Algorytm sprawdzania stanu akumulatora w oparciu o napięcie

Odpowiedz Nowy wątek
2019-02-28 06:57
0

Mam do napisania algorytm, który sprawdzi stan akumulatora, tzn. czy jest ok czy dzieje się z nim coś złego. Napięcie akumulatora jest różne w zależności od tego, czy silnik jest włączony czy też nie. Załóżmy, że prawidłowe napięcie przy włączonym silniku to >= 13.2V, a na wyłączonym >= 12.4V. Mogą również wystąpić pewne skoki napięcia które należy uwzględnić.

Przy włączonym silniku stan napięcia pobierany jest co 5 min, a przy wyłączonym - co 1h tak więc na wejściu mam tablice mogącą zawierać N elementów. Czy myślicie że wystarczy po prostu wyliczać średnią z N ostatnich odczytów, zarówno przy włączonym jak wyłączonym silniku?

Celem takiego algorytmu jest wychwycenie tego, że np. alternator w aucie przestał działać i akumulator zaraz padnie.

Pozostało 580 znaków

2019-02-28 07:43
1

Pamiętając laby z metrologii powinieneś odrzucić blefy grube a w decyzji o stanie aku uwzględnić bład statystyczny i błąd pomiaru etc. Poczytaj o rachunku błędów. Tez bym osobno liczył napięcie podczas pracy i w spoczynku.

Pozostało 580 znaków

2019-02-28 07:58
cs
0

Może zapoznaj się z metodami pomiaru stopnia naładowania akumulatora. Stopień naładowania akumulatora zależy od jego rezystancji wewnętrznej, którą można wyznaczyć na podstawie napięcia obciążenia(włączony silnik) i napięcia jałowego(wyłączony silnik). Dodatkowo powinieneś inaczej traktować napięcie w trakcie rozruchu, które bardzo spada. Dodatkowy element to alternator, który podczas ładowania zwiększa napięcie na zaciskach akumulatora.

Pozostało 580 znaków

2019-02-28 08:36
1

O ile kojarzę, to stan akumulatora sprawdza się mierząc spadek napięcia po podłączeniu obciążenia. Ciężko będzie wymyślić coś bazując wyłącznie na napięciu. No i jeśli akumulator nie jest odizolowany od reszty elementów ciężko stwierdzić w czym problem (akumulator, alternator, zwarcie w układzie).

Pozostało 580 znaków

2019-02-28 13:00
1

Od tego czy alternator działa czy nie jest po prostu kontrolka na desce. Wyrywkowe badanie napięcia bez parametru obrotów chyba zafałszuje wynik jak powiedzmy w zimę staniesz w korku, z radiem, szybą podgrzewaną itp. Zużycie akumulatora możesz mierzyć badając napięcie podczas rozruchu, ale musiałbyś podpiąć się pod bendiks rozrusznika. Powiedzmy jest nowy akumulator spadek napięcia przy rozruchu jest np. do 11,5V. Można sobie ten parametr zapisać jako wzorcowy. Jak podczas rozruchu napięcie spadnie poniżej powiedzmy 9V to sprawa jasna, akumulator jest zużyty.

wygląda na to, że prawie w tej samej chwili napisaliśmy prawie to samo . Aż łapkę Ci dałem ze wzruszenia :D - cerrato 2019-02-28 13:08
tylko taka uwaga odnośnie fragmentu "podczas rozruchu napięcie spadnie poniżej powiedzmy 9V to sprawa jasna, akumulator jest zużyty" - trzeba też wziąć pod uwagę, że może nie tyle być zużyty, co np. niedoładowany. Aczkolwiek będzie to i tak sygnał, że możliwe są kłopoty.` - cerrato 2019-02-28 13:10
Tu już badanie co powiedzmy 30 minut napięcia na wyłączonym silniku. - jurek1980 2019-02-28 13:13
Tak, a potem zestawienie tego, o ile spadł podczas odpalania z tym, co było w stanie spoczynku. Plus można też (tylko nie wiem, czy to nie jest przekombinowane) kontrolować, kiedy i przez jaki czas był ładowany. Nie chodzi mi o łądowanie zewnętrznym prostownikiem, ale po prostu, podczas jazdy. - cerrato 2019-02-28 13:15
To nie jest przekombinowane, ale potrzebny byłby kolejny sygnał - stacyjka. A tu niech wypowie się Adam czy może tak ingerować w elektrykę. - jurek1980 2019-02-28 13:29
Albo w ogóle zrobić to na bogato i przez OBD wpiąć się do ECU :D - cerrato 2019-02-28 14:06

Pozostało 580 znaków

2019-02-28 13:07
2

Tak w ogóle to (jeśli jestem w błędzie to proszę o sprostowanie) podczas włączonego silnika wartość odczytana na zaciskach akumulatora nie będzie wartością pobraną z akku, ale raczej wysokością napięcia generowanego przez alternator/napięcia ładowania. Więc zakładając, że akumulator to nie jest całkowity trup ze zwartymi celami, raczej ta wartość nie będzie miała większej wartości użytkowej.

Poza tym taka myśl mnie naszła - jak koledzy pisali, akumulator ocenia się nie tyle napięciem, co raczej jego zachowaniem pod obciążeniem. Bo nawet słaby akku może trzymać ładnie napięcie, ale jednocześnie może się zupełnie rozładować po kręceniu rozrusznikiem przez 10 sekund. Do czego zmierzam - może zamiast mierzyć co godzinę, zrób bardzo szczegółowy pomiar w chwili odpalania. Wtedy po pierwsze alternator nie ładuje, więc nie masz zafałszowania odczytu przez prąd ładowania, a po drugie widzisz, jak się zachowa akumulator przy mocnym poborze. No bo nie ukrywajmy - rozkręcenie silnika to mega wyzwanie dla bateryjki. Nie wiem, jak się powinien zachowywać w takiej sytuacji zdrowy akumulator, ale można to albo ustalić w drodze eksperymentów, albo poszukać stosownych prac/artykułów. W każdym razie, moim zdaniem obserwując ale bardzo szczegółowo zachowanie w chwili odpalania, będziesz w stanie powiedzieć znacznie więcej o zdrowiu bateryjki, niż mierząc sobie co godzinę wartość napięcia.


That game of life is hard to play
I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay
So this is all I have to say
edytowany 1x, ostatnio: cerrato, 2019-02-28 13:13
W każdym ogniwie w miarę rozładowania napięcie zaczyna spadać. Tak więc zdrowy akumulator będzie miał poprawne napięcie a ten rozładowany trochę niższe. - Akihito 2019-03-01 13:05
owszem, ale jeśli akku nie jest totalnym padłem, to przez kilkanaście godzin/parę dni raczej spadek "sam z siebie" będzie pomijalnie niski. Poza tym pamiętaj, że nowe samochodu są naszpikowane elektroniką, która cały czas pożera prąd - różne kompy, GPS, alarmy itp., więc to też na pewno będzie miało wpływ na spadek napięcia gdy auto będzie stało nieużywane. - cerrato 2019-03-01 13:43

Pozostało 580 znaków

2019-03-01 13:51
0

Generalnie nie ma co gdybac zadanie bardziej do elektronika jakiegos ty sobie skrypt pozniej sam napiszesz ;) zajmij sie podejsciem od strony elektronicznej jak sie to powinno mierzyc i jak z tego skorzystac. Na forum jako programisci mozemy wszyscy gdybac tylko.

Co za skandaliczny brak ambicji, pragnienia zgłębienia tematu oraz dociekliwości :P - cerrato 2019-03-01 13:55

Pozostało 580 znaków

2019-05-04 01:01
0

Odświeżam temat po 2 miesiącach - jak aktualnie sprawa wygląda? Czy coś poszło do przodu, temat upadł, a może czeka na "lepsze czasy"?


That game of life is hard to play
I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay
So this is all I have to say
póki co czeka na lepsze czasy :) - Adam Boduch 2019-05-04 09:03

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0