Zadanie o wektorach(fizycznych)

0

Hej! Chcę rozwiązać zadanie o treści: Zmodyfikuj plik nagłówkowy klasy Vector i plik implementacji jej metod tak, aby obiekty nie przechowywały w składowych wartości długości i odchylenia wektora. Zamiast tego obiekt powinien obliczać i zwracać te wartości w wyniku wywołania metod magval() (łlugość wektora) i angval() (kat wektora). Publiczny interfejs klasy powinien pozostać bez zmian(co do metod publicznych i ich argumentów), sekcje prywatną należy jednak uzupełnić o kilka metod prywatnych i zubożyć o wyeliminowane składowe.
PLIK NAGŁÓWKOWY:

#pragma once
#ifndef VECTOR_H_
#define VECTOR_H_
#include <iostream>
//#include <fstream>
namespace VECTOR
{
	class Vector
	{
	public :
		enum Mode{RECT, POL};
	private:
		//static const int RECT = 0;
		//static const int POL = 1;
		double x;
		double y;
		double mag;
		double ang;
		Mode mode;
		void set_mag();
		void set_ang();
		void set_x();
		void set_y();
	public:
		Vector();
		Vector(double n1, double n2, Mode form = RECT);
		void reset(double n1, double n2, Mode form = RECT);
		~Vector();
		double xval() const { return x; }
		double yval() const { return y; }
		double magval() const { return mag; }
		double angval() const { return ang; }
		void polar_mode();
		void rect_mode();
		Vector operator+(const Vector &b) const;
		Vector operator-(const Vector &b) const;
		Vector operator-() const;
		Vector operator*(double n) const;
		friend Vector operator*(double n, const Vector &a);
		friend std::ostream & operator<<(std::ostream &os, const Vector &v);
	};
}
#endif

PLIK IMPLEMENTACJI:

#include "Vector.h"
#include <cmath>
using std::sqrt;
using std::sin;
using std::cos;
using std::atan;
using std::atan2;
using std::cout;
namespace VECTOR
{
	const double Rad_to_deg = 45.0 / atan(1.0);
	void Vector::set_mag()
	{
		mag = sqrt(x*x + y*y);
	}
	void Vector::set_ang()
	{
		ang = atan2(y, x);
	}
	void Vector::set_x()
	{
		x = mag*cos(ang);
	}
	void Vector::set_y()
	{
		y = mag*sin(ang);
	}

	Vector::Vector()
	{
		x = y = mag = ang = 0.0;
		mode = RECT;
	}
	Vector::Vector(double n1, double n2, Mode form)
	{
		mode = form;
		if (form == RECT)
		{
			x = n1;
			y = n2;
			set_mag();
			set_ang();
		}
		else if (form == POL)
		{
			mag = n1;
			ang = n2 / Rad_to_deg;
			set_x();
			set_y();
		}
		else
		{
			cout << "Niepoprawna wartosc trzeciego argumentu!\n";
			cout << "Zeruje wektor!\n";
			x = y = mag = ang = 0.0;
			mode = RECT;
		}

	}
	void Vector::reset(double n1, double n2, Mode form)
	{
		mode = form;
		if (form == RECT)
		{
			x = n1;
			y = n2;
			set_mag();
			set_ang();
		}
		else if (form == POL)
		{
			mag = n1;
			ang = n2 / Rad_to_deg;
			set_x();
			set_y();
		}
		else
		{
			cout << "Niepoprawna wartosc trzeciego argumentu!\n";
			cout << "Zeruje wektor!\n";
			x = y = mag = ang = 0.0;
			mode = RECT;
		}
	}
	void Vector::polar_mode()
	{
		mode = POL;
	}
	void Vector::rect_mode()
	{
		mode = RECT;
	}
	Vector Vector::operator+(const Vector &b) const
	{
		return Vector(x + b.x, y + b.y);
	}
	Vector Vector::operator-(const Vector &b) const
	{
		return Vector(x - b.x, y - b.y);
	}
	Vector Vector::operator-() const
	{
		return Vector(-x, -y);
	}
	Vector Vector:: operator*(double n) const
	{
		return Vector(n*x, n*y);
	}
	Vector operator*(double n, const Vector &a)
	{
		return a*n;
	}
	std::ostream & operator<<(std::ostream &os, const Vector &v)
	{
		if (v.mode == Vector::RECT)
			os << "(x, y) = (" << v.x << " ," << v.y << ")" << std::endl;
		else if (v.mode == Vector::POL)
		{
			os << "(m, a) = (" << v.mag << ", ";
			os << v.ang *Rad_to_deg << ")";
		}
		else 
			os << "Niepoprawny tryb reprezentacji obiektu wektora\n";
		return os;
	}
	/*std::fstream & operator<<(std::fstream &os, const Vector &v)
	{
		if (v.mode == Vector::RECT)
			os << "(x, y) = (" << v.x << " ," << v.y << ")" << std::endl;
		else if (v.mode == Vector::POL)
		{
			os << "(m, a) = (" << v.mag << ", ";
			os << v.ang *Rad_to_deg << ")";
		}
		else
			os << "Niepoprawny tryb reprezentacji obiektu wektora\n";
		return os;
	} */
	Vector::~Vector()
	{
	}
}

PROGRAM MAIN:

#include <iostream>
#include <fstream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include "Vector.h"

int main()
{
	using namespace std;
	using namespace VECTOR;
	srand(time(0));
	Vector result(0.0, 0.0);
	Vector step;
	double direction;
	double step_lenght;
	double distance;
	unsigned long steps = 0;
	ofstream fout;
	int i;
	fout.open("bladzenie1.txt");
	if (!fout.is_open())
	{
		cout << "Nie mozna otworzyc pliku!\n";
		exit(EXIT_FAILURE);
	}
	cout << "Podaj dystans do przejscia: ";
	while (cin >> distance)
	{
		i = 0;
		cout << "Podaj dlugosc kroku: ";
		if (!(cin >> step_lenght)) break;
		cout << endl;
		fout << "Dystans do przejscia: " << distance << ", dlugosc kroku: " << step_lenght << endl;
		while (result.magval() < distance)
		{
			direction = rand() % 360;
			step.reset(step_lenght, direction, Vector::POL);
			result = result + step;
			step.rect_mode();
			fout << i << ": ";
			fout << step << endl;
			steps++;
			i++;
		}
		fout << "Po ";
		fout << steps << " krokach delikwent osiagnal polozenie: \n" << result << endl;
		result.polar_mode();
		fout << "czyli\n";
		fout << result << endl;
		fout << "Srednia dlugosc kroku pozornego: " << result.magval() / steps << endl;
		steps = 0;
		result.reset(0.0, 0.0);
		cout << "Podaj kolejny dystans lub q aby zakonczyc\n";

	}
	cout << "Koniec!\n";
	fout.close();

	return 0;
}

Mój problem polega na tym, że nie wiem o jakie metody prywatne mam wzbogacić ten program i skoro zlikwiduję zmienne ang i mag to w jaki sposób w pliku implementacji w metodzie reset zastosować współrzędne kątowe (przydają się w pliku main w pętli while)?
Z góry dziękuję za pomoc :)

1

A Musisz mieć te współrzędne sferyczne? Jakby je wywalić, usunąć te pola, a jak potrzeba to zrobić metode publiczną to_polar zwracającą wektor w tych współrzędnych?

0

Tak, tak właśnie robiłam, ale nie mogę się domyślić jakie metody prywatne autor miał na myśli :/

0

Po pierwsze, jak nie potzreba współrzędnych sferycznych w konstruktorze to dobrze, bo one komplikują sprawę:). Jakie metody prywatne? Usuwasz te pola double mag; double angi, zamiast metod void set_mag(); void set_ang(), Piszesz metody które zwracają te wartości, a nie mutują istniejące; i Używasz ich we wnęrzu klasy, metody publiczne też, oczywiście, zwracają ich wartośc.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1