Symulacja chłodzenia wodnego w kompie.

0

Witam
Mam takie pytanie, gdyż chcę napisać program [projekt], który by przedstawiał symulację chłodzenia wodnego w komputerze (parametrem byłoby np. obciążenia procka,grafy i w zależości od tego odpowiednio grzałaby się ciecz i krążyła rurkami :] ) myślałem nad 3ds max ale tam przypominam sobie, że można tylko renderować pojedyńczy obraz lub filmik, umiem też tako :] c++ (ale w tym to chyba nie bardzo to wyjdzie) i czy zna może ktoś jakiś fajny język/programik, w którym można coś podobnego zdziałać? Z góry dzięki.

0

Jeśli dobrze zrozumiałem

Ja bym sobie najpierw wyrenderował animację tego chłodzenia (pecet, rurki i krążąca w nich ciecz, wiatraczek pompy czy coś jeszcze) do postaci np 200 klatek jpg (tak żeby można było to odtwarzać w pętli).

Potem zrobić program do prezentacji tego (C++ API?), który by badał parametry kompa i z <ort>odpowiedniom </ort>szybkoscią odtwarzał (wyświetlał) kolejne klatki tej animacji.

0

Ciekawe spoko dzięki ale np. w Twoim pomysle dałoby się ustawiać parametry bo ja to tak widzę, że program zrobiony w c++ by po prostu nadążał i wyświetlał co w danej chwili się robi, tak?
Może jeszcze ktoś się podzieli?

0

To ma byc tylko symulacja obrazkowa ? generalnie wystraczy C++ + OpenGL czy jakikolwiek zestaw jezyk + biblioteka 3d (zakladajac, ze takiej sie nie oplaca pisac samemu).

Jesli ma to byc uzupelnione o realne dane to widze dwa rozwiazania

  1. Plyta i zetsaw co to to ma czujniki w budowane
  2. Liczymy ... fizyka (przeplyw ciepla -> rownanie dyfuzji)+matematyka
0

spoko dzięki

0

Samo rozchodzenie się ciepła jest dość łatwe. Można wykorzystać prawo Ficka (dyfuzji) mówiące, że druga pochodna przepływu jest zerowa. Numerycznie liczy się to bardzo prosto, wyciąga się po prostu średnią ważoną z cząstek przylegających (2 rzędy cząstek w każdą stronę).

Kiedyś napisałem program symulujący prawo Fick'a na prostokątnej płytce 2D: http://adf88.freehostia.com/dl

Najgorzej będzie z przepływem cieczy. Jeśli by przyjąć, że każda rurka ma wszędzie taką samą średnicę, nie tworzą się wiry, nie działa grawitacja i bezwładność na zakrętach to by było prosto, ale jest to model daleki od rzeczywistości. Trzeba będzie kombinować - każdy wir to spowolnienie przepływu i zwiększenie stopnia dyfuzji. Wiry tworzą się w zwężeniach i zakrętach.

Natomiast co do wizualizacji - ja bym zrobił głównie przekroje. Wystarczy namalować siatkę cząstek w odpowiedniej skali. I tu nie koniecznie potrzeba OpenGL, wystarczy jakiś filtr bi-kubiczny.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1