Funkcje wirtualne a tablica

0

Witam
Mam problem z funkcjami wirtualnymi lub samym przesłaniem tablicy do funkcji. Otóż:

  1. Mam klasę A z funkcją wirtualną rysuj. Następnie tworzę klasę B i C, która dziedziczy klasę A.
  2. W programie tworzę tablicę obiektów B i tablicę obiektów C
  3. tworzę funkcję która wykorzystując klasę A rysuje to co do niej wyślemy czy klasę B czy C

void nazwa_funkcj(klasaA *temp)
{
początek pętli
klasaA[i].rysuj();
koniec pętli
}

Okazuje się, że funkcja ta nic nie wyświetla. No chyba, że pierwszy element tablic. Mam wrażenie, że chyb źle coś wykombinowałem z przesyłaniem tablic obiektów B i C do funkcji. Proszę o naprowadzenie mnie na dobre tory.

0

Nie pokazałeś póki co niczego, co może się zepsuć. Nie wiadomo tylko skąd bierzesz ilość elementów w tej tablicy.

0

tablicę tworzę przez:
int ilosc_B;
init ilosc_C;

zmienaB = new KlasaB[ilosc_B];
zmienaC = new KlasaC[ilosc_C];

Oczywiście do tamtej funkcji przesyłam informacje ile tablice mają elementów.

0

W tym pseudokodzie, który do tej pory podałeś wciąż nie jest nic źle (tym razem oprócz tego, że ilosc_B i ilosc_C są niezainicjowane).

0

int ilosc_B;
init ilosc_C;

int ilosc_B = wartosc;
init ilosc_C = wartosc;

zmienaB = new KlasaB[ilosc_B];
zmienaC = new KlasaC[ilosc_C];

void nazwa_funkcj(klasaA *temp, int i_poczatek, int i_ilosc)
{
int i;

i = i_poczatek;

for (i;i > i_ilosc; i++)
{
	klasaA[i].rysuj();
}

}

wywołanie
nazwa_funkcj(zmienaB , 0, ilosc_B );
nazwa_funkcj(zmienaC , 0, ilosc_C );

Tak to wygląda

0

Jest tak, iż jeśli każe wyświetlić pierwszy element tablicy to go wyświetli. W momencie próby wywołania więcej elementów z tablicy wyskakuje błąd i program się zamyka.

0

Sorry, piszę z telefonu.
Jeśli tak wygląda kod, to jest źle. Masz iterować po wskaźniku, nie po typie wskaźnika. Zły warunek zakończenia pętli. Liczę jednak, że to pisałeś z palca i jest inaczej u Ciebie. Napisz jaki błąd wyskakuje i jakiego kompilatora używasz. Najprościej jednak będzie jak odpalisz debuggera i znajdziesz błąd. Myślę, że zajmie Ci to tylko krótką chwilę ;-)

0

Problem jest taki, że polimorfizm działa ze wskaźnikami. Powinno być:

(temp+i)->rysuj();
</del>

//edit: to co tu napisałem wcześniej to bzdury ;)

0

Z zakończeniem pętli to błąd palca. Zmieniłem kod tak jak tu radzono i nadal to samo. Jak wywołam element n inny niż 0 to aplikacja wywala się do windowsa.
Myślałem, że błąd jest w funkcji rysującej, ale ją sprawdziłem i jest ok. Przykładowo jak wywołam
zmienaB[4].rysuj(); - to jest ok
ale jak mam to samo wyświetlić w rzeczonej funkcji to aplikacja się wywala.
Używam VC++ 2008 Express

1

Kolego użyj debuggera, albo wklej kod taki jak masz, bo wróżek tu nie ma.

0

Pokaż kod, bo coś po prostu zepsułeś w nim. Bez niego nikt Ci tu nic nie wymyśli.
To działa tak jak powinno: http://ideone.com/CSZvT

0
void nazwa_funkcj(klasaA *temp, int i_poczatek,  int i_ilosc)
{
        int i;

        i = i_poczatek;

        for (i;i > i_ilosc; i++)
        {
                klasaA[i].rysuj();
        }

}

to nie powinno byc tak?

 for (i;i < i_ilosc; i++)
        {
                klasaA[i].rysuj();
        } 
4
chomiknowy napisał(a):

int ilosc_B;
init ilosc_C;

int ilosc_B = wartosc;
init ilosc_C = wartosc;

zmienaB = new KlasaB[ilosc_B];
zmienaC = new KlasaC[ilosc_C];

void nazwa_funkcj(klasaA *temp, int i_poczatek, int i_ilosc)
{
int i;

i = i_poczatek;

for (i;i > i_ilosc; i++)
{
klasaA[i].rysuj();
}

}

wywołanie
nazwa_funkcj(zmienaB , 0, ilosc_B );
nazwa_funkcj(zmienaC , 0, ilosc_C );

Tak to wygląda

Ty po prostu źle przekazujesz tablicę.
Nie wolno przekazywać tablicy obiektów typu klasaB jako wskaźnika na tablicę klasaA! Czemu? Bo niby skąd ta twoja funkcja ma wiedzieć jaki jest rozmiar obiektów klasaB? To, że ci się to kompiluje wynika ze zbiegu okoliczności i ułomności C++.
Zapewne obiekty klasy klasaB są nico większe niż klasaA.
By korzystać z dobroci polimorfizmu potrzebujesz tablicy wskaźników na obiekty, a nie tablicy obiektów!

Czyli powinno być np tak:

KlasaA *zmienaA[ilosc_B+ilosc_C];
for (i=0; i<ilosc_B; ++i)
     zmienaA [i] = new KlasaB();
for (; i<ilosc_B+ilosc_C; ++i)
     zmienaA [i] = new KlasaC();


....
nazwa_funkcj(zmienaA, 0, ilosc_B+ilosc_C);


....
void nazwa_funkcj(klasaA **temp, int i_poczatek,  int i_ilosc)
{
        int i;
        i = i_poczatek;
 
        for (i;i > i_ilosc; i++)
        {
                klasaA[i]->rysuj();
        }

}

Nie zapomnij, że musisz mieć destruktor wirtualny w KlasaA!

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1