Cóż... obrót kamery wkoło osi y już znalazłem, bez zadawania pytań na forum, ale od dłuższego czasu nie mogę znaleźć wzorów na obliczenie nachylenia kamery do podłoża :(
Jak tego dokonać ?? - jakieś linki, porady, kody bym prosił ;)
Tak wygląda obrót wokół osi y (czyli obracanie się na boki postacią):

    ez = (float)(pz + sin(angle) + cos(angle)*(-3));
    ex = (float)(px + cos(angle) - sin(angle)*(-3));
    cz = (float)(pz + sin(angle) + cos(angle)*(6));
    cx = (float)(px + cos(angle) - sin(angle)*(6));

ex,ez to współrzędne Eye podstawione w gluLookAt, a cz,cx to Center, a px, pz to współrzędne gracza, a -3 to odległość kamery za graczem (jego modelem ;) ), a 6 to to odległość przed graczem. angle to kąt obrotu podstawiany to glRotatef(ry,0,1,0);, tylko, że przekonwertowany do radianów. Domyślam się, że aby widzieć gracza ciągle tak samo (bo w dół i górę ręka obraca się razem z kamerą) to trzeba zmieniać nie tylko CenterY i EyeY, ale także resztę parametrów.