Witam, po udanym projekcie z własnym rendererem 3D bawiłem się PhotoShopem i zaintrygowały mnie krzywe beziera - czy wie ktoś jak kodowane są beziery w PSie? Normalnie są to 4 punkty i krzywa, a photoshop robi takie śmieszne styczne - do czego to służy? Jeśli sam chciałbym takie narzędzie zrobić, powiedzmy w c# jak to kodować (czy te styczne mają sens jeśli chodzi o kształt krzywej?) - jak bardzo różni się to od uproszczonego modelu kreowania bezierw - czyli postawienia 4rech punktów i polecenia "generuj" - to strasznie lamerskie i niewygodne, a to z PS-a wygląda fajnie i funkcjonuje dobrze... Pomożecie?
Sorki za śmiecenie, ale znalazłem coś co pomoże w zrozumieniu mojego przekazu:
http://www.27bobs.com/components/PenPad_online.html
O coś takiego. W outpucie tego programu widzę, że program rysuje normalnie beziery na podstawie 4rech punktów, ale wyznaczenie tych 4rech pktów przez te śmieszne styczne to dla mnie zagadka...
Służą one do ustawienia punktów kontrolnych, nie ma w tym wielkiej magii.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Algorytm_de_Casteljau to ci podpowie czym są te punkty kontrolne.
Uh, to widzę że nawet nie przyswoiłeś krztyny wiedzy na temat krzywych Bezier. Niedobrze.
Otóż są to dwuwymiarowe krzywe Bezier trzeciego stopnia. Te 4 punkty jednoznacznie określają kształt krzywej. Tu masz podane jak się to przelicza:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzywa_B%C3%A9ziera#Wielomianowe_krzywe_B.C3.A9ziera_trzeciego_stopnia
Ale generalnie proponuje się lepiej zapoznać z tematem samych krzywych Bezier bo pytasz o kompletną podstawę na ich temat. To jest właściwie istota tych krzywych.
Angielska wikipedia lepiej ilustruje (na animacjach) jak powstaje krzywa beziera.
<url>http://en.wikipedia.org/wiki/Bézier_curve</url>
Nie potrzeba do tego żadnej wyższej matematyki. Kiedyś się bawiłem w rysowanie krzywych na wykresie w excelu.
a photoshop robi takie śmieszne styczne - do czego to służy?
Do wygodnego rysowania. Jak zauważyłeś – wystarczą cztery punkty. Ale gdybyś miał edytować bez tych „stycznych”, nie widziałbyś pod jakim kątem ustawione są same końce krzywej.