Generalizacja - masz różne encje, które mają wspólne atrybuty i dla tych wspólnych atrybutów można wyróżnić "ogólną encję"/"nad encję"/"super encję", coś co uogólnia te różne encje.
Specjalizacja - niektóre encje mogą doprecyzować "ogólną encję" via dodatkowe atrybuty
Przykład głupi, ale powinien rozjaśnić o co chodzi:
Generalizacja - np. Dokument - posiadający numer, datę utworzenia, tytuł
Specjalizacja - różne kategorie dokumentów: akty notarialny, faktura VAT, korekta faktury VAT, PIT
Jak masz jakieś specjalizacje, to one mogą mieć rozłączne zbiory atrybutów (wykluczająca) albo jakieś atrybuty się pokrywają (zawierająca):
- jeśli coś jest aktem notarialnym, to nie jest fakturą VAT (wykluczająca)
- korekta faktury VAT może pokrywać się z fakturą VAT (zawierać część atrybutów korygowanych)
Pełna/niepełna - nie wiem, pewnie trzeba sięgnąć do notatek z wykładu i zobaczyć definicję :-)
Podejrzewam, że może chodzić o modelowanie czegoś na zasadzie: generalizacja-specjalizacja-specjalizacja specjalizacji (czyli taka bardziej rozbudowana hierarchia):
Dokument
Dokument księgowy
Faktura VAT
Korekta faktury
...
Dokument prawny
Pozew o ochronę osobistych praw autorskich
Oświadczenia o zwolnieniu z abonamentu RTV
Dokument wewnętrzny
Notatka ze spotkania
Wniosek o urlop