folderze pluginu. Nie wiem która wersja jest w użyciu w MySQL, jeśli 2 to nie masz czego się obawiać bo plugin to osobna biblioteka. Jeśli 3 to nie wiem.
  4. Nie wiem.
0

Dzięki za odpowiedź, jest bardzo pomocna.
Tak tylko aby się upewnić w 100%. Qt Creator zainstalowany na Linuksie (Ubuntu) domyślnie linkuje biblioteki dynamicznie? Zakładam, że tak.
Ad 3. No właśnie nie do końca tak jest w moim przypadku, przynajmniej na drugim komputerze - z Windows, tam mam osobno poinstalowane konektory MySQL w kilku wersjach, które są mi potrzebne do pracy z VS i niestety to rozwiązanie "gryzie się" z Qt... Mam nadzieję, że po stronie linuksa będzie to śmigać (o ile właśnie nie zrezygnuję z MySQL ze względu na licencję).

1

Przyznam, że MySQL na windowsie nie próbowałem, ale plugin MSSQL wymagał ode mnie włączenia konsoli Qt (zwykły cmd z dodanymi pathami), nawigacji do katalogu z pluginami i qmake, make, make install (o ile dobrze pamiętam). Na ubuntu z MySQL też problemów nie było.

Jeśli VS jest nie do przeskoczenia to może używaj Qt zbudowane o VS? W robocie teraz robimy na Qt dla VS 2010, cały kod klepiemy w QtCreatorze i wszystko działa znakomicie.

0

odnośnie 2 jest nieco inaczej niż opisał to @kq.
Zmiany w kodzie Qt możesz robić, ale musisz je publikować, ale wątpię czy będziesz to robił.
Możesz jednak swobodnie skonfigurować Qt, np wywalić cześć featureów by biblioteka była lżejsza, najlepiej wywalić część stylów i zostawić tylko jeden, biblioteki znacznie schudną. Jednak wynikiem końcowym muszą być biblioteki dynamiczne o standardowych nazwach.

0

Niestety, na Ubuntu 13.04 też MySQL nie działa "z marszu"...
Przyznam, że jestem zmęczony próbowaniem.
W moim przypadku (na Ubuntu) instaluje się Qt4 i Qt5, jednakże biblioteki dla MySQL są w Qt4, a domyślne ścieżki wskazują na Qt5. Po ich zmianie dostaję komunikat o niemożliwości odnalezienia mysql.h w moim programie (który tylko próbuje nawiązać połączenie z db).

Co do konfiguracji wszystkiego pod VS, to to rozwiązanie odpada - do Qt skusiła mnie wieloplatformowość z docelowym środowiskiem na Linuksie, a to "se nevrati" z VS...
Muszę jeszcze chyba trochę poczekać, aż pojawi się jednak dobre IDE, w którym będzie WYSIWYG do GUI i wszystko będzie działać z marszu... :/

0

A jednak się udało :)

Rozwiązanie pod linuksem było prozaiczne...

Dla potomnych:

  1. Należy zainstalować libmysqlclient-dev
  2. W pliku /usr/include/qt5/QtSql/qsql_mysql.h należy zmienić linijkę:
#include <mysql.h> 

na linijkę:

#include </usr/include/mysql/mysql.h>  

Powyższe dotyczy Debiana i pochodnych.

2

A nie lepiej dopisać w pliku pro coś takiego:

unix {
    INCLUDEPATH += /usr/include/mysql
}
0

Pewnie lepiej, ale najpierw znalazłem swoje rozwiązanie ;)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1