Reklamy na mikroblogu.

23

Lubię zaglądać na mikroblog ponieważ można poczytać o wydarzeniach z życia userów, operacje oczu, gry furiosa, nad jakimi projektami pracują, jakieś ciekawe zdarzenia, zmagania z programami, serwerami, czy po prostu się razem pośmiać itp. lecz ostatnio zauważam coraz większy natłok (pseudo)komercyjnych wpisów, które zajmują z 3/4 contentu, matt-gry, jostjoin.it, devdnv, bulldogjobs, xamarin, oferty pracy, szkolenia, robi się powoli burdel bez kontroli.
Zastanawiam się czy (jeśli te firmy nie sponsorują serwera forum co rozumiem jak najbardziej) nie można by tym działalnościom komercyjnym wydzielić jakiegoś bloku (który można wyłączyć w opcjach) i niech tam się wywnętrzają, a mikro zostawić dla prywatnych jako piaskownica i pogaduszki programistycznych zboczuchów.
(i wesołych świąt dla wszystkich przy okazji)
echo 'pozdro';

1

@czysteskarpety: na administratora! Mój głos masz jak w (nie greckim) banku.

0

Nie są to wpisy sponsorowane (gdyby były to byłyby oznaczone :)).

Fakt, że w/w serwisy robią sobie darmową reklamę. Powinniśmy zając jakieś stanowisko w tej sprawie gdyż póki co nie jest to w żaden sposób regulowane i sami nie wiemy dokładnie co powinniśmy zrobić w tej sprawie :)

Innymi słowy, czy pozwalamy na spam (w miarę możliwości) na mikro czy też nie ..

0

Raczej bym tych wpisów spamem nie nazywał, bo nie są to często pojawiające się wpisy o takiej samej treści – każdy wpis jest o czymś innym. Mimo wszystko faktycznie przydałoby się zrobić coś, aby rozdzielić wpisy użytkowników od wpisów innych serwisów.

Póki co kategoria Mikroblogi ma dwie zakładki: Wszystkie wpisy i Moje. IMO dobrym rozwiązaniem byłoby dodanie kolejnych dwóch zakładek dla wpisów linkujących inne serwisy oraz tych użytkowników. Czyli łącznie byłyby cztery zakładki: Wszystkie (zawierające wszystko co popadnie), Użytkowników (tylko zwykłych użytkowników), Sponsorowane (lub po prostu innych serwisów) oraz Moje. Do bazy można dorzucić pole przechowujące aktywną zakładkę, tak jak ma to miejsce w przypadku forum.

Problem w tym, że system nie ma póki co mechanizmu do automatycznego rozpoznawania ani użytkowników, którzy umieszczają wpisy na blogu linkując swój serwis, ani też do rozpoznawania samych wpisów. Jedyne co mi przychodzi do głowy to ustawianie każdemu takiemu użytkownikowi specjalnej grupy (bo grupy są obsługiwane) i na tej podstawie filtrować wpisy dla tych hipotetycznych nowych zakładek.

Natomiast jeśli chodzi o samo ”sponsorowanie” (czy ma to się wiązać z jakimiś płatnościami czy nie) to się nie wtrącam, bo kwestie finansowe to nie moja sprawa. Ten temat @Adam Boduch musiałbyś sam rozgryść.

1
Adam Boduch napisał(a):

Fakt, że w/w serwisy robią sobie darmową reklamę. Powinniśmy zając jakieś stanowisko w tej sprawie gdyż póki co nie jest to w żaden sposób regulowane i sami nie wiemy dokładnie co powinniśmy zrobić w tej sprawie :)

Jak to co, kosić hajs w blokach reklamowych, a resztę blokować :)

0

Może rozwiązanie pośrednie:

  1. Jeżeli użytkownik jest aktywny normalnie na forum (>100 postów, >500 postów?), w sensie udziela się w wątkach merytorycznych (a nie w duperelach), jego aktywność jest rozłożona w miarę równomiernie między forum a mikroblog (a nie że najpierw odpisał na 100 problemów typu czy programować i co z są zrobić, a potem siedzi tylko na mikroblogu i reklamuje) to na jego "reklamy", ale takie w miarę dyskretne i z umiarem, przymknąłbym oko. Na jego sygnaturkę też.

  2. Jeżeli użytkownik aktywny jest głównie na mikroblogu i głównie reklamuje, to bym te posty wywalał, no chyba, że chce płacić <bardzo dużo> za wpis. Dlaczego tego lepiej nie monetyzować (zakładam, że @Adam Boduch głodem nie przymiera)? Bo pełno w sieci jest już reklam i blogów "partnerskich", wyskakuje to z co drugiego śmiecioserwisu, do urzygania jest tego. Trzeba tracić czas mózgownicy na ocenianie, czy nie czytamy przypadkiem materiału sponsorowanego w formule tzw. reklamy natywnej, zanim znajdziemy coś wartego uwagi. Jeszcze tutaj trzeba to czytać? Wolałbym, aby jakiś poziom to trzymało...

8

Bo pełno w sieci jest już reklam i blogów "partnerskich", wyskakuje to z co drugiego śmiecioserwisu, do urzygania jest tego.

Te wszystkie śmieszne noflufy, buldogi, timkłesty i inne tego typu spamerskie treści o wartości merytorycznej mniejszej niż gazetka reklamowa z Biedronki powinny być zbanowane.
Ile to fajnych wpisów umyka od użytkowników jak w jednym momencie wszyscy rzucą na mikro. I te idiotyczne clickbaitowe tytuły. W mojej skromnej ;-) opinii można by pomyśleć nad przeprojektowaniem części z wpisami z mikro bo na ten moment wpada tam tylko 5 wpisów, a często coś co jest równie ciekawe, a objętościowo mniejsze nie wpada na główną. Można wyłapać na mikro ale nie każdy tam zagląda :P

Bardzo cenię wpisy ludzi @furious programmingo @Michał Kuliński @Aryman1983 @lion137, @no_solution_found, @vpiotr, @grski, @LukeJL, @TurkucPodjadek i kilku innych, których również czytuję ale zachowam w tajemnicy ;-) - za fajne, merytoryczne wpisy i naprawdę ciekawe, mocne linki.

0

W sumie to ciężka sprawa, bo taki @micfil94 oprócz ewidentnego reklamowania justjoin wrzuca także nieraz ciekawe rzeczy wide wywiad z Afishem, który był mega. Nie banujmy tylko wydzielmy miejsce na takie reklamy innych portali, bo co jak co dzielą się tam jakąś wiedzą(pomijam jakość tej wiedzy)

1

Ja ufam głosowaniom które ludzie dokonują i korzystam głównie z tego co polecili inni (na głównej stronie).
Dlatego nie bardzo widzę jakieś odgórne regulacje w tym względzie.
Niektóre wpisy nawet jeśli reklamowe, to są ciekawe, np. ten o gamedev - na codzień się tym nie zajmuję ale przy kawce w weekend można poczytać czy tym bardziej posłuchać. Albo o jakimś Erlangu (kto go zna?) czy innym FP.

To co bym zmienił to wielkość wpisów - można by zrobić tak jak w niektórych portalach 3 pola:

  • tytuł (ograniczenie tak jak teraz)
  • wprowadzenie (do 133 znaków)
  • treść (bez ograniczeń)

I wyświetlać tylko pierwsze dwa pola na głównej stronie.
Można jeszcze dodać listę w odrębnej sekcji "najświeższe na mikroblogu" - tylko n najnowszych tytułów.

4

Ofert pracy ani szkoleń na pewno tam nie powinno być, raportujcie, to będziemy usuwać.
Ale co złego w prasówce albo linkach do swoich blogów, to trochę nie rozumiem? Jak w całym serwisie pojawiają się różne treści, nie wszystkie trzeba czytać.

4

Sęk w tym, że wpisów na mikro nie można raportować bezpośrednio.
Firmy zrobiły z mikro sobie takiego facebookowego wall'a i wrzucają kopiuj-wklej wpisy nawet po jednym dziennie, nieważna treść byle był wpis, kompletnie nie zainteresowane rozwojem forum.
np. Bulldogjob nawet nie czyta forum, bo wrzucił następną reklamę strony i słuchawek, jaki to ma sens?
Nie ma możliwości czarnej listy userów jak na wykopie, gdzie tam można te firmy zblokować i spokój.
Kto chce obserwować firmy, może dodać zakładkę do ich strony, czy obserwować, czy zapisać do newslettera co zapewne mają więc nie przegapi ich tak czy inaczej.
Łatwiej omijać niechciane tytuły tematów na forum (wyłączyć działy) niż 1/2 strony mikro.
Uważam, że to początek problemu i będzie jego eskalacja, tym bardziej, że takich firm przybywa z racji hype na IT.

0

A jak taka klasyfikacja pomogłaby zwalczać reklamodawców którzy i tak chcą pisać na mikro?

0

Może możliwość ukrywania wpisów z określonym tagiem?

0
danek napisał(a):

Może możliwość ukrywania wpisów z określonym tagiem?

Po co taki twórca miałby tagować wpis, skoro wie że inni go mogą po nim schować?

Poza tym, teraz nie ma takiej możliwości? Bez całej infrastruktury dla sponsorów?

1

Problem w tym, że ”przedstawiciele” cudzych serwisów nie są ani sponsorami, ani partnerami – to zwykli użytkownicy.

5

Na wstępie zaznaczam, że wspominając jakichś użytkowników nie mam zamiaru napiętnować nikogo, tylko chcę się bardziej odnieść do konkretów, bo tego problemu nie da się rozpatrywać z pominięciem tego, kto jest autorem wpisu. Sam problem ma moim zdaniem kilka rodzajów.

Pierwszy: czy pozwalamy na wpisy ocierające się o „komercję”, na przykład oferty pracy? Moim zdaniem tego być nie powinno, od takich rzeczy jest osobny dział, ponadto jest masa tego typu wiadomości w serwisie LinkedIn. Jednocześnie mam wrażenie, że wpisy Shaloma odnośnie CERN-u nie są odbierane negatywnie, bo ani nie są one częste, ani nie jest to jakaś bezpardonowa reklama, tylko wiadomość od znanego członka forum i takich bym nie usuwał.

Drugi: czy pozwalamy na reklamowanie wydarzeń z IT? Czasami jest to komercha, że aż wali po oczach (bo i niektóre konferencje są czystymi targami pracy), ale czasami piszą tu „normalni członkowie”, którzy organizują meetupy i inne tego typu rzeczy. Znowu — jak stały bywalec (na przykład Mendoza) reklamuje meetup, to osobiście bardzo mi się to podoba, ale jak wpada jakiś „nołnejmowy” rekruter i reklamuje coś pokroju Code Europe, to mam mieszane odczucia.

Trzeci: czy pozwalamy na autopromocję? Ja na przykład często chwalę się, że występuję na jakiejś konferencji i osobiście nie widzę w tym nic złego, znowu inni wrzucają linki do swoich blogów i też jest to w miarę okej. Ale jednocześnie jak przyjdzie kolejna edycja Daj Się Poznać i nagle wpadnie masa uczestników konkursu, to może się skończyć tak, jak na różnych grupach facebookowych, gdzie pojawiły się limity autopromocji lub całkowity ban DŚP.

Czwarty: czy jeżeli kogoś boli którykolwiek z powyższych, to czy chcemy to blokować, czy może dać możliwości filtrowania dla użytkowników? Kłopot w tym, że jak przyjdzie anonim lub nowy użytkownik i zobaczy, co się dzieje na mikroblogu (zakładając, że problem eksploduje), to filtrowanie może nie pomóc, bo ono wymaga skonfigurowania tego explicite przez użytkownika. Chyba, że będzie filtrowanie z automatu, ale wtedy efektywnie będzie to blisko blokowania takich wpisów.

Osobiście ideowo skłaniałbym się do blokowania takich treści, jeżeli ich autorami są użytkownicy względnie nieaktywni. Raczej każdy będący na forum dłużej niż tydzień jest w stanie rozpoznać, czy danego posta napisał użytkownik o skłonnościach bardziej „rekrutacyjnych”, czy po prostu „zwykły szary” użytkownik forum. Jednocześnie takie ocenianie na oko nie powinno mieć miejsca, więc powinny być jasne kryteria, ale wtedy łatwo je nagiąć (bo rekruter może zaspamować forum przez tydzień i potem ma wolność), a ponadto wytną one wielu użytkowników, których wyciąć nie powinny. Dlatego chyba lepiej jest filtrować takie treści z automatu dla niezalogowanych, a zalogowanym dać wybór, tylko jakoś te wpisy reklamowe wyłapywać. A może dodać coś na kształt minusów na mikroblogu, na przykład „nie nadaje się” i w zależności od liczby takich głosów kategoryzować wpisy?

1

@Afish:

A gdyby reputacja z wątków technicznych wpływała na to?

np. linki do zewnętrznych (albo nie wiem, może poza top100 alexa żeby jednak nie blokować wszystkiego) serwisów można było wrzucać mając np. 25? 50 rep?

Nie jest to ogromna liczba, a odsiewa chamskie reklamy.

1

To w końcu nadziejesz się na ten sam problem — co ze stałymi użytkownikami, którzy zadają pytania, ale nie mają reputacji? Nie mówię, że tego nie da się tak zrobić, ale to wypadałoby zmierzyć, zrobić A/B testy i wtedy określić reguły, a to nie jest takie hop-siup.

2
Afish napisał(a):

To w końcu nadziejesz się na ten sam problem — co ze stałymi użytkownikami, którzy zadają pytania, ale nie mają reputacji? Nie mówię, że tego nie da się tak zrobić, ale to wypadałoby zmierzyć, zrobić A/B testy i wtedy określić reguły, a to nie jest takie hop-siup.

Trzeba byłoby to potwierdzić jakimiś danymi - Ilu jest aktywnych użytkowników (a w szczególności na mikroblogu), którzy nie mają nawet 25 rep?

Bo jeżeli jest to jakiś promil, to uważam, że można byłoby pogwałcić ich prawa :D

Stackoverflow nie ma z tym problemu, chociaż my nie jesteśmy SO.

1
Afish napisał(a):

Pierwszy: czy pozwalamy na wpisy ocierające się o „komercję”, na przykład oferty pracy?

Nie. Przygotowany jest specjalny dział serwisu do umieszczania pełnoprawnych ofert pracy i jest nim dział Praca. Wszelkie tego typu oferty wrzucane na forum lub na mikrobloga są usuwane. Oczywiście wyjątkiem są drobne, jednorazowe oferty, dla których mamy przewidzianą kategorię https://4programmers.net/Forum/Ogłoszenia_drobne.

Drugi: czy pozwalamy na reklamowanie wydarzeń z IT?

Tu trzeba pytać Adama. Choć zawsze można skorzystać z informacji podanych na stronie Reklama. ;)

Trzeci: czy pozwalamy na autopromocję?

IMO to zależy. Zauważ @Afish, że jesteś tutaj już 11 lat, masz nastukanych prawie 900 postów, więc nie korzystasz z tego serwisu wyłącznie do autoreklamy. Inaczej jest w przypadku, gdy ktoś rejestruje się tylko po to, by na mikroblogach linkować swój serwis, nie dając nic od siebie (a kilku takich już było, z naciskiem na „było”).

Czwarty: czy jeżeli kogoś boli którykolwiek z powyższych, to czy chcemy to blokować, czy może dać możliwości filtrowania dla użytkowników?

Byłbym i za jednym i za drugim. Pewne wpisy nie powinny być wrzucane, z racji istnienia dla nich specjalnych miejsc w serwisie. Pozostałe powinno się dać filtrować. Ale to tylko moje zdanie – tak gwoli ścisłości.

0

Liczba plusów jakie zdobył ten wątek świadczy o tym, że wielu użytkownikom to się nie podoba. Cała trudność jednak polega w klasyfikacji wpisów (pisał o tym m,in. @Afish). Zastanawiam się jak ugryźć ten temat ...

0

Chyba najprościej - wprowadzić jakiś limit postów, które upoważniają do wrzucania treści na bloga.

Przykładowo - co 50 postów na forum można zamieścić wpis na blogu. Oczywiście jest to liczba z czapy, chodzi mi o sam mechanizm, dzięki któremu na blogu będą mogli publikować jedynie aktywny użytkownicy forum, umieszczając tam wpisy wartościowe/zabawne/cokolwiek innego, ale w ramach swojego pobytu na 4P, nie robiąc z forum i bloga darmowego słupa ogłoszeniowego.

Uważam, że takie cykliczne "zapełnianie bufora" postów jest lepszą opcją, bo jakby ustalić jakiś jednorazowy limit, to część "twórców niepożądanych treści komercyjnych" by mogła natrzaskać te kilkadziesiąt postów, żeby się "odblokować", a potem już nic by ich nie ograniczało. A wprowadzając jakąś ilość postów do spłodzenia pomiędzy wpisami na blogu można mieć pewność, że publikują tam jedynie aktywni użytkownicy.

1

Pierwszy: czy pozwalamy na wpisy ocierające się o „komercję”, na przykład oferty pracy? Moim zdaniem tego być nie powinno, od takich rzeczy jest osobny dział, ponadto jest masa tego typu wiadomości w serwisie LinkedIn. Jednocześnie mam wrażenie, że wpisy Shaloma odnośnie CERN-u nie są odbierane negatywnie, bo ani nie są one częste, ani nie jest to jakaś bezpardonowa reklama, tylko wiadomość od znanego członka forum i takich bym nie usuwał.

Oferty pracy powinny zostać zbanowane (w mojej opinii). Jest dział Praca, który został stworzony do tego celu. Zapewnia jednocześnie jakiś przypływ drobniaków na zapewne częściową chociaż opłatę serwera.
Jeżeli ktoś chce spamować ofertami pracy i budować sobie na tym swoją bazę użytkowników czy maili - to nie tędy droga. Niech doda ogłoszenie tutaj. To raptem kilka PLN, a następnie może przecież na Mikroblogu zachęcić jakimś fajnym wpisem do przyjrzenia się ofercie. Bądź też wykupienie ogłoszenia dawałoby możliwość publikacji oferty również na Mikroblogu (jako bonus). Mi osobiście taka forma by nie przeszkadzała pod warunkiem możliwości filtrowania. A takowe musi być gdyby nagle miało się tam znaleźć 30 wpisów z ofertami jeden pod drugim.

Drugi: czy pozwalamy na reklamowanie wydarzeń z IT? Czasami jest to komercha, że aż wali po oczach (bo i niektóre konferencje są czystymi targami pracy), ale czasami piszą tu „normalni członkowie”, którzy organizują meetupy i inne tego typu rzeczy. Znowu — jak stały bywalec (na przykład Mendoza) reklamuje meetup, to osobiście bardzo mi się to podoba, ale jak wpada jakiś „nołnejmowy” rekruter i reklamuje coś pokroju Code Europe, to mam mieszane odczucia.

Darmowe meetupy - chętnie. Typu lokalne spotkania jakichś grup. Komercyjne mają dział Patronat. Skoro ktoś kasuje za bilet 800PLN (takowe też się trafiają) t niech dorzuci do serwera ;-)

Trzeci: czy pozwalamy na autopromocję? Ja na przykład często chwalę się, że występuję na jakiejś konferencji i osobiście nie widzę w tym nic złego, znowu inni wrzucają linki do swoich blogów i też jest to w miarę okej. Ale jednocześnie jak przyjdzie kolejna edycja Daj Się Poznać i nagle wpadnie masa uczestników konkursu, to może się skończyć tak, jak na różnych grupach facebookowych, gdzie pojawiły się limity autopromocji lub całkowity ban DŚP.

DSP to rak. Setki ludzi próbujących na siłę zainteresować innych swoim blogiem z wpisem o tym jak działa for. Inna sprawa, że pojawia się dużo fajnych wpisów do personalnych blogów ale użytkowników, którzy siedzą tu już jakiś czas i są aktywni w innych obszarach. Osobiście bardzo sobie cenię wpisy np. @jarekr000000 wraz z fotkami, którymi czasami nas uraczy. Twoja autopromocja jak najbardziej ok (pomijając fakt tragicznego prowadzącego).

Czwarty: czy jeżeli kogoś boli którykolwiek z powyższych, to czy chcemy to blokować, czy może dać możliwości filtrowania dla użytkowników? Kłopot w tym, że jak przyjdzie anonim lub nowy użytkownik i zobaczy, co się dzieje na mikroblogu (zakładając, że problem eksploduje), to filtrowanie może nie pomóc, bo ono wymaga skonfigurowania tego explicite przez użytkownika. Chyba, że będzie filtrowanie z automatu, ale wtedy efektywnie będzie to blisko blokowania takich wpisów.

Filtrowanie powinno być na stronie głównej (moim zdaniem). Jednocześnie wejście w Mikro powinno dawać wszystkie wpisy ale z opcją na filtrowanie. Wiązałoby się to z przeprojektowaniem wyświetlania treści z mikroblogów. Aktualne rozwiązanie jest moim zdaniem mało efektywne i zajmuje za dużo przestrzeni na zbyt mało treści.

1

Bywam na różnych forach i w jakiś luźniejszych działach ośla łączka, hydepark, różne, offtopic, chat na żywo itp. nigdy nie widziałem postów reklamowych, w większości taki spam jest usuwany i banowany, miejsce ogłoszeń jest w dziale ogłoszenia.
Tutaj powinno być podobnie, blogi prywatne, github, posty od prywatnych ok, jakieś linki promocyjne, ofertowe, blogi od firm wywalać i tyle, albo opłaty od reklam dla właściciela.

1

Być może @czysteskarpety ma racje i najprostszym rozwiązaniem byłoby po prostu usuwanie wpisów przez moderatorów na podstawie subiektywnej oceny.

4

Zgadzam się z argumentami @czysteskarpety i uważam, że obecnie na mikroblogu wiele postów jest nie na miejscu. Wydaje mi się, że może to wynikać z braku jakiegokolwiek regulaminu mikrobloga. Sądzę, że powinien powstać taki regulamin i powinien być widoczny po prawej stronie mikobloga. Przykładowe punkty regulaminu:

  • Wpis nie może zawierać reklam produktów komercyjnych niezwiązanych z tematyką forum
  • Wpisy zawierające autoreklamę mogą zajmować co najwyżej 50% wpisu.
  • Niedozwolone są wpisy na których istnieje już dedykowane miejsce w serwisie np. oferty pracy, ogłoszenia drobne

Oczywiście punkty do ustalenia i przedyskutowania, to powyżej to tylko luźna propozycja.

5

Wysłaliśmy prośby do tych użytkowników z prośbą o zaprzestanie publikacji wpisów o charakterze komercyjnym. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłaby możliwość ignorowania wpisów danych/konkretnych użytkowników.

0
Adam Boduch napisał(a):

Wysłaliśmy prośby

Prośby chyba nie zadziałały, to może czas na groźby :P

1

Jest już koniec marca, a na mikro codziennie mamy przegląd ebooków. Super, mogę kupić książkę, która mnie nie interesuje, a przedsiębiorczy mikrobloger zgarnie prowizje.

@Adam Boduch Czy coś się dzieje w sprawie reklam na mikro? Będzie możliwość ukrywania uciążliwych postów czy coś innego?

2

Po co kupować książkę, która nie jest interesująca dla kupującego...? Na prezent?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1