Qrcode jako standard w sklepie detalicznym

0

Zastanawiam się czy przeszedł by wątek z qrcode jako standard w sklepie detalicznym w procesie identyfikacji towarów.

Chodzi o to że produkty nie zawsze mają kody kreskowe i musimy posługiwać się kodami id z bazy danych, myślałem o tym aby naklejać naklejki z qrcode zaszytym kodem id do skanowania na każdy produkt

0

Ale w czym jest problem? :P

0

lol, ogólnie zastanawiam się dlaczego markety nie wykorzystują qrcode do identyfikacji towarów tylko korzystają z ean

1

Bo do tego, co jest potrzebne, EAN jest wystarczający. Poza tym ten standard przyjął się wieeeele lat temu, wszyscy producenci go wspierają, każdy produkt ma paseczki z boku, wszystkie kasy mają skanery tego typu kodów, oprogramowanie umie z nimi współpracować itp.

Moim zdaniem, potencjalny zysk z przejścia wszystkich na QR będzie znacznie niższy, niż komplikacje z tego wynikające.

produkty nie zawsze mają kody kreskowe

OK, ale jednak większość posiada paseczki. I teraz masz do wyboru - albo wszystkie obkleić kodami QR, albo tylko tej części, która nie ma swojego kodu, dokleić kod EAN. Co jest łatwiejsze?

2

Ja tylko dodam, że QR kod jest specjalną odmianą kodu 2D i służy głównie do przekierowywania w jakieś miejsce. Do zapisu danych stosuje się standardowe kody 2D i tylko w tedy kiedy w normalnym 1D braknie miejsca na dane. Z reguły 2D kody wymagają lepszych jakości wydruku, co nie jest łatwe w przypadku drukarek przemysłowych, które nawet z 1D maja problemy.

0

@cerrato, ja wiem o czym piszę bo widzisz produkty które mają kody kreskowe producenta są znacznie droższe, a wiele produktów które są dobrej jakości nie ma kodów kreskowych ponieważ producent nie ogarnia jeszcze tej technologii gs1.
Wtedy market sięga po produkty które posiadają już takie kody ale są one znacznie droższe a kto za to płaci ?

@tomek Pycia, o taką podpowiedź mi chodziło dzięki za info

2
Pitasato napisał(a):

@cerrato, ja wiem o czym piszę bo widzisz produkty które mają kody kreskowe producenta są znacznie droższe, a wiele produktów które są dobrej jakości nie ma kodów kreskowych ponieważ producent nie ogarnia jeszcze tej technologii gs1.
Wtedy market sięga po produkty które posiadają już takie kody ale są one znacznie droższe a kto za to płaci ?

Jak ktoś nie ma kodów, to żaden szanujący się dystrybutor nie zainteresuje sie takim towerem, co jest jednoznaczne ze śmiercią przedsięwzięcie. Koszt drukarki to jakieś 350 PLN. Można użyć zwykłego Worda, żeby zrobić taki kod. Jak znasz takie firmy, to mogę im to wdrożyć za miskę ryżu.

0

wydaje mi się ze problem jest bardziej złożony bo po ean trzeba udać się do gs1 a po qrcode nie trzeba - i o to mi głównie chodzi

0

Można użyć zwykłego Worda, żeby zrobić taki kod. Jak znasz takie firmy, to mogę im to wdrożyć za miskę ryżu.

Jakoś bardzo w kodach EAN nie siedzę, więc jeśli teraz napiszę głupoty to proszę o sprostowanie, ale z tego co kojarzę, to nie możesz tak sobie po prostu wydrukować i nakleić kodu.

https://pl.wikipedia.org/wiki/EAN - są one koordynowane przez odpowiednie organy: kod wytwórcy to unikatowy kod przydzielony każdemu producentowi przez odpowiednią instytucję zarządzającą, producent otrzymuje określoną pulę kodów do wykorzystania - produkty produkowane przez danego wytwórcę będą używały tego samego kodu wytwórcy oraz różnych kodów produktu aż do wyczerpania przydzielonej puli numerów produktów. Nie wiem, z jakimi opłatami się to wiąże, ale raczej z tego co rozumiem, to nie możesz wprowadzić na rynek towaru z jakimś kodem, który Tobie się objawił podczas porannej sesji w toalecie, musisz mieć to zgłoszone, a numeracja musi być skoordynowana z pozostałymi producentami.

po ean trzeba udać się do gs1 a po qrcode nie trzeba

Z tego co kojarzę to niekoniecznie. Jest kilka rodzajów kodów paskowych, ponadto mają one różne długości. Chyba tylko niektóre wymagają zgłoszenia/rejestracji, część można sobie wykorzystywać samodzielnie. Tylko wtedy nie ma znaczenia, czy dasz QR czy EAN, tak samo będzie to jedynie lokalne rozwiązanie, wykorzystywane jedynie w Twoim sklepie i nigdzie indziej. A - jak pisałem kilka postów wyżej - kody paskowe są aktualnie obsługiwane przez wszystkie skanery i oprogramowanie, więc lepiej sobie wydrukować paski, niż kody 2D.

1

Jedno nie ma związku z drugim. EAN jest standardem kodowania w 1D i możesz sobie tam nadrukować, co sie podoba. Co do samej poprawnej wartości kodu EAN - tak nadaje go organizacja i jest przypisany do produktu. Weź soebie np taki generator kodów: http://www.barcodegenerator.online/. Możesz wpisać, co sie podoba i zakodować w EAN ileś tam. Tak że te wasze kody zmożecie wydrukować w postaci zwykłych kodów 1D i to tylko od was zależy co z tym zrobicie dalej.

0

@tomek Pycia, mamy produkty które są już na sklepie i nie posiadają kodu kreskowego a producent nie przewiduje wprowadzenia kodu kreskowego. Myślałem to rozwiązać aby nadrukować kody qrcode i zapomnieć o tym.. ale zacząłem się zastanawiać czy nie pójść o krok do przodu i olać wszystkie kody producentów i przestać się zastanawiać czy któryś ma kod kreskowy czy go nie ma, i drukować na wszystko qrcode w drodze "z półki-do kasy"

3
  1. do użytku wewnętrznego możesz sobie drukować co Ci się żywnie podoba - możesz wymyślić nawet swój własny format kodu i nim się posługiwać. Jeśli nie potrzebujesz zapisywać bardzo dużo danych w kodzie (różnie dla różnych kodów, ale nie więcej niż 100 znaków) oraz jeśli wystarczą Ci same cyfry to masz Ean8 / Ean13 (te mają stałą długość) oraz 2 of 5 (zmienna długość). Jeśli potrzebujesz cyfry i litery to masz Ci Code39 / Code93 / Code 128 (zmienna długość kodu). Możesz spokojnie sobie tam zapisać kod produktu, partię, datę przydatności, wagę, cenę. Wystarczy ustalić jeden format co gdzie jest i tyle. Drukować można na zwykłej drukarce atramentowej / laserowej albo na specjalnej etykieciarce (koszt najtańszych to coś koło 1000zł brutto - mówię o takich "bardziej" firmowych). Etykieciarki mają tę zaletę, że mają wbudowany generator kodów 1D a te droższe również 2D. Przy wydruku na zwykłej drukarce musisz mieć program (kupić / napisać), który będzie potrafił wydrukować taki kod.
  2. do użytku zewnętrznego nikt Ci nie przyjmie do siebie kodów, które sobie sam wymyślisz. Powód jest prozaiczny - w jaki sposób zagwarantujesz, że np. kodu EAN13 który sam nadasz swojemu produktowi nieoficjalnie nie dostanie ktoś inny, kto produkuje całkiem inny asortyment? Wyobraź sobie, że np. taki real / auchan / praktiker czy co tam jeszcze ma asortyment od powiedzmy 500 producentów i każdy z nich nadaje sobie swoje kody, jak mu się podoba. W wyniku tego masz np. 7 różnych produktów od 7 różnych dostawców z takim samym kodem. Co powinien zrobić system po sczytaniu takiego kodu (zawieszenie się nie jest opcją)?

Sam "temat" kodów kreskowych wcale nie jest trudny - trzeba podjąć decyzję, że wprowadzamy, zadeklarować, że kody są do użytku wewnętrznego, ustalić co chcemy tam mieć, zakupić sprzęt (drukarka, nośnik - zwykłe kartki, etykiety samoprzylepne, skaner), skonfigurować soft na którym pracujemy do korzystania z kodów kreskowych i zacząć drukować i skanować. Często jakie kody, jakie informację oraz na czym to będzie drukowane narzuca sam system CRM, który już jest w firmie.

I nie ma się co bać - mogę Ci zagwarantować, że w większości firm produkcyjnych, po halach śmigają etykiety z kodami, które koło certyfikatów i standardów nawet nie stały ale to nie ma znaczenia bo one nie wychodzą poza zakład.

2

A ja odradzam dublobwanie kodów EAN na własny użytek. Może zdarzyć się, że nadamy swój własny kod dla produktu który się powtórzy. I wtedy osoba w kasie mając 2 kody na opakowaniu zamiast sztabki złota naliczy kajzerkę. Nie bez powodu jest organizacja nadająca te kody unikalnie.
I żeby nie było. Można.
Chyba lepiej jednak jak już chcemy mieć swoje kody, używać np. Barcode 128 i na wzór EAN zrobić sobie jakiś swój prefiks czy nawet rodzaj sumy kontrolnej.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1