XCode

MacBur

xcode.png
xCode jest zintegrowanym środowiskiem programistycznym (IDE) firmy Apple Computers dla tworzenia aplikacji i innego oprogramowania na system Mac OS X. Pozwala programować we wszystkich głównych warstwach programistycznych Mac OS X takich jak Carbon, Cocoa i Java. Umożliwia edytowanie projektu, wyszukiwanie i nawigację, edycję plików, budowanie projektu i debugowanie wszystkich typów projektów programistycznych Mac OS X włączając w to aplikacje, narzędzia, schematy, biblioteki, pakiety pluginowe, rozszerzenia kernela i sterowniki urządzeń.

Dostępny jest darmowo razem z systemem Mac OS X. Obecny jest w systemie od wersji 10.3 i zastąpił on stosowany w poprzednich wersjach systemu ProjectBuilder odziedziczony z systemu NeXT. xCode zawiera GCC i może kompilować C, C++, Java i Objective C w różnych modelach programowania jak: Cocoa, Carbon i Java. Dostępne są OpenSource rozszerzenia GNU Pascal, Free Pascal i Ada. Wbudowana jest w nim jest także możliwość dystrybucji procesu budowania kodu poprzez sieć lokalną na sąsiednie komputery. W wersji 2.1 umożliwia budowanie aplikacji Mac OS X działających na procesorach o architekturze tak PowerPC jak i Intel x86.

Zapoznanie się z interfejsem:

Aby łatwiej było nam się pracować w xCode dokonamy małej konfiguracji. Wejdź w xCode->Preferences a następnie wybierz General->Layout->All in One

konfiguracjaXcode.jpg

Start:

Kiedy odpalimy po raz pierwszy xCode możemy się trochę zdziwić. Nie widzimy żadnego okna tak jak w innych IDE a że aplikacja jest wogóle uruchomiona informuje nas tylko ikonka w doku oraz menu w menu-barze. Nic dziwnego ponieważ nie utworzyliśmy żadnego jeszcze projektu. Wybierz więc File->New Project. Ukaże nam się okno w którym możemy wybrać typ projektu nad jakim będziemy pracować. W naszym przypadku wybierz Cocoa Application.

xCodeNewApp.png

W następnym oknie można nadać nazwę projektowi i wybrać miejsce gdzie ma on być zapisany. Teraz powinno nam się ukazać okno naszego projektu:

xCodeglowneokno.jpg
<font size="1">Główne okno xCode(wersja 2.4.1)</span>

Pasek narzędzi:

xCodeToolbar.jpg

Aktualnie powinny interesować nas tylko dwa elementy mianowicie:

#Przyciski z młotkami - Służą one do kompilowania projektu
#Te xCodeTryby.pngtrzy przyciski które odpowiadają kolejno za przełączania się do następujących widoków:

Widok plików projektu:

Następnym elementem jest menadżer projektu. W nim zarządzasz wszystkimi zasobami twojej aplikacji(obrazki, pliki źródłowe, okna itp.). Co ciekawie klikając na przyciskxCodeEdycjaPodgad.png możesz przejść do trybu edycji i podglądu plików:
xCodeWTrybieEdycjiIPodgladzie.jpg

Konsola aplikacji:

Tutaj będą się pojawiały informacje o pracy aplikacji i ewentualnych błędach aplikacji:
xCodeWTrybiekonsoli.jpg

Debugger:

Chyba nie trzeba tłumaczyć :P
xCodeWTrybieDebbugera.jpg

Edytor kodu:

Aby uruchomić edytor wystarczy kliknąć na dowolny plik z kodem dwukrotnie. Edytor kodu może nie ma na razie takich bajerów jak ten w VS czy Delphi ale w xCode 3.0 już będzie(to kwestia czasu xCode 3.0 wychodzi z Leopardem a premiera za 3 dni). Posiada on takie podstawowe funkcje jak kolorowanie składni, podkreślanie błędów i podpowiadanie składni:

xCodeSourceditor.jpg

3 komentarzy

Należy tu jeszcze wspomnieć o możliwości napisania tego samego kodu w Javie a nie Obj-C. Java jest bardziej popularna. Można również napisać o możliwościach (i to nie małych) pisania programów pod Maci w C++/
Ale ja również zacznę pisać bo sam jestem użytkownikiem Macintosha i próbuję coś programować.
Fajnie, że jest jakiś artykuł na temat programowania pod Macintoshem bo jest to potrzebne. Przynajmniej takie jest moje zdanie.

Artykuły dot. Apple to rzadkość - fajnie, że coś się w tej kwestii dzieje :)
[choć za Macami nie przepadam]

O, jak fajnie, artykuł o MacOS X, Obj-C i Cocoa :-)