Witam!!
Prosiłbym o udzielenie mi paru wskazówek odnośnie mojego projektu. Mam do zrobienie projekt Elektroniczny Dziennik Szkolny w oparciu o HTML/XHTML, PHP i jakaś baza danych(MYSQL, SQL itp.). Na początek wystarczy jedna klasa i 2 konta: nauczycielskie i rodzicielskie.
Na początek wziąłem sie za tworzenie bazy danych. Obrałem jakby 2 ścieżki przy tworzeniu tej bazy: ogólna z informacjami o uczniach, nauczycielach, opiekunach itp, następnie wziąłem sie za opracowywanie całego systemu zarządzająćego. Pod uwagę wziąłem również fakt premiowania uczniów do następnej klasy.
Mam pare pytań:
- zamierzam tą bazę utworzyć w PHPMYADMIN bo w tym pracowałem i coś już wiem, czy to dobry pomysł??, jeżeli tak to jaki silnik bazodanowy najlepiej wybrać??,
- jak rozwiązać opcję logowania, czy w bazie danych utworzyć odpowiednie tabele, chciałbym ażeby po każdym logowaniu wyskakiwał licznik logowań lub jak kto woli liczbę wejść na swoje konto, ale to już chyba w PHP?.
- z czasem myślę utworzyć konto dyrektorskie, gdzie dyrektor będzie mógł wprowadzać rodziców i uczniów, generować im hasła i loginy.Tu mam pytanie jak technicznie rozwiązać ten problem, tzn. jeżeli dyrektor wprowadzi jakiegoś ucznia i opiekuna, to po zapisaniu danych baza danych automatycznie łączyła rodzica z uczniem, tzn. przy zalogowaniu rodzica będą wyświetlane dane dotyczące tego ucznia.
- kolejny wielki problem jaki napotkałem, to jak zrobić system szybkiego wpisywania ocen, otóż zakładając że 1 uczeń ma 15 przedmiotów, a w klasie jest 30 uczniów to powoduje, że użytkownik musi zrobić 450 wpisów do tabeli (nauczyciel skończyłby żywot:)). Zastanawiam się,nad stworzeniem 2 tabel ramowka i ramowka_sklad gdzie będzie umieszczony zdefiniowany rozkład predmiotów, co wy na to??
Chciałbym nadmienić, że w tworzeniu baz danych nie ma dużego doświadczenia, proszę więc o wyrozumiałość. Pod spodem umieszczem szkic mojej bazy danych.
Za każde wskazówki, porady bądź pomoc w utworzeniu takiej bazy serdeczne wielkie dzięki.
BAZA DANYCH
Tabele z informacjami ogólnymi o uczniach, rodzicach/opiekunach, dyrekcji,
Uczen
Id
imie
nazwisko
plec
data_urodzenia i miejsce_urodzenia
nr_legitymacji
pesel
Opiekunowie
Id
imie
nazwisko
status prawny
e_mail
telefon_kontaktowy
Nauczyciele
Id
imie
nazwisko
plec
tytul_naukowy
data_urodzenia
miejsce_urodzenia
telefon_kontaktowy
e_mail
pesel
Dyrekcja(
Id
imie
nazwisko
plec
tytul_naukowy
funkcja
data_urodzenia
miejsce_urodzenia
telefon_kontaktowy
e_mail
pesel
Wychowawcy
Id
Id_nauczyciela
klasa
SYSTEM ZARZĄDZANIA
-
Tabela [historia], (id PK, lp PK, rok_immatr, rok_szkolny, semestr_w_roku, semestr_kolejny, rok_nauki) gdzie chcę prowadzić historie danego ucznia (kazdy wpis odpowiada kolejnemu semestrowi nauki). Raz na pol roku (tak jak ida semestry) dokonujemy potem promocji ucznia na nastepny semestr. To pomoze np. sprawdzac czy uczen w danym semestrze ma wszystko zaliczone. Myślę tutaj takze dodac rok immatrykulacyjny ktory pozwoli zidentyfikowac proces dydaktyczny w danym cyklu nauki (rozroznianie powtarzajacych rok).
Tutaj mozna tez wprowadzic statusy na jakich jest uczen (OK, Trwa rozliczanie, Powtarzanie, itp.) -
Tabela [przedmiot] gdzie przechowujemy informacje o tym jakie przedmioty na danym semestrze ma dany uczen. W tym miejscu zapisujemy rowniez koncowa ocene z danego przedmiotu.
-
Tabela [przedmiot_czastkowe] w ktorej to przechowujemy eventy przeprowadzane w ciagu roku (testy, sprawdziany, kartowki, odpytania, itp.). Pamietane dla ucznia, przedmiotu
-
Tabela [historia_zachowanie] powiazana scisle z [historia] gdzie wpisujemy informacje o okresowej ocenie postepow studenta
-
Tabela [przedmiot_zachowanie] w ktorej prowadzacy przedmiot moze wystawic opinie, spostrzerzenia, uwagi, itp.
Następnie wziałem się za klasy:
Wiedząc, że klasy w szkole to nic innego jak grupa uczniow stworzona dla potrzeb przeprowadzania zajec.
Myślę wiec stworzyc tabele [grupy] oraz [grupy_sklad] w ktorej beda trzymane sklady grup. Teraz klasa specjalna (np mat-fiz) to nic innego jak specjalna grupa tak wiec chcę dodac to tego tabele [grupa_cechy] w ktorej beda przechowywane informacje o tym jaka to jest klasa (cechy do grup). Jezeli chodzi o grupy to wydaję mi się, że powinny być z kluczem (rok_immatr) poniewaz grupa funkcjonuje tak dlugo jak uczniowie sie ucza (np gminazjum 3 lata) ale pamietac trzeba ze klasa 1A wystepuje co roku czyli po 2 latach mamy klasy 1A(2008) oraz 1A(2009) gdzie data jest rokiem kiedy uczniowie przyszli do szkoly.
Kazda klasa ma wychowawce (opiekun) co nasowa zrobienie slownika [wykladowcy] i przypisywania go bezposrednio do grupy, posrednio do ucznia.