Programowanie w języku Python » Biblioteka PyGame

#1 Instalacja i Podstawy PyGame

  • 2014-07-19 14:14
  • 0 komentarzy
  • 1596 odsłon
  • Oceń ten tekst jako pierwszy

1. Jak zainstalować PyGame?



Aby zainstalować PyGame należy wejść na tę stronę:
www.pygame.org/download.shtml
i pobrać wersję pygame odpowiednią dla naszego systemu operacyjnego. Nie jest to trudne, więc nie będę opisywał tego po kroku.

2. Czy na pewno wszystko dobrze zrobiłem?



Aby sprawdzić, czy na pewno zrobiłeś wszystko poprawnie wklej ten kod i spróbuj go skompilować:
# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame
from pygame.locals import *
pygame.init()

Jeżeli nie wyskoczył Ci żaden błąd, to znaczy, że wszystko zrobiłeś poprawnie.


3. O co właściwie chodzi w kodzie powyżej?



# -*- coding: utf-8 -*-

Odpowiada za ustawienie kodowania na utf-8, czyli krótko mówiąc dodaje obługę polskich znaków w kodzie.

Linijka
import pygame

odpowiada za zimportowanie biblioteki PyGame, którą to chcemy używać.

from pygame.locals import *

Importowanie z naszej biblioteki wielu funkcji np. wyjścia z programu

pygame.init()

Biblioteka PyGame tak jak większość bibliotek wymaga zainicjalizowania i to właśnie czyni ta linijka.


4. No dobra, wszystko rozumiem, ale jak wyświetlić okno?



Proponuję takie rozwiązanie, do poprzedniego kodu dokleić to:

rozdzielczosc = (800, 600) #ustawienie rozdzielczości ekranu, w tym wypadku 800x600
window = pygame.display.set_mode(rozdzielczosc, DOUBLEBUF) #przypisanie do zmiennej window okna, rozdzielczość, to rozdzielczość ekranu, DOUBLEBUF to flaga wyświetlania, jest to podwójne buforowanie, nie będę tłumaczył jakie ma to zastosowanie, ale jest to najszybsza opcja wyświetlania
screen = pygame.display.get_surface() # przypisanie do zmiennej screen uchwytu okna

Kompilujemy i co powinniśmy dostać? Na krótką chwilę powinno się pojawić czarne okno o wymiarach 800x600

Nasz kod powinien wyglądać tak


# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame
from pygame.locals import *
pygame.init()
rozdzielczosc = (800, 600) 
window = pygame.display.set_mode(rozdzielczosc, DOUBLEBUF) 
screen = pygame.display.get_surface()