Pole z walidacją

0

Jak wiadomo, C# przewiduje pola i właściwości, a właściwości się wykorzystuje, jeżeli przypisanie lub odczytanie wartości ma wiązać się z dodatkowymi czynnościami.

Mam takie pytanie czysto teoretyczne. Załóżmy, że ma być pole "Name" i przypisana wartość ma mieć długość do 100 znaków. Przy odczycie wartości pola nie ma być żadnych dodatkowych czynności.
Korzystając z właściwości można zrobić tak:

string Name_;
string Name
{
    set
    {
        if (value.length <= 100)
        {
            Name_ = value;
        }
        else
        {
            throw new Exception("Incorrect value");
        }
    }
    get
    {
        return Name_;
    }
}

To, co powyżej spełnia założenia, ale jest potrzebna dodatkowa zmienna. Niby żaden problem, ale przy dużej ilości takich pól kod się nieco komplikuje i trochę bez sensu dwa elementy klasy w celu obsłużenia tak naprawdę jednego bytu. Jednakże właściwość można zdefiniować w ten sposób:

string Nazwa { get; set }

W tym przypadku jest jeden byt, który jest zarówno właściwością, jak i przechowuje wartość w sobie (nie potrzeba dodatkowej zmiennej), ale przy odczycie lub zapisie nie ma dodatkowych czynności.

Pytanie brzmi: W jaki sposób zaimplementować walidację przypisywanej wartości przez setter bez definiowania wprost dodatkowej zmiennej (a że kompilator i tak sobie ją wygeneruje przy kompilacji to już inny temat)?

0

nie robic walidacji w tym obiekcie

stworzyc osobna klase na walidacje i walidowac obiekt tam a nie w seterze

0

Miałem na myśli coś w tym stylu, gdzie jest błąd, że nie chce się kompilować?

string Name
{
    set
    {
        if (value.length <= 100)
        {
            Name = value;
        }
        else
        {
            throw new Exception("Incorrect value");
        }
    }
    get;
}
0
  1. Length powinno być z dużej litery.

get => Name;

0

Nie rozumiem z czym masz problem . Właściwości to są dwie metody . Jedna odczytuje wartość , a druga ją zapisuje w polu.
Zmienne lokalne istnieją tylko w czasie wykonywania metody . Po wyjściu z metody wszystkie zmienne są usuwane ze stosu .
Kompilator C# generuje wiele niepotrzebnych zmiennych jeśli nie włączysz optymalizacji kodu w ustawieniach kompilatora .

Pola prywatne i zmienne lokalne zapisuje się z małej litery . Nazwy właściwości, zdarzeń, metod, konstruktorów, pól publicznych i finalizatorów - z dużej litery

0
Zimny Krawiec napisał(a):

Nie rozumiem z czym masz problem . Właściwości to są dwie metody . Jedna odczytuje wartość , a druga ją zapisuje w polu.

Jak napisałem w pierwszym poście, właściwości można zdefiniować na dwa sposoby, gdzie w pierwszym implementuje się metody get i set, a drugi sposób, to jest zapis string xxx { get; set; }, który sprawia, że wartość właściwości jest zapisywana w samej właściwości (tak to widzi programista, a to, jak kompilator zinterpretuje ten zapis i co sobie wewnętrznie wygeneruje to już inna sprawa, która nie jest przedmiotem tego wątku). Pytanie jest takie: Jak zdefiniować metodę get lub set, żeby wartość właściwości była zapisywana w samej właściwości, a nie w innym miejscu, ale jednocześnie zapisowi lub odczytowi towarzyszyły dodatkowe czynności? Jak nie ma treści metody to tak można, prawda? A jak ma być jakaś treść metody, to jak to zrobić? A to, czy to ma sens to też inny temat, może czegoś nie wiem, to się chętnie dowiem, a czy z tego skorzystam, to się okaże.

0
andrzejlisek napisał(a):
Zimny Krawiec napisał(a):

Nie rozumiem z czym masz problem . Właściwości to są dwie metody . Jedna odczytuje wartość , a druga ją zapisuje w polu.

Jak napisałem w pierwszym poście, właściwości można zdefiniować na dwa sposoby, gdzie w pierwszym implementuje się metody get i set, a drugi sposób, to jest zapis string xxx { get; set; }, który sprawia, że wartość właściwości jest zapisywana w samej właściwości (tak to widzi programista, a to, jak kompilator zinterpretuje ten zapis i co sobie wewnętrznie wygeneruje to już inna sprawa, która nie jest przedmiotem tego wątku). Pytanie jest takie: Jak zdefiniować metodę get lub set, żeby wartość właściwości była zapisywana w samej właściwości, a nie w innym miejscu, ale jednocześnie zapisowi lub odczytowi towarzyszyły dodatkowe czynności? Jak nie ma treści metody to tak można, prawda? A jak ma być jakaś treść metody, to jak to zrobić? A to, czy to ma sens to też inny temat, może czegoś nie wiem, to się chętnie dowiem, a czy z tego skorzystam, to się okaże.

Nie da się tak. Można zrobić metodę i dać set na private.
I get set to nie metody

public class JakasKlasa
{
      public string Name {get; private set;}
      public void SetName(string name)
     {
           //validacja
           Name=name;
     }
}
1

Pytanie jest takie: Jak zdefiniować metodę get lub set, żeby wartość właściwości była zapisywana w samej właściwości, a nie w innym miejscu, ale jednocześnie zapisowi lub odczytowi towarzyszyły dodatkowe czynności?

Na dzien dzisiejszy tak sie nie da. Jesli chcesz miec walidacje to musisz miec pole do ktorego przypiszesz wartosc w setterze, i ktore zwrocisz w getterze. Zgodnie z konwencjami:

  • Publicznych pol sie nie uzywa, zawsze sie uzywa wlasciwosci.
  • Pola zaczynaja sie z malej litery, ewentualnie od podkreslnika (np. _name). To drugie to kwestia preferencji
  • Jesli masz bogaty model (rich domain model) to wlasciwosci powinny miec prywatne settery, tak aby nie mogly byc bezposrednio zmieniane. Zmiana (jak i walidacja) powinna byc dokonywana poprzez metode, jasno okreslajaca zamiar.
0

Dziękuję za odpowiedź, temat uważam za wyczerpany.

0
andrzejlisek napisał(a):

Jak napisałem w pierwszym poście, właściwości można zdefiniować na dwa sposoby, gdzie w pierwszym implementuje się metody get i set, a drugi sposób, to jest zapis string xxx { get; set; }, który sprawia, że wartość właściwości jest zapisywana w samej właściwości (tak to widzi programista, a to, jak kompilator zinterpretuje ten zapis i co sobie wewnętrznie wygeneruje to już inna sprawa, która nie jest przedmiotem tego wątku).

Oczywiście, że jest przedmiotem tego wątku. Bo jeśli programista rozumie jak działają używane przez niego mechanizmy, to nie zadaje potem pytań sugerujących potrzebę wprowadzenia magii.

0

Musisz sobie uświadomić że właściwość to są dwie ukryte metody pod postacią właściwości . A dane zapisuje się tylko w różnego rodzaju zmiennych.
Tak samo jak event to dwie ukryte metody i prywatna zmienna delegatowa ;)

  class Klasa1
    {
        private int pole1;

        public int Wlasciwosc1
        {
            get
            {
                return pole1;
            }
            set
            {
                pole1 = value;
            }
        }

        event Delegat1 zdarzenie;
    }
}

.event ConsoleApp1.Delegat1 zdarzenie
{
.addon instance void ConsoleApp1.Klasa1::add_zdarzenie(class ConsoleApp1.Delegat1)
.removeon instance void ConsoleApp1.Klasa1::remove_zdarzenie(class ConsoleApp1.Delegat1)
}


.property instance int32 Wlasciwosc1()
{
.get instance int32 ConsoleApp1.Klasa1::get_Wlasciwosc1()
.set instance void ConsoleApp1.Klasa1::set_Wlasciwosc1(int32)
}

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1