Aplikacja do komunikacji ze sterownikiem

0

Cześć!

Do tej pory pisałem programy w C na sterowniki przemysłowe.
Dostałem ostatnio nowy program do napisania. Chodzi o program, który będzie się komunikował ze sterownikiem, a dokładniej tylko pobierał dane i wyświetlał informacje.

Sterownik jest już gotowy i wykorzystuje RS485, zgodnie z protokołem MODBUS RTU. Komunikacje ze moim komputerem przez UPort do USB.

Teraz moja kolej... chciałem taki program zrobić w VS C#, dzięki windows forms szybko stworzyć okienko i kilka ramek w , których będą wyświetlane informacje. Pytanie teraz jak ogarnąć transmisję. Chodzi o to, jak pobierać dane, które przez USB do mnie docierają. Czy potrzebne są jakieś sterowniki, dodatkowe biblioteki ?

Proszę o poradę i sugestie.
Z góry dziękuję i pozdrawiam.

0

Sprawa jest prosta producent konwertera dostarcza sterowniki które instalujesz.
Twój konwerter jest widziany przez system jak zwykły port COM, więc musisz napisać obsługę portu szeregowego.
W skrócie tworzysz timer który okresowo odpytuje twój sterownik, w rezultacie otrzymujesz odpowiedz od sterownika i odbierasz ją w odpowiednim event

0
kornik280 napisał(a):

Sprawa jest prosta producent konwertera dostarcza sterowniki które instalujesz.
Twój konwerter jest widziany przez system jak zwykły port COM, więc musisz napisać obsługę portu szeregowego.
W skrócie tworzysz timer który okresowo odpytuje twój sterownik, w rezultacie otrzymujesz odpowiedz od sterownika i odbierasz ją w odpowiednim event

Wszytko już działa, mam podłączony sterownik do USB i gdy odpalę symulator transmisji to widzę przychodzące ramki.

Pytanie jak z poziomu visual studio i mojego programu obsłużyć transmisję. Czy są jakieś specjalne biblioteki, funkcje ?

0

Rozkaz do sterownika wpisujesz w tablice bajtów którą potem okresowo wysyłasz do sterownika, odpowiedź dostajesz w evencie i tam też dostajesz tablice bajtów zawierające informacje z sterownika.
Nie wiem czy są biblioteki do tego, pewnie są ale płatne

0

Zainteresuj się komponentem SerialPort i zdarzeniem DataReceived.
Co dokładniej wysyła sterownik?

0

Albo ten Twój sprzęt na USB jest widoczny przez jakiś wirtualny COM i gadasz z nim jak z każdym COMem (czyli przez klasę SerialPort), albo potrzebujesz jakiegoś drivera wystawiającego API do komunikacji. Tego musisz szukać na stronie producenta układu/sprzętu czy co tam masz.

0
mat3usz napisał(a):

Zainteresuj się komponentem SerialPort i zdarzeniem DataReceived.
Co dokładniej wysyła sterownik?

Dokładnie tylko to potrzeba + timer

0
mat3usz napisał(a):

Zainteresuj się komponentem SerialPort i zdarzeniem DataReceived.
Co dokładniej wysyła sterownik?

Sterownik wysyła rejestry 16-bitowe, które zawierają m.in. adres, prędkość, kierunek zwrotu rozmiar itp.
Sterownik obsługuje funkcję 23 (0x17) - (Read/Write Multiple Registers).

Chodzi mi o to jak wysłać ramkę z zapytaniem a potem przepisać odpowiedz do tabeli...

0

Masz szereg przykładów na internecie jak wysłać/odebrać coś przez port szeregowy.
Wysyłać odbierać będziesz tablice bajtów, rejestry masz 16bitowe więc np. kod 23 to:

tab[0]=0x00;//(starszy bajt)
tab[1]=0x17; //młodszy bajt (23)

I to jest twój rejestr 16 bitowy jakbyś wysyłał np 300 to masz:
tab[0]=0x01; //(starszy bajt)
tab[1]=0x2c; //(młodszy bajt)
gdyż 300=0x12C
Przy odbiorze jest tak samo tylko w drugą strone
Tablica tab jest oczywiście bajtowa.

0

cześć,

Zrobiłem coś takiego i działa połowicznie... Sterownik dostaje ramkę ale nie odpowiada, efekt jest taki jakby ramka nie była adresowana do niego.

Mam taki kod:

// inicjacja portu
        SerialPort port = new SerialPort("COM1", 115200, Parity.None, 8, StopBits.One);

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            // otwarcie portu
            port.Open();
           
           if (port.IsOpen)
           {
               
               // wysyłka
               port.Write(new byte[] { 0x01, 0x17, 0xFF }, 0, 3);
               textBox4.Text = ("wysłano");
               // zakmnięcie portu
               port.Close();
           }
        }
 

port.Write(new byte[] { 0x01, 0x17, 0xFF }, 0, 3);

0

Mam funkcję do obliczania CRC16

 
 private static UInt16 FastCRC16(byte[] Buffer, UInt16 ui_length)
        {

            UInt16[] crc_table = {
                0x0000, 0xC0C1, 0xC181, 0x0140, 0xC301, 0x03C0, 0x0280, 0xC241,
                0xC601, 0x06C0, 0x0780, 0xC741, 0x0500, 0xC5C1, 0xC481, 0x0440,
                0xCC01, 0x0CC0, 0x0D80, 0xCD41, 0x0F00, 0xCFC1, 0xCE81, 0x0E40,
                0x0A00, 0xCAC1, 0xCB81, 0x0B40, 0xC901, 0x09C0, 0x0880, 0xC841,
                0xD801, 0x18C0, 0x1980, 0xD941, 0x1B00, 0xDBC1, 0xDA81, 0x1A40,
                0x1E00, 0xDEC1, 0xDF81, 0x1F40, 0xDD01, 0x1DC0, 0x1C80, 0xDC41,
                0x1400, 0xD4C1, 0xD581, 0x1540, 0xD701, 0x17C0, 0x1680, 0xD641,
                0xD201, 0x12C0, 0x1380, 0xD341, 0x1100, 0xD1C1, 0xD081, 0x1040,
                0xF001, 0x30C0, 0x3180, 0xF141, 0x3300, 0xF3C1, 0xF281, 0x3240,
                0x3600, 0xF6C1, 0xF781, 0x3740, 0xF501, 0x35C0, 0x3480, 0xF441,
                0x3C00, 0xFCC1, 0xFD81, 0x3D40, 0xFF01, 0x3FC0, 0x3E80, 0xFE41,
                0xFA01, 0x3AC0, 0x3B80, 0xFB41, 0x3900, 0xF9C1, 0xF881, 0x3840,
                0x2800, 0xE8C1, 0xE981, 0x2940, 0xEB01, 0x2BC0, 0x2A80, 0xEA41,
                0xEE01, 0x2EC0, 0x2F80, 0xEF41, 0x2D00, 0xEDC1, 0xEC81, 0x2C40,
                0xE401, 0x24C0, 0x2580, 0xE541, 0x2700, 0xE7C1, 0xE681, 0x2640,
                0x2200, 0xE2C1, 0xE381, 0x2340, 0xE101, 0x21C0, 0x2080, 0xE041,
                0xA001, 0x60C0, 0x6180, 0xA141, 0x6300, 0xA3C1, 0xA281, 0x6240,
                0x6600, 0xA6C1, 0xA781, 0x6740, 0xA501, 0x65C0, 0x6480, 0xA441,
                0x6C00, 0xACC1, 0xAD81, 0x6D40, 0xAF01, 0x6FC0, 0x6E80, 0xAE41,
                0xAA01, 0x6AC0, 0x6B80, 0xAB41, 0x6900, 0xA9C1, 0xA881, 0x6840,
                0x7800, 0xB8C1, 0xB981, 0x7940, 0xBB01, 0x7BC0, 0x7A80, 0xBA41,
                0xBE01, 0x7EC0, 0x7F80, 0xBF41, 0x7D00, 0xBDC1, 0xBC81, 0x7C40,
                0xB401, 0x74C0, 0x7580, 0xB541, 0x7700, 0xB7C1, 0xB681, 0x7640,
                0x7200, 0xB2C1, 0xB381, 0x7340, 0xB101, 0x71C0, 0x7080, 0xB041,
                0x5000, 0x90C1, 0x9181, 0x5140, 0x9301, 0x53C0, 0x5280, 0x9241,
                0x9601, 0x56C0, 0x5780, 0x9741, 0x5500, 0x95C1, 0x9481, 0x5440,
                0x9C01, 0x5CC0, 0x5D80, 0x9D41, 0x5F00, 0x9FC1, 0x9E81, 0x5E40,
                0x5A00, 0x9AC1, 0x9B81, 0x5B40, 0x9901, 0x59C0, 0x5880, 0x9841,
                0x8801, 0x48C0, 0x4980, 0x8941, 0x4B00, 0x8BC1, 0x8A81, 0x4A40,
                0x4E00, 0x8EC1, 0x8F81, 0x4F40, 0x8D01, 0x4DC0, 0x4C80, 0x8C41,
                0x4400, 0x84C1, 0x8581, 0x4540, 0x8701, 0x47C0, 0x4680, 0x8641,
                0x8201, 0x42C0, 0x4380, 0x8341, 0x4100, 0x81C1, 0x8081, 0x4040};

            UInt16 Crc = 0xFFFF;
            UInt16 x;
            for (UInt16 i = 0; i < ui_length; i++)
            {
                x = (UInt16)(Crc ^ Buffer[i]);
                Crc = (UInt16)((Crc >> 8) ^ crc_table[x & 0x00FF]);
            }

            return Crc;

            
            
        }

W jaki sposób mam dodać sumę kontrolną do funkcji i wysłać ramkę:

 port.Write
 

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1