Technologie aplikacji mobilnych

0

Nie pytam się o "najlepszą" technologię, bo takiej nie ma, już były tematy typu, czy lepsze jest "C++, czy Java" i odpowiedź prawie za każdym razem była "to zależy od zastosowania" lub "wybierz tą, którą znasz najlepiej".

Natomiast pytam, jakie technologie są często używane i warte rozważenia w aplikacjach mobilnych (iOS, Android Windows Phone). Bardzo często, jak do jakiejś usługi jest potrzebna aplikacja na smartfon, to można pobrać wersję na wszystkie 3 systemy lub przynajmniej na pierwsze dwa. W sposób natywny, na iOS używa się Objective-C, na drugi używa się Javy, a na trzeci C#.

Jednak po pierwsze, mało prawdopodobne, żeby programista rozwijał osobno 2 lub 3 różne aplikacji robiące to samo, bo jest więcej pracy i większe ryzyko błędów, po drugie jestem zwolennikiem koncepcji "Write once, compile anywhere" i "Write once, run anywhere", zapytam, jakie technologie są warte rozważenia? Jak nie WOCA lub WORA, to przynajmniej coś takiego, że logika aplikacji jest wspólna, a zmienia się tylko fragment kodu odpowiadający za GUI.

Ja słyszałem o takich, pierwszą udostępnia firma Xamarin i ona opiera się na .NET/Mono. Drugą jest Cordova, w której samą aplikację piszę się w HTML/Javascript z dodatkowym API i ponoć można skompilować na wiele platform. Potem jeszcze słyszałem o Qt, że można w nim tworzyć na Androida i na iOS.

Jakie technologie są warte zapoznania głębiej? Czy firmy stosują koncepcję WORA/WOCA, czy się męczą i rozwijają niezależnie dwie lub trzy aplikacje?

0

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

0

Czy do pisania na Androida, przydaje się lepiej znajomość czystej javy czy jakiegoś frameworka do niej?

0
Juhas napisał(a):

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

Webowa (uruchamiana w przeglądarce) ma swoje zalety. Czy w przypadku skorzystania z Xamarina trzeba instalować na telefonach dodatkowe biblioteki?

0

Co do "współdzielenia logiki" to w większości przypadków obecnie to będzie po stronie web a aplikacja mobilna jest tylko nakładką UI na API. Więc utrzymanie 3-4 różnych FE nie jest aż tak skomplikowane. Alternatywnie możesz napisać tylko FE webowy a całą resztę załatwić Cordovą, jednak tutaj dostaniesz po rzyci na wydajności i zużyciu baterii.

0
andrzejlisek napisał(a):
Juhas napisał(a):

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

Webowa (uruchamiana w przeglądarce) ma swoje zalety. Czy w przypadku skorzystania z Xamarina trzeba instalować na telefonach dodatkowe biblioteki?

Nie, dostarczasz użytkownikowi paczkę aplikacji dla odpowiedniej platformy i to ona już zawiera wszystko, czego potrzebuje użytkownik do używania aplikacji.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1