Symulacja zderzenia niesprężystego dwóch brył

0

Zderzają sie dwie bryły bliżej nie określonego kształtu. Dane są: wektor prędkości brył, wektor prętkości kątowej ruchu obrotowego brył, masy, środki mas oraz punkt, w którym następuje zetknięcie tych brył. Podczas zetknięcia jedna bryła "przykleja" się na sztywno za ten punkt do drugiej tworząc nową, jedną bryłę. Jak teraz znaleźć wektor prędkości oraz prętkości kątowej ruchu obrotowego powstałej bryły ?

0

Znając rozmieszczenie mas w ciałach, metodą elementów skończonych (FEM), myślę, że możesz policzyć siłę wypadkową zderzenia. Nie wiem czy to jest najlepszy pomysł, ale ten przyszedł mi do głowy.

0

jeslikierunek ich ruchu pokrywa sie z kierunkami wektorow predkosci tych cial to normalnie sumujesz wektory, jesli nie leza na tej samej linii robisz tak:
http://4programmers.net/Forum/viewtopic.php?id=70184
tylko, ze leca razem a nie odzielnie
(laczenie srodkow masowych, wyznaczanie wektorow x i y, ktory wiekszy to w dana strone w kierunku zgodnym z w/w w linku dodawaniem wektorow)

0

Co do FEM to troche za skomplikowane jak dla mnie :) Uprościłem model w taki sposób, że bryła składa sie ze skończonej liczby jednakowych mas punktowych połączonych na sztywno w jakąś strukture (bryłe). Bryła porusza sie ze stałą prędkością po lini prostej i ze stałą prędkością kątową wokół środka masy. W chwili zbliżenia sie dwóch mas punktowych różnych brył na wymaganą odległość (zderzenie brył) powstaje nowe sztywne połączenie pomiędzy nimi tworząc nową bryłe. Prędkości poszczególnych punktów podczas zderzenia można banalnie policzyć, ale co dalej ? Czy będzie dobrze jeśli:

  1. Znajde środek masy nowej bryły.
  2. Dla każdekgo punktu masy rozłoże wektor prędkości na dwie składowe:
  • składową prostopadłą do promienia poprowdzonego od środka masy do punkty,
  • składową równoległą do promienia
  1. Prędkość liniowa powstałej bryły to suma wektorów prędkości równoległych poszczególnych punktów.
  2. Prędkość kątowa to suma(Vn*Rn)/suma(Rn), gdzie:
    n - jest indeksem poszczególnego punktu
    Rn - jest promieniem poprowadzonym od środka masy do punktu n
    Vn - jest (+/-) długością wektora prędkości prostopadłej do Rn punktu n

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1